خودروهای چری از دهه 1380 خورشیدی تاکنون در بازار ایران حضور داشته و به لطف فعالیتهای گسترده مدیران خودرو، اکنون مشتریان شناخت خوبی از محصولات این برند چینی دارند. در حال حاضر محصولات این برند به دو زیرشاخه ام وی ام و فونیکس تفکیک شده است. محصولی که امروز در بررسی آریزو 5 اسپرت به آن خواهیم پرداخت، تنها سدان خانواده ام وی ام است که نسخه کوچکتر آریزو 6 محسوب میشود.
چری آریزو 5 از سال 1396 تاکنون در بازار ایران حضور دارد و نسلهای مختلف آن به دست مشتریان ایرانی رسیده است. جذابترین و پرفروشترین عضو این خانواده، چری آریزو 5 توربوشارژر بود که شتاب و کشش مناسبی را در اختیار راننده قرار میداد. اکنون نسخه فیسلیفت این خودرو با چند تغییر ظاهری و فنی از راه رسیده است. با ما در بررسی آریزو 5 اسپرت همراه باشید تا این سدان تازه وارد چینی را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم.
بررسی طراحی
آریزو 5 اسپرت در واقع یک نسخه فیس لیفت محدود از آریزو 5 توربوشارژر معمولی به حساب میآید. بررسی آریزو 5 اسپرت از نظر ظاهری شما را به الگوهای طراحی آشنایی هدایت میکند که در دیگر مدلهای این خودرو نیز مورد استفاده قرار گرفتهاند. با این حال تغییرات ظاهری بهخصوص در نمای جلو چشمگیر هستند.
جلوپنجره آریزو 5 اسپرت اکنون به صورت برآمده طراحی شده است و از نوارهای کرومی عمودی بهره میبرد. این جلوپنجره بزرگ اکنون هوای بیشتری را به بخش داخل هدایت میکند که نتیجه آن کاهش دمای پیشرانه خواهد بود. با وجود تغییر جلوپنجره، کاسه چراغها و سپر خودرو بدون تغییر هستند و تفاوتی با نسخه قبل ندارند. طراحی بخش جانبی و عقب خودرو نیز تفاوت خاصی نسبت به آریزو 5 توربوشارژر ندارد، البته سپر عقب این خودرو به همراه سپر جلو تغییر کردهاند.
در کابین آریزو 5 اسپرت نیز تفاوتها محدود هستند. بزرگترین تغییر در قسمت کنسول میانی رخ داده است. در این بخش به جای کنسول منظم و ساده نسخه معمولی، کنسول نامتقارن مشترک با دیگر خودروهای ام وی ام قرار گرفته است تا از سادگی کابین بکاهد. علاوه بر کنسول میانی، قسمت اهرم تعویض دنده و کلیدهای کنترلی پیرامون آن نیز از الگوی ذوزنقهای شکل بهره میبرند.
طرح کلی کابین بدون تغییر باقی مانده است اما رنگبندیها تغییر کردهاند. فضای کابین به سمت رنگهای تیره متمایل شده است و همچنین فرمان خودرو نیز طرح دی کات دارد. خوشبختانه پنل تهویه خودرو نیز تغییر کرده است و به جای کلیدهای لمسی، از کلیدهای فیزیکی بهره میبرد؛ بنابراین تنظیم سیستم تهویه خودرو هنگام رانندگی در سرعتهای بالا، آسانتر از گذشته شده است. با این حال فاصله محوری و همچنین فضای بار آریزو 5 اسپرت در مقایسه با نسخه پیشین بدون تغییر باقی ماندهاند.
مشخصات فنی
بررسی آریزو 5 اسپرت در بخش مشخصات فنی، شما را به هیچ عنوان غافلگیر نخواهد کرد. زیر کاپوت این خودرو همان پیشرانه قبلی قرار دارد که البته با برخی بهبودهای نرم افزاری و افزودن استاندارد آلایندگی یورو 5 همراه بوده است. این موتور کوچک 1.5 لیتر حجم دارد و به لطف بهرهمندی از توربوشارژر، توان و گشتاور قابل قبولی تولید میکند. حداکثر راندمان این موتور 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور است.
این پیشرانه روی طیف گستردهای از محصولات ام وی ام و فونیکس نصب شده است که با توجه به کلاس خودرو، توان و گشتاور متفاوتی را تولید میکند. با این حال گستردگی استفاده از این موتور در محصولات مدیران خودرو، باعث شده است تا قطعات یدکی آن به وفور در دسترس کاربران قرار داشته باشد و آنها نگرانی بابت خدمات پس از فروش نداشته باشند. یکی دیگر از مزایای این پیشرانه، بهرهمندی از سیستم تزریق غیرمستقیم سوخت یا MPi است. در نتیجه موتور آریزو 5 اس با بنزین کم کیفیت که در برخی جایگاهها عرضه میشود، سازگار است و در بلند مدت دچار مشکل نمیشود.
در قسمت جعبه دنده نیز شباهتهایی میان آریزو 5 اسپرت و دیگر محصولات جدید ام وی ام و فونیکس مشاهده میشود. گیربکس 9 سرعته اتوماتیک CVT، وظیفه انتقال قدرت به چرخهای جلو را بر عهده دارد. این گیربکس در انواع خودروهای این برند از ام وی ام X22 پرو تا فونیکس تیگو 7 پرو مورد استفاده قرار گرفته است و بنا بر تجربه کاربران، عملکرد رضایتبخشی دارد. با این حال استفاده از گیربکس CVT در خودرویی که پسوند اس یا اسپرت را یدک میکشد، کمی عجیب است. چرا که معمولاً خودروهای اسپرت به گیربکسهای دوکلاچه یا اتوماتیک عادی مجهز هستند.
سایر مشخصات فنی
در بخش سیستم تعلیق، هیچ تغییری را شاهد نیستیم و همچنان همان تعلیق ساده برای جلو و عقب خودرو در نظر گرفته شده است. سیستم مک فرسون در بخش جلوی آریزو 5 اسپرت وظیفه دفع ضربات را بر عهده دارد، در حالی که در بخش عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل با میله پیچشی استفاده شده است. ترمزهای خودرو در هر چهار چرخ از نوع دیسکی هستند و توسط سیستمهای ترمز ضد قفل، توزیع نیروی ترمز و ترمز اضطراری پشتیبانی میشوند.
بنا بر اعلام شرکت سازنده، مصرف سوخت ترکیبی آریزو 5 اسپرت 6.9 لیتر در صد کیلومتر است. باک سوخت این خودرو نیز 48 لیتر حجم دارد بنابراین در فواصل کوتاه نیاز به تجدید سوخت نخواهید داشت. شتاب صفر تا صد سدان اسپرت مدیران خودرو نیز حدود 10 ثانیه خواهد بود که برای این خودرو رقم مطلوبی محسوب میشود. حداکثر سرعت آریزو 5 اسپرت نیز 185 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
امکانات رفاهی و ایمنی
آریزو 5 در ابتدای عرضه به بازار ایران در قالب دو تیپ میانرده لاکچری و بالارده اکسلنت عرضه میشد. با عرضه نسخه توربوشارژر، امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو به سطح بالاتری ارتقا یافت. اکنون بررسی آریزو 5 اسپرت در بخش تجهیزات ایمنی و رفاهی نیز نشان میدهد که این خودرو باز هم نسبت به گذشته بهبود یافته است. از جمله امکانات جدید آریزو 5 اسپرت، میتوان به این موارد اشاره کرد: فرمان دی کات با طرح جدید، گرمکن صندلیهای جلو، پنل سیستم تهویه جدید، صندلی برقی راننده و دوخت جدید برای صندلیها.
در بخش امکانات ایمنی، آریزو 5 اس عملکرد مطلوب خود را حفظ کرده است. این خودرو شش کیسه هوا دارد و به انواع سیستمهای ایمنی الکترونیکی همچون کنترل پایداری، کنترل کشش و کمک به حرکت در سر بالایی مجهز است. سنسور پارک و دوربین عقب نیز راننده را هنگام پارک کردن در فضاهای باریک و کوچک یاری میکنند.
از نظر تجهیزات رفاهی، آریزو 5 اس میتواند رضایت مخاطبان ایرانی را در این سطح قیمتی برآورده کند، هر چند امکان افزودن آپشنهای بیشتر به آن وجود دارد. سیستم چندرسانهای به همراه نمایشگر 8 اینچی و شش بلندگو، کروز کنترل، تریم چرمی کابین، سانروف، سیستم ورود و استارت بدون کلید، رینگهای آلیاژی 17 اینچی، سیستم تهویه اتوماتیک و ترمز پارک برقی بخشی از تجهیزات رفاهی آریزو 5 اس هستند.
قیمت و رقبا
در زمان نگارش این متن یعنی بهار 1402، قیمت آریزو 5 اسپرت از سوی مدیران خودرو یک میلیارد و 96 میلیون تومان اعلام شده است. در این بازه قیمتی رقبای زیادی سدان ام وی ام را به چالش نمیکشند. دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک در حال حاضر جدیترین رقیب این خودرو است که برای خرید آن از بازار آزاد به بودجه بسیار کمتری در مقایسه با آریزو 5 اس نیاز دارید. همچنین تارا اتوماتیک را نیز میتوان به عنوان یکی از رقبای آریزو 5 اس برشمرد. البته ایران خودرو تصمیم دارد در آینده نزدیک تارا اتوماتیک را با پیشرانه 1.7 لیتری توربوشارژر به تولید برساند که در این صورت یک رقیب جدی از محصولات داخلی آماده به چالش کشیدن آریزو 5 اسپرت خواهد بود. دیگر رقیب داخلی آریزو 5 اسپرت از خودروسازان داخلی، دنا پلاس جوانان ایران خودرو است که به پیشرانه قویتر و گیربکس اتوماتیک مجهز شده است.
کلام آخر
بررسی آریزو 5 اسپرت در جهات مختلف نشان میدهد که این خودرو بهبودهای اندکی را نسبت به آریزو 5 توربوشارژر تجربه کرده است. البته این بهبودها رایگان نبودهاند و قیمت این خودرو نیز در مقایسه با نسخه پیشین، حدود 40 میلیون تومان افزایش را تجربه کرده است. با توجه به افزایش محدود آپشنها در آریزو 5 اس، ممکن است برخی مالکان امکانات رفاهی این خودرو را ناکافی قلمداد کنند. بزرگترین تغییر آریزو 5 اسپرت در بخش گیربکس اتفاق افتاده است، جایی که جعبه دنده جدید خانواده چری جایگزین گیربکس CVT قبل شده و عملکرد بهتری را در اختیار راننده قرار میدهد.
سوالات متداول
- آریزو 5 اسپرت چه تفاوتی با آریزو 5 توربوشارژر معمولی دارد؟
آریزو 5 اسپرت از نظر طراحی ظاهری و امکانات رفاهی در مقایسه با آریزو 5 توربوشارژر معمولی بهبودهایی را تجربه کرده است. همچنین مشخصات فنی این خودرو نیز بهبود یافتهاند.
- امکانات جدید آریزو 5 اسپرت چه هستند؟
فرمان دی کات با طرح جدید، تنظیم برقی صندلی راننده و گرمکن صندلیهای جلو بخشی از امکانات رفاهی اضافه شده به آریزو 5 اسپرت هستند.
- پیشرانه آریزو 5 اسپرت چیست؟
این خودرو همانند گذشته به موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژر مجهز است که حداکثر 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور تولید میکند.