مقالات

استرس بار چیست و چه مزایایی دارد؟

استرس بار

استرس بار، استرات بار یا میله تعادل همان میله فلزی و عجیبی است که به نوعی می‌توان آن را عضو جذایی ناپذیر از خودروهای اسپرت و تیونینگ دانست. اگر به فضای موتور چنین خودروهایی دقت کرده باشید، یک میله فلزی قطور خواهید دید که در بالای اتاقک کمک‌ها به صورت عرضی از یک سمت به سمت دیگر رفته و در واقع دو سر بالایی کمک‌های خودرو را به یکدیگر متصل کرده است.

مطمئنا برای شما هم این سوال پیش آمده است که واقعا این میله چه کاربردی دارد و چرا برخی خودروها بازار کشور ما به طور استاندارد از آن بی‌بهره هستند؟ اگر علاقه‌مند هستید تا بدانید که استرات بار یا استرس بار چیست و چه مزایایی دارد، در ادامه این مطلب با «فروشگاه اینترنتی آپشن کار» همراه باشید.

استرس بار

استرس بار چیست؟        

همان طور که می‌دانید وقتی که در سرعت‌های بالا، خودرو وارد یک پیچ تند می‌شود، فشار فراوانی به چرخ‌های جلویی خودرو منتقل می‌کند. چنین ضرباتی که به مجموعه تعلیق هر کدام از چرخ‌ها وارد می‌شود، به‌مرور می‌تواند به اتاقک کمک‌ها آسیب زیادی وارد کند و زاویه اتاقک‌های کمک را تغییر دهند که این تغییر سبب آسیب به آن‌ها می‌شود.

علاوه‌بر این در سر پیچ Strut Bar می‌تواند مانع از بلند شدن چرخی که در خارج از پیچ قرار دارد شود و از واژگونی آن جلوگیری کند. در چنین شرایطی میله تعادل یا استرس بار می‌تواند با کمک به سامانه تعلیق خودرو باعث افزایش تماس تایرهای خودرو با سطح زمین شود. تمامی این موارد توسط قطعه‌ای به نام استرس بار یا میله تعادل انجام می‌شود؛ قطعه‌ای که به طور معمول از استیل، آهن یا آلومینیوم ساخته می‌شود و روی دوسر بالایی کمک‌ها نصب شده و آن‌ها را به یکدیگر وصل می‌کند. این قطعه در واقع ضلع بالایی مربع سیستم تعلیق خودرو رو کامل می‌کند و با محدود کردن تنش‌های شاسی یا اسکلت خودرو، در زمان پیچیدن می‌تواند باعث افزایش چسبندگی، تعادل و در مجموع باعث افزایش کیفیت هندلینگ یا همان خوش‌فرمانی خودرو شود.

استرس بار

از همین‌رو بسیار از خودروهای اسپرت نظیر محصولات تندوتیز کمپانی‌های فراری، لامبورگینی یا پورشه به صورت استاندارد از این میله تعادل بهره می‌برند. ناگفته نماند که نمونه‌های متفاوتی از این قطعه بازار یافت می‌شود که می‌توان به مدل‌های چند یا دو اتصاله اشاره کرد. برخی از مدل‌ها نیز به صورت انحصاری یا همان اورجینال برای خودروی خاصی به صورت ثابت و یک تکه ساخته می‌شود و برخی دیگر نیز از نوع متغیر هستند و می‌توان آن‌ها را در چند خودروی مختلف استفاده کرد. در ادامه قصد داریم برخی از مزایا و معایب استرس بار را برایتان شرح دهیم:

 

مزایای استرس بار

افزایش عمر مفید سیستم تعلیق

از آن جایی که استرات بار در بالای بخش مربع‌شکل سیستم تعلیق خودرو قرار می‌گیرد؛ می‌تواند ضربه وارده به هر چرخ‌ را به یک اندازه در کل سیستم توزیع کند و تاثیرات مخرب این ضربات را کاهش دهد. درواقع نیروی وارد شده به یک چرخ، با وجود استرس‌بار بین باقی قطعات سیستم تعلیق نیز تقسیم‌ می‌شود و در نهایت از همین طریق عمر مجموع قطعات جلوبندی بالا می‌رود. چنین مزیتی در خودروهایی که ارتفاع کمی دارند یا از لاستیک‌های دیوار کوتاه و پهن استفاده می‌کنند، می‌تواند در افزایش عمر قطعات سیستم تعلیق تاثیر پررتگ‌تری داشته باشد.

استرس بار

 

افزایش چسبندگی

 بعد از نصب استرات بار، زاویه قرارگیری لاستیک‌ها همیشه به‌صورت ۹۰ درجه خواهد بود که این مسئله باعث بالارفتن چسبندگی خودرو و همینطور حفظ بیش ‌از پیش تعادل در سرپیچ‌ها می‌شود؛ علاوه‌بر این کل سطح لاستیک هم به یک اندازه فرسایش پیدا می‌کنند و دیگر خبری از لاستیک سایی نخواهد بود.

 

افزایش تعادل

حین عبور از پیچ‌ها، نیروی گریز از مرکز آن بخشی از ماشین که داخل پیچ قرار دارد را به سمت بالا و قسمت دیگه را به سمت زمین فشرده می‌کند؛ درواقع فنرهای یک سمت باز و سمت دیگر در اثر فشار وارده، بسته می‌شوند. میله تعادل با کاهش حداکثری این اثر باعث می‌شود تا داخل پیچ خودرو تمایل کمتری به بادی رول (Body-Roll) یا همان کج شدن داشته باشد و حس ناپایداری و خروج از مسیر کمتری به سرنشینان منتقل شود.

 

کاهش نوسانات و صدای کابین

در حالت معمول ضربات ناشی از ناهمواری‌های جاده از طریق سیستم تعلیق به قسمت بالای اتاقک کمک‌ها رسیده و درنهایت به بدنه خودرو منتقل‌ می‌شود؛ چنین موضوعی به‌مرورزمان می‌تواند باعث ایجاد سروصدا در اتاق خودرو شود؛ اما در خودروهایی که به استرس باز مجهز هستند، بخش قابل توجهی از این ضربات به استرس بار رسیده و پس از آن به وسیله چرخ‌ها به زمین منتقل می‌شوند.

 

معایب استفاده از استرس بار

پس از نگاهی همه جانبه به مزایای استرس بار بهتر دیدیم در این بخش برخی معایب استرس بار را نیز بررسی کنیم:

بهتر است بدانید که نصب غیر استاندارد یا سفت بسته شدن استرس بار می‌تواند مشکلات متعددی را به همراه داشته باشد. به طور مثال از آن‌جایی که استرس بار سر فنرهای چپ و راست خودرو را به هم وصل می‌کند، می‌تواند تا حدودی از دامنه فعالیت‌های مستقل فنرهای چپ و راست بکاهد؛ چرا که وظیفه اصلی سیستم تعلیق خودرو این است که لاستیک‌ها را دائماً در تماس با جاده قرار دهد، اما در شرایطی که استرس بار در خودرویی به طرز بسیار سفت در جای خود بسته شود، ممکن است که در پیچ‌های بسیار تند، یکی از چرخ های جلو از جای خود بلند شده و به طور کامل از سطح زمین جدا شود.

علاوه‌بر این در خودروهای مجهز به استرس بار، هنگام عبور از پیچ ، چرخ بیرون از پیچ به سمت پایین فشار داده می‌شود تا تماس آن چرخ با سطح جاده حفظ شود و همزمان چرخ داخل پیچ به طرف بالا فشار داده می‌شود تا از فشار روی فنر آن کاسته شود، حال اگر استرس بار بسیار سفت بسته شود، این نیروی رو به بالا که به چرخ سمت داخل پیچ وارد می‌شود، از نیروی فنر بیشتر شده و باعث می‌شود که چرخ به طور کامل از سطح زمین جدا شده و کنترل خودرو از دست راننده خارج ‌شود.

استرس بار

 

استرس بار بر روی چه خودروهایی نصب می‌شود؟

در بازار کشور ما برای انواع خودروهای داخلی استرس بار وجود دارد و شما تقریبا می‌توانید برای تمامی خودروها از پراید گرفته تا پژو 206 یا سورن و دنا پلاس استرس بار مورد نظر خود را خریداری کنید، اما از آنجایی که شرکت‌های مختلفی برای تولید این قطعه اقدام کرده‌اند و مدل‌های بسیار متعددی برای هر خودرو در بازار وجود دارد، توصیه می‌شود پیش از خرید به شرکت تولید کننده و کیفیت ساخت آن دقت کنید.

در فروشگاه اینترنتی آپشن کار سعی شده است تا بهترین استرس بار را برای برخی از خودروهای داخلی و خارجی محیا کنیم و شما برای خرید میله تعادل، استرس بار یا درواقع استرات بار (strut bar) به راحتی می‌توانید از طریق فروشگاه ما اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *