دانستنی ها و تاریخچه ی پدل شیفتر

 In Uncategorized

پدل شیفتر یا دنده پشت فرمان، امروزه شاهد خودروهایی هستیم که به راحتی امکان تعویض دنده‌ها را در کسری از ثانیه به واسطه اهرم‌هایی که در پشت فرمان تعبیه شده‌اند می‌دهند. اهرم‌هایی که تنها امکان سبک و سنگین کردن دنده را در اختیار راننده قرار می‌دهند، اما این کار را به سریع‌ترین وجه ممکن و با کوچک‌ترین اشاره انجام می‌دهند.

 

تاریخچه

سال ۱۹۰۱ در شهر لمانز فرانسه Amedé Bollée فرزند Amédée-Ernest Bollée که خود یکی از مخترعین و پیشروهای ساخت خودروهای نیرو گرفته از بخار بود، روشی جدید برای کمک به راننده برای تعویض دنده پیشنهاد داد، در این روش در میانه قربیلک فرمان، قربیلک کوچک دیگری تعبیه می‌شد که به راننده اجازه می‌داد با چرخش این قربیلک راننده بتواند سبک و سنگین کردن دنده را بدون نیاز به گرفتن کلاچ انجام دهد. این ساختار اولیه در خودروی Bollée Type F Torpédo در سال ۱۹۱۲ استفاده شد.

هم اکنون این خودرو در موزه “Musée Automobile de la Sarthe” نگهداری می‌شود. اما در سال ۱۹۸۹ فراری پس از شکست‌های فراوان گیربکسی را به واسطه جان بارنارد طراحی کرد که به وسیله نیروی هیدرو-الکترونیک توانایی تعویض دنده توسط دو پدال کوچک پشت فرمان را می‌داد، این اختراع در واقع یکی از رویدادهای مهم در تاریخ مسابقات فرمولا به حساب می‌آید.

سپس در سال ۱۹۹۷ فراری در مدل ۳۵۵ خود از گیربکسی تحت عنوان F1 استفاده کرد. در واقع این خودرو اولین محصول تولیدی است که تکنیک استفاده از پدل شیفت (دنده پشت فرمان) را به خیابان آورد، پس از این محصول بی ام دابلیو و آلفارمئو از سیستمهایی مشابه آنچه فراری اختراع کرده بود را در خودروهای خود استفاده کردند.

پیشنهاد میکنم این مقاله را هم بخوانید : آیا گرم کردن موتور خودرو در زمستان نیاز است؟

یکی ار دلایل وجود پدل در پشت فرمان

اولین دلیل آن این است که راننده را وادار می کند تا برای تعویض دنده، همواره دست های خود را روی فرمان نگه دارد. تا به حال چند نفر را دیده اید که در حال رانندگی دستان خود را روی غربیلک فرمان در حالت ساعت ۱۱:۰۵ و یا در حالت ساعت ۷:۲۵ قرار داده اند یا اصلاً یک دست خود را روی کنسول گذاشته اند و این در حالی است که حالت صحیح قرارگیری دستان راننده به روی فرمان حالت ساعت ۱۰:۱۰ است. برای استفاده از پدل شیفتر شما مجبور هستید تا دستان خود را در حالت صحیح ۱۰:۱۰ روی فرمان قرار دهید و بالطبع رانندگی ایمن تر و تسلط بیش تری خواهید داشت.

مزایای استفاده از پدل شیفتر

۱- دقیق‌تر و سریع‌تر تعویض شدن دنده

۲- امکان دستور تعویض دنده در هر دور موتور

۳- تعویض دنده بدون رها کردن دست از روی فرمان

۴- افزایش تمرکز راننده بر روی جاده

معایب استفاده از پدل شیفتر

۱- به علت اینکه دمای متوسط گیربکس مخصوصاً هنگام استفاده از پدل شیفت در حالت درایو بالاتر است، حساسیت گیربکس نسبت به تعویض به موقع و در کیلومتر عنوان شده توسط کمپانی بیشتر می‌شود.

۲- این سیستم در عموم خودروها به غیر از حالت تیپ ترونیک در حالت اتوماتیک نیز قابل استفاده است، اما وقتی در حالت اتوماتیک یا درایو از پدل شیفت استفاده شود، در واقع در برنامه عادی گیربکس اختلال ایجاد می‌شود، همین امر باعث می‌شود در مرور زمان شاهد افزایش استهلاک باشیم، بنابرین بهتر است در حالت درایو کمتر از پدل شیفت ها استفاده کنیم.

Recent Posts

Leave a Comment

تماس با ما

در صورت داشتن هرگونه سوال یا پیشنهاد با ما در تماس باشید

0
پاور شیشه پژو 2008 - آپشن کارکروز کنترل پژو 206 - آپشن کار