مقدمه
خودروهای جدید کیا پس از پنج سال وقفه، بالاخره به بازار ایران رسیدند. واردکننده جدید محصولات کیا در این دور، شرکت کوشا خودرو است. با توجه به محدودیتهای عجیب و غریبی که در این دور از واردات خودرو اعمال شده بود، کوشا خودرو توانست تا با سبد کاملی از محصولات جدید کیا برای ورود به بازار آماده شود.
برند کیا از گذشته تا به امروز در بازار ایران محبوب بوده است و مشتریان ایرانی علاقه خاصی به خودروهای کیا داشتهاند. بنابراین تردیدی نیست که خودروهای جدید کیا نیز پس از ورود به بازار ما موفق خواهند بود. بسیاری از این خودروها در گذشته نیز وارد بازار ایران شدهاند و مصرفکنندگان به خوبی با آنها آشنا هستند اما در سوی دیگر برخی از اتومبیلهای جدید با برند کیا نیز به ایران وارد شدهاند. اگر مایل به شناسایی این محصولات جدید هستید، در ادامه متن با آپشن کار همراه باشید.
شماره یک: کیا سلتوس
یکی از محصولات جدید کیا برای مشتریان ایرانی در این دور از واردات خودرو، کیا سلتوس است. کیا سلتوس یک کراساوور شهری است که در جایگاهی پایینتر از کیا اسپورتیج قرار میگیرد. هدف کیا از معرفی و عرضه سلتوس، رقابت در بازار کشورهای در حال توسعه است چرا که این بخشها به سرعت در حال گرایش به سمت خودروهای چینی هستند.
کیا سلتوس از پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر راندمان 123 اسب بخار قدرت و 151 نیوتن متر گشتاور بهره میبرد. گیربکس شش سرعته خودکار نیز وظیفه انتقال قدرت در کیا سلتوس را برعهده دارد. این خودرو در سایت کیا واقع در هند به تولید میرسد و در قالب نسخههای دو دیفرانسیل یا تک دیفرانسیل به بازار عرضه میشود. احتمال میرود نسخههای عرضه شده از این خودرو به ایران، تک دیفرانسیل باشند. قیمت کیا سلتوس در بازار جهانی بین 13 الی 21 هزار دلار است.
شماره دو، کیا سونت
دیگر کراساوور کیا در دور جدید واردات خودرو، کیا سونت است که در واقع یک هاچبک کراس محسوب میشود. کیا سونت را میتوان کوچکترین کراساوور کیا دانست که از این لحاظ رقیب خودروهایی همچون ام وی ام X22 پرو یا جک S3 به حساب میآید.
کیا سونت را میتوان یک بچه اسپورتیج نامید، خودرویی با ظاهر اسپورتیج اما در ابعاد کوچکتر که به خوبی ذات اسپرت این کراساوور را نشان میدهد. کیا سونت نیز همانند کیا سلتوس در هند به تولید میرسد. این خودرو به موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی مجهز است که حداکثر 114 اسب بخار قدرت و 147 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. گیربکس اتوماتیک CVT نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخهای جلو در کیا سونت را برعهده دارد. قیمت جهانی کیا سونت بین 9 هزار الی 16 هزار دلار است و همانطور که گفتیم، این خودرو رقیب جدی و البته گرانتر کراساوورهای چینی محسوب میشود.
شماره سه، کیا سراتو
کیا سراتو نامی آشنا برای ایرانیان است، چرا که از ابتدای حضور این خودرو در بازار تا به امروز نسلهای مختلف کیا سراتو را در کشورمان شاهد بودهایم. این سدان کوچک نقش پررنگی در سبد محصولات جدید کیا ایفا میکند، چرا که بیشترین سهم را از واردات خودروهای این برند به سراتو اختصاص یافته است.
نسخههای وارد شده از کیا سراتو به بازار ایران، مربوط به نسل چهارم این خودرو هستند که در سال 2018 معرفی شد. این نسل از کیا سراتو با بهبودهای مختصری در مقایسه با نسل سوم به بازار عرضه شده است که اکثر آنها در نمای ظاهری خودرو مشاهده میشوند. کیا سراتو 2023 همانند نسلهای گذشته به پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی با 147 اسب بخار قدرت و 179 نیوتن متر گشتاور مجهز خواهد بود. گیربکس شش سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخهای جلو را در این خودرو برعهده دارد. قیمت جهانی کیا سراتو 2023 بین 19 الی 24 هزار دلار است و سدانهای نیمه لوکس چینی همچون فونیکس آریزو 6 پرو یا کی ام سی J7 از جمله رقبای آن هستند.
شماره چهار، کیا پگاس
کیا پگاس را میتوان تجسم کیا پراید معروف در دنیای امروزی محسوب کرد. در واقع این خودرو برادر هیوندای i10 گرند است که در هند به تولید میرسد. کیا پگاس کوچکترین و ارزانترین سدان کیا است که با خودروهایی همچون جک J4 در بازار ایران رقابت خواهد کرد. این خودرو به موتور 1.4 لیتری تنفس طبیعی با 94 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور مجهز است و گیربکس اتوماتیک 4 سرعته نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخها را در کیا پگاس برعهده دارد.
قیمت جهانی کیا پگاس بین 13 الی 15 هزار دلار است اما بعید به نظر میرسد که با نرخی کمتر از یک میلیارد تومان به دست مشتریان ایرانی برسد. با این حال به دلیل کمبود سدانهای اقتصادی کوچک در بازار ایران، کیا پگاس میتواند گزینه محبوبی قلمداد شود.
شماره پنج، کیا ریو
به جرات میتوان گفت که کیا ریو در بازار ایران شهرتی به اندازه کیا سراتو یا پراید معروف دارد. این خودرو در قالب نسلهای مختلف به بازار ایران عرضه شده است و حتی زمانی نسل قدیمی آن توسط سایپا به تولید میرسید. کیا ریو 2023 در نسخه سدان و هاچبک وارد بازار کشورمان خواهد شد و نسخه سدان آن جایگاهی بین کیا پگاس و کیا سراتو را به خود اختصاص خواهد داد.
کیا ریو به پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی مشترک با کیا سلتوس مجهز خواهد بود و برای انتقال قدرت در آن نیز از جعبه دنده اتوماتیک شش سرعته استفاده میشود. قیمت کیا ریو در بازار جهانی بین 14 هزار الی 17 هزار دلار است.
شماره شش، کیا K5
کیا پس از آرایش مجدد سبد محصولات خود، نام کیا اپتیما را در نسل جدید آن به کیا K5 تغییر داده است. این خودرو نیز یکی از خودروهای جدید کیا در دور تازه واردات است که البته ایرانیان به خوبی با آن آشنا هستند. کیا اپتیما از نسل دوم خود در ایران حضور دارد و به عنوان یک سدان اندازه متوسط محبوب بین مصرفکنندگان ایرانی شناخته شده است.
کیا k5 برخلاف نسلهای قبلی کیا اپتیما، به پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژر مجهز است که حداکثر 180 اسب بخار قدرت و 264 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخها را در کیا K5 برعهده دارد. بنابراین با خودرویی کاملا جدید نسبت به نسلهای قبل روبرو خواهیم بود. کیا K5 یکی از محصولات شاخص این برند در ایران خواهد بود.
شماره هفت، کیا اسپورتیج
کراساوورهای کوچک کرهای همچون کیا اسپورتیج همواره در ایران محبوب بودهاند و کوشا خودرو نیز به خوبی این مساله را میداند، چرا که این خودرو را نیز در سبد واردات خود قرار داده است. نسل جدید کیا اسپورتیج در مقایسه با نسلهای قبلی موجود در ایران، تغییرات ظاهری شگرفی را تجربه کرده است و میتوان آن را یک خودرو کاملا جدید نامید.
کیا اسپورتیج 2023 با دو پیشرانه قابل انتخاب است که موتور نخست از نوع دو لیتری تنفس طبیعی و موتور دوم از نوع 1.6 لیتری توربو مشترک با کیا K5 است. جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک و سیستم تمام چرخ محرک یا AWD، وظیفه انتقال قدرت به چرخها را در این خودرو برعهده دارند. کیا اسپورتیج رقیب قدرتمندی برای کراساوورهای مختلف چینی خواهد بود که این روزها در بازار ایران جولان میدهند.
شماره هشت، کیا سید
یکی از خودروهای جدید کیا که برای مشتریان ایرانی واقعا جدید محسوب میشود، کیا سید است. این خودرو یک هاچبک مقرون به صرفه است که در بازار جهانی رقیب خودروهایی همچون فورد فیستا به حساب میآید. کیا سید در واقع برادر هیوندای i30 است و یک کلاس بالاتر از کیا ریو قرار میگیرد.
کیا سید به موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی مجهز است که احتمالا با کیا سلتوس مشترک خواهد بود. گیربکس شش سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت به محور جلو را در این خودرو برعهده دارد. کیا سید خودرویی مناسب سلیقههای خاص در بازار ایران خواهد بود که در سایه عدم حضور رقبا به خوبی قابلیت درخشش دارد.
شماره نه ،کیا پیکانتو
کیا پیکانتو نیز یکی از خودروهای نام آشنای کیا برای ایرانیان است که در دور جدید واردات خودرو سهمی از سبد محصولات کوشا خودرو را به خود اختصاص خواهد داد. نسخه جدید این خودرو از نظر ظاهری تفاوت خاصی با نمونههای موجود در ایران ندارد. همانند گذشته، پیشرانه 1.4 لیتری تنفس طبیعی مشترک با کیا پگاس نقش قوای فنی این خودرو را ایفا خواهد کرد. گیربکس چهار سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخهای جلو را در پیکانتو برعهده دارد. کیا پیکانتو ارزانترین محصول کیا در دور جدید واردات خودرو به کشور خواهد بود.
جمع بندی
خودروهای کیا از زمان مونتاژ و عرضه کیا پراید تا به امروز، در کشورمان محبوب بودهاند. طی دورههای مختلف واردات، محصولات متنوع این شرکت موفق شدند به بازار ایران وارد شوند و مشتریان نیز استقبال مناسبی از این خودروها ترتیب دادند. با این حال یک رویه در طول دورههای مختلف واردات خودروهای کیا مشاهده میشود و آنهم حرکت تدریجی از خودروهای لوکس و بالارده به سمت خودروهای اقتصادی است. به عنوان مثال در دوره اول ، واردات خودروهایی همچون کیا کادنزا یا کیا موهاوی متوقف شد، در حالی که هماکنون خودروهای دیگر همچون کیا سورنتو نیز شانس واردات به بازار ایران را ندارند.