آپشن های فوتون تونلند ایران خودرو دیزل

آپشن های فوتون تونلند

آنچه خواهید خواند

فوتون تونلند یکی از با سابقه‌ترین پیکاپ‌های چینی بازار کشور ما است که با توجه به غیبت تویوتا هایلوکس توانسته است طرفداران پرشماری را برای خود دست و پا کند. چند ماهی است که نسخه فیس‌لیفت این خودرو توسط ایران خودرو دیزل عرضه شده است که می‌تواند جایگاه آن در بین انبوه رقبا تقویت کند. به همین بهانه در این مقاله از «فروشگاه اینترنتی آپشن کار» به سراغ معرفی و بررسی آپشن های فوتون تونلند ایران خودرو دیزل رفته‌ایم تا ببینیم این چینی قدبلند چه امکاناتی را برای رفاه و ایمنی سرنشینان خود تدارک دیده است. اگر شما هم از طرفداران خودروهای درشت هیکل آفرودی هستید؛ در این مقاله از سایت آپشن کار با ما همراه باشید.

آپشن های فوتون تونلند

 

معرفی فوتون تونلند ایران خودرو دیزل

فوتون تونلند نخستین بار در سال 2011 معرفی و با مدل 2012 به بازار عرضه شد. شرکت ایران خودرو دیزل در سال 1393 قراردادی را با فوتون منعقد کرد و در همان سال نسخه دو کابین دو دیفرانسیل فوتون تونلند را با پیشرانه دیزل روی خط مونتاژ خود آورد. اما از آن‌جایی که خودروهای بنزینی همیشه در کشور ما پرطرفدارتر بوده‌اند، سال 1394 نسخه بنزینی فوتون تونلند هم در کنار نسخه دیزل روی خط مونتاژ ایران خودرو دیزل آمد.

سال 1398 هم فوتون تونلند S به بازار ایران آمد که از نظر آپشن‌، تریم داخلی و برخی جزئیات ظاهری نسبت به نسخه قبلی به‌روزتر شده بود اما این پایان به‌روز رسانی‌های فوتون تونلند ایران خودرو دیزل نبود. چرا که از سال 1401 نسخه فیس‌لیفت این خودرو (مدل 2018) در خط مونتاژ ایران خودرو دیزل جایگزین نسخه S شد تا بتواند با ظاهر و تریم داخلی جدیدتر خود، بهتر با رقبای تازه وارد هم‌وطنش رقابت کند.

فوتون تونلند جدید هم مثل نسخه‌های قبلی خود با دو پیشرانه بنزینی و دیزل عرضه می‌شود که هر دو پیشرانه مجهز به سیستم توربو شارژر هستند و نيروي خود را از طريق يک گيربکس 5 سرعته دستي به هر دو محور اين پيکاپ آفرودي منتقل مي‌کنند. پیشرانه بنزینی با حجم 2 لیتر، حداکثر قدرت 200 اسب بخار و حداکثر گشتاور 300 نیوتن‌متر را توليد مي‌کند و ضمن مصرف 10.3 ليتر سوخت در هر صد کيلومتر در سيکل ترکيبي، حداکثر سرعت 150 کيلومتر در ساعت را براي فوتون تونلند به ارمغان مي‌آورد.

پيشرانه ديزلي فوتون تونلند هم ساخت شرکت مشهور کامينز است و با حجم 2.8 ليتر، حداکثر قدرت 174 اسب بخار و حداکثر گشتاور 360 نيوتن‌متر را توليد مي‌کند. مصرف سوخت ترکيبي و حداکثر سرعت فوتون تونلند ديزلي هم به ترتيب برابر با 8.7 ليتر در صد کيلومتر و 158 کيلومتر در ساعت است.

 

آپشن هاي فوتون تونلند ايران خودرو ديزل

آپشن اول: سيستم مالتي ‌مديا با مانيتور لمسي

سیستم‌های صوتی ساده در حال منسوخ شدن هستند و کم‌کم جای خود را به سیستم‌های مالتی با مانیتورهای لمسی می‌دهند. فوتون تونلند هم از این قاعده مستثنی نیست و از یک سیستم مالتی مدیا با مانیتور 10 اینچی لمسی در قسمت میانی داشبورد بهره می‌برد. این سیستم از قابلیت پخش USB، بلوتوث، مسیریاب (نویگیشن)، تنظیم نور مانیتور و 4 عدد بلندگو بهره‌مند است.

 

آپشن های فوتون تونلند

 

آپشن دوم: دوربین دید عقب

خودروهای پیکاپ به دلیل ارتفاع بالا و طول زیاد، دید عقب چندان مناسبی ندارند و دوربین دید عقب برایشان یک آپشن ضروری محسوب می‌شود. خوشبختانه فوتون تونلند ایران خودرو دیزل علاوه بر سنسور پارک عقب به دوربین دید عقب هم مجهز است تا نقاط کور دید راننده در هنگام پارک کردن به حداقل برسد.

آپشن سوم: کروز کنترل

یکی دیگر از آپشن های فوتون تونلند ایران خودرو دیزل کروز کنترل است که راننده با استفاده از آن می‌تواند سرعت خودرو را بدون نیاز به فشردن مداوم پدال گاز، ثابت نگه دارد و در مسیرهای اتوبانی از خستگی خود بکاهد. سیستم کروز کنترل به محض فشردن پدال کلاچ یا ترمز از مدار خارج می‌شود و کنترل سرعت خودرو را مجدداً به راننده می‌سپرد.

آپشن های فوتون تونلند

 

آپشن چهارم: قابلیت تنظیم الکترونیکی حالات انتقال قدرت

خودروهای دو دیفرانسیل قدیمی علاوه بر دسته دنده اصلی، یک دسته دنده کوچک‌تر هم داشتند که حالت‌های مختلف انتقال قدرت را به صورت مکانیکی تغییر می‌داد اما چند سالی است که این تغییر حالت انتقال قدرت، به صورت الکترونیکی و با استفاده از چند دکمه یا یک اهرم گردان انجام می‌شود. فوتون تونلند هم به این آپشن مجهز است و راننده می‌تواند حالت انتقال قدرت به دیفرانسیل‌ها را با استفاده از 3 دکمه قرار گرفته در کنسول میانی، از بین حالت‌های 2H، 4H و 4L انتخاب کند.

در حالت 2H نیروی پیشرانه تنها به محور عقب منتقل می‌شود که برای رانندگی عادی شهری و جاده‌ای کاربرد دارد. در حالت 4H نیرو به صورت عادی به هر دو محور منتقل می‌شود که برای آفرودهای سبک و رانندگی در معابر لغزنده کاربرد دارد. در نهایت حالت 4L، حالت دو دیفرانسیل قدرتی است که سرعت نهایی خودرو کاهش اما گشتاور انتقالی به سر چرخ‌ها افزایش می‌یابد. این حالت تنها مخصوص آفرودهای سنگین و یا شرایط گیر کردن چرخ‌ها در شن یا برف است و نبایستی در شرایط عادی از آن استفاده کرد.

آپشن پنجم: سنسور نور

یکی دیگر از آپشن های فوتون تونلند ایران خودرو دیزل سنسور نور است که با نام اُتولایت (Auto Light) هم شناخته می‌شود. این آپشن با استفاده از یک سنسور مخصوص (از نوع فتو دیود) که پشت شیشه جلو قرار می‌گیرد، تغییر روشنایی محیط را تشخیص می‌دهد و مطابق با نور محیط و بدون دخالت راننده، چراغ‌های خودرو را روشن یا خاموش می‌کند.

آپشن ششم: سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)

بالا بودن مرکز ثقل پیکاپ‌ها و SUV‌های آفرودی باعث می‌شود تا خواه‌ناخواه پایداری خودرو تحت تأثیر منفی قرار بگیرد. در این شرایط است که برای حفظ پایداری باید دست به دامان سیستم‌های الکترونیکی از جمله سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) شویم. سیستم ESP که فوتون تونلند ایران خودرو دیزل هم به آن مجهز است، با استفاده از یک‌سری سنسور به صورت دائمی وضعیت فرمان، شتاب و ترمزهای خودرو را بررسی می‌کند و در صورتی که تشخیص دهد پایداری خودرو در حال از دست رفتن است؛ کنترل برخی سیستم‌ها مثل ترمزها را بر عهده می‌گیرد و تعادل خودرو را حفظ می‌کند.

آپشن هفتم: سیستم کنترل سرعت در شیب (HDC)

در مسیرهای آفرودی معمولاً شیب‌های تند هم وجود دارد که راننده برای عبور از این شیب‌ها با چالش افزایش ناگهانی سرعت و از کنترل خارج شدن خودرو مواجه است. برای حل این مشکل، چند سالی است که خودروسازان از آپشنی به نام کنترل سرعت در شیب استفاده می‌کنند که با حروف اختصاری HDC یا DAC شناخته می‌شود. این سیستم که در فوتون تونلند ایران خودرو دیزل هم وجود دارد، در شیب‌های تند کنترل گاز و ترمز خودرو را بر عهده می‌گیرد تا خودرو با حرکتی یکنواخت و پایدار، شیب را پشت سر بگذارد.

سایر آپشن های فوتون تونلند ایران خودرو دیزل

از جمله سایر آپشن های فوتون تونلند ایران خودرو دیزل می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دی لایت
  • روکش چرمی صندلی‌ها
  • مه شکن عقب
  • تهویه مطبوع الکتریکی
  • خروجی 12 ولت داخل کابین
  • فرمان هیدرولیک
  • قفل مرکزی با ریموت کنترل
  • ایربگ راننده و سرنشین جلو
  • رینگ آلومینیومی 17 اینچی

آپشن های فوتون تونلند

 

جمع‌بندی بررسی آپشن های فوتون تونلند ایران خودرو دیزل

در خودروهای تجاری و آفرودی، معمولاً عملکرد فنی و دوام بالا به مسائلی مثل طراحی ظاهری و آپشن ترجیح داده می‌شود. فوتون تونلند ایران خودرو دیزل هم از این قاعده مستثنی نیست و عمده آپشن‌های آن در جهت حفظ ایمنی در مسیرهای سخت آفرودی است. اما با این وجود این خودرو نسبت به اکثر رقبایش، از نظر رفاه سرنشینان نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و یکی از پیکاپ‌های چینی پرآپشن بازار کشور ما محسوب می‌شود. بنابراین اگر به دنبال یک پیکاپ به‌روز با دوام فنی بالا و آپشن‌های قابل‌قبول هستید، می‌توانید به سراغ فوتون تونلند ایران خودرو دیزل بروید.

ناگفته نماند که شما می‌توانید انواع آپشن‌های اصلی و افتر مارکت خودروهای بازار ایران را با ضمانت اصل بودن قطعه از فروشگاه اینترنتی آپشن کار تهیه کنید.

آپشن های فوتون تونلند

محصولات پر طرفدار
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها