بررسی ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای

ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای

آنچه خواهید خواند

مدیران خودرو فعالیت خود را از اواسط دهه 1380 خورشیدی با تولید خودروهای چری آغاز کرد و امروزه به یکی از بزرگ‌ترین صنایع خودروسازی خصوصی کشور تبدیل شده است. این شرکت در حال حاضر محصولات چری را با دو برند ام وی ام و فونیکس به بازار ایران عرضه می‌کند. برند ام وی ام مختص به خودروهای اقتصادی و میان رده چری است، در حالی که برند فونیکس به خودروهای لوکس چری اختصاص دارد؛ بنابراین بررسی ام وی ام ایکس 22 پرو دنده‌ای، مطالعه‌ای بر یکی از محصولات اقتصادی این برند خواهد بود.

ام وی ام ایکس 22 یک هاچ بک کراس یا کراس‌اوور ساب کامپکت به حساب می‌آید که از میانه دهه 1390 وارد بازار ایران شد. این خودرو در انواع تیپ‌های مختلف با گیربکس اتوماتیک و دنده‌ای به دست مشتریان رسید. مدیران خودرو از حدود یک سال پیش، نسل دوم این خودرو را با نام ام وی ام X22 پرو به بازار عرضه کرد. اکنون نیز نوبت به عرضه نسخه دنده‌ای این نسل رسیده است که در مقایسه با نسخه اتوماتیک، تفاوت‌های قابل توجهی دارد. با آپشن کار در ادامه مقاله همراه باشید تا این خودرو را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

نگاه اولیه

پیش از ورود به بخش اصلی بررسی ام وی ام ایکس 22 پرو دنده‌ای، لازم است تا نیم نگاهی به سابقه این خودرو داشته باشیم. خودرویی که در ایران با نام ام وی ام X22 شناخته می‌شود، کوچک‌ترین عضو خانواده کراس‌اوورهای چری است که در چین و دیگر نقاط جهان با نام تیگو 2 یا تیگو 3x شناخته می‌شود. این خودرو در ابتدا نسخه اسپرت و جوان‌پسند تیگو 3 یا همان ام وی ام X33 بود اما به تدریج تکامل یافت و به خودرویی مستقل تبدیل شد.

نسل نخست تیگو 3x در میانه دهه 1390 با نام ام وی ام X22 وارد بازار ایران شد. این خودرو از آن زمان تاکنون، کوچک‌ترین کراس‌اوور در سبد محصولات مدیران خودرو بوده است. از ابتدای سال 1401، نسل دوم این خودرو با نام ام وی ام X22 پرو وارد بازار ایران شد، در حالی که تولید نسل اول با گیربکس دنده‌ای نیز همچنان ادامه یافت. با ورود به سال 1402، مدیران خودرو از عرضه نسل جدید این خودرو با گیربکس دنده‌ای خبر داد. این خودرو با نام ام وی ام X22‌ پرو دنده‌ای نام‌گذاری شده است و حدود 170 میلیون تومان ارزان‌تر از نسخه اتوماتیک به فروش خواهد رسید. نسخه دنده‌ای ایکس 22 پرو تفاوت‌های فنی قابل توجهی در مقایسه با نسخه اتوماتیک دارد که آن را به گزینه‌ای جالب توجه تبدیل می‌کند.

ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای

بررسی طراحی خارجی

در بخش طراحی خارجی، ظاهری مشابه با ایکس 22 پرو اتوماتیک را در نسخه دنده‌ای نیز شاهد هستیم. این خودرو در واقع نسخه فیس‌لیفت ایکس 22 معمولی به حساب می‌آید که بسیاری از تغییرات آن در نمای جلو به وقوع پیوسته‌اند. چراغ‌های روشنایی اصلی اکنون به نواحی جانبی سپرها منتقل شده‌اند و نوار باریک روی کاپوت، تنها برای دی لایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. جلوپنجره جدید ام وی ام که به نام جلوپنجره کهکشانی شهرت دارد، در این محصول از شرکت چری نیز استفاده شده است.

تصاویر منتشر شده از بررسی ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای توسط رسانه‌ها، رینگ‌های مشابه با نسخه فعلی را به نمایش می‌گذاشت. با این حال امیدواریم در نسخه‌های نهایی رینگ‌های متفاوتی برای خودرو در نظر گرفته شوند. همانند نسخه اتوماتیک، در بخش عقب خودرو تغییرات چشمگیری مشاهده نمی‌شوند. تنها قطعه اضافه شده به بخش عقب، دیفیوزر سپر است که دو خروجی اگزوز فیک روی آن قرار گرفته‌اند و جلوه جالبی را برای خودرو ایجاد نکرده‌اند؛ بنابراین انتظار داریم مالکان پس از خرید این خودرو، دیفیوزر عقب را با نسخه‌های دیگر موجود در بازار تعویض کنند.

ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای

بررسی طراحی داخلی

بررسی ام وی ام ایکس 22 پرو دنده‌ای در بخش طراحی داخلی نیز ما را به نتایج آشنایی رهنمون می‌کند. کابین این خودرو کاملاً مشابه نسخه پرو اتوماتیک است که این مسئله باعث افزایش ارزش خرید این خودرو خواهد شد. کابین نسخه پرو در مقایسه با نسخه معمولی تغییرات قابل قبولی را تجربه کرده است و مخاطبان حس برخورد با یک خودرو کاملاً جدید را خواهند داشت.

سبک طراحی کابین ام وی ام ایکس 22 پرو همانند کراس‌اوورهای بزرگ‌تر و گرا‌ن‌تر این برند نظیر ام وی ام X55 پرو است. داشبورد به صورت یک تکه طراحی شده است و در مرکز آن نمایشگری بزرگ قرار دارد. سیستم تهویه خودرو در نسخه پرو به نوع الکتریکی تبدیل شده است اما خوشبختانه کنترلرهای آن از نوع فیزیکی هستند؛ بنابراین برقراری ارتباط با این سیستم در هنگام رانندگی راحت است.

همانند نسخه اتوماتیک پرو، در تیپ دنده‌ای پرو نیز شاهد فرمان دی کات از نوع برقی هستیم که برای رانندگی در شهرهای شلوغ و پر ترافیک، گزینه ایده آلی خواهد بود. در مجموع می‌توان گفت که کابین ام وی ام ایکس 22 پرو دنده‌ای در مقایسه با نسخه معمولی ارگونومی بهتری دارد و سرنشینان در آن راحت‌تر هستند. همچنین افزایش سطح امکانات رفاهی، به جذابیت این خودرو برای مشتریان کمک خواهد کرد. با این حال ابعاد نسخه پرو بدون تغییر باقی مانده‌اند و از نظر فضای پا، فضای سر و قسمت بار شرایط مشابهی را نسبت به نسخه قبلی تجربه خواهید کرد.

ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای

بررسی مشخصات فنی

بزرگ‌ترین تفاوتی که در بررسی ام وی ام ایکس 22 پرو دنده‌ای باید به آن اشاره کرد، مشخصات فنی متفاوت این خودرو در مقایسه با نسخه اتوماتیک است. برخلاف نسخه اتوماتیک، در تیپ دنده‌ای خبری از موتور توربوشارژر سه سیلندر یک لیتری نیست و همان پیشرانه مدل قبلی را در این خودرو می‌بینیم.

این پیشرانه از نوع چهار سیلندر تنفس طبیعی است و 1.5 لیتر حجم دارد. به لطف بهبودهای انجام شده در بخش‌های فنی، این پیشرانه اکنون راندمان بهتری را به اجرا می‌گذارد. خروجی این موتور 116 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور است که برای یک پیشرانه کوچک، ارقام مناسبی هستند.

جعبه دنده پنج سرعته دستی، وظیفه انتقال قدرت به دیفرانسیل جلو را بر عهده دارد. این خودرو همچنان یک کراس اوور شهری است و بنابراین قابلیت بیراهه نوردی را ندارد. وزن خالص ام وی ام X22 پرو دنده‌ای نیز 1240 کیلوگرم است؛ بنابراین پیشرانه خودرو برای مصارف عادی پاسخگوی نیاز کاربران خواهد بود، مگر آن که توقعات بالایی از این خودرو شهری داشته باشید.

حجم باک سوخت ایکس 22 پرو دنده‌ای معادل 50 لیتر است. از آنجایی که تغییری در مشخصات فنی این خودرو نسبت به نسل قبل مشاهده نمی‌شود، انتظار داریم تا مصرف سوخت ترکیبی این خودرو همانند گذشته باشد. در صورتی که خودرو را بیش از حد تحت فشار قرار ندهید، می‌توانید رکورد مصرف سوخت ترکیبی کمتر از 7 لیتر در صد کیلومتر را با این هاچ‌بک کراس ثبت کنید.

امکانات و آپشن‌ها

بررسی ام وی ام ایکس 22 در بخش امکانات رفاهی نشان می‌دهد که این خودرو بهبودهای اندکی را نسبت به نسخه قبلی تجربه کرده است. از جمله این بهبودها می‌توان به اضافه شدن آپشن‌های گرمکن صندلی‌های جلو، آینه تاشو برقی، فرمان برقی، اتولایت، کنترل سرعت در سرازیری، چراغ خوش‌آمد گویی، نمایشگر 9 اینچی سیستم سرگرمی و فیلتر تصفیه هوای کابین اشاره کرد.

امکانات ایمنی ایکس 22 پرو دنده‌ای شامل مواردی همچون دو کیسه هوا، سیستم‌های ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل ایستایی در سربالایی هستند. در بخش تجهیزات رفاهی نیز این خودرو به دوربین و سنسور پارک عقب، سیستم صوتی با چهار بلندگو، تریم چرمی کابین، سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها، سنسور نور و سنسور باران اشاره کرد.

ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای

قیمت و رقبا

در حال حاضر یعنی بهار 1402، قیمت ام وی ام X22 پرو دنده‌ای از سوی مدیران خودرو معادل ۷۰۶,۷۰۰,۰۰۰ تومان اعلام شده است. این قیمت حدود 170 میلیون تومان ارزان‌تر از نسخه پرو اتوماتیک است و باعث افزایش ارزش خرید این خودرو شده است. از سوی دیگر رقبای چندانی نیز برای این خودرو در بازار حضور ندارند و همین مسئله به کمک کراس‌اوور مدیران خودرو خواهد آمد.

با این حال بررسی ام وی ام ایکس 22 پرو دنده‌ای در بخش رقبای بازار، از عرضه یک رقیب جدی در آینده نزدیک خبر می‌دهد. این رقیب سایپا اطلس است که نسخه بهینه شده کوییک به حساب می‌آید. اطلس سایپا از نظر راندمان پیشرانه و کیفیت ساخت در جایگاه پایین‌تری نسبت به ام وی ام X22 پرو دنده‌ای قرار می‌گیرد اما در سوی دیگر قیمت کمتری نیز دارد و عرضه آن در مقیاس بیشتری صورت خواهد گرفت؛ بنابراین در نبود خودروهایی همچون رنو ساندرو استپ وی، لیفان X50 یا دانگ فنگ H30‌ کراس، ام وی ام ایکس 22 پرو دنده‌ای با هاچ‌بک جدید سایپا رقابت خواهد کرد.

 

ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای

جمع بندی

امیدواریم مطالعه بررسی ام وی ام ایکس 22 پرو دنده‌ای از آپشن کار، راهنمایی مناسبی را به شما عزیزان در خرید خودرو ارائه کرده باشد. این خودرو در زمینه مشخصات فنی، طراحی ظاهری و امکانات، بهبودهای مناسبی را نسبت به نسل قبل تجربه کرده است. با این حال همچنان مشتریان علاقه‌مند به امکانات رفاهی می‌توانند سطح تجهیزات این خودرو را با استفاده از محصولات ارائه شده در فروشگاه آپشن کار افزایش دهند. علاوه بر امکانات رفاهی، آپشن کار قطعات یدکی و مصرفی خودروهای بازار ایران را نیز در دسترس مخاطبان قرار می‌دهد و آن‌ها می‌توانند با اطمینان خاطر، لوازم یدکی اتومبیل خود را از این فروشگاه خریداری کنند.

سوالات متداول

  • فروش ام وی ام X22‌ پرو دنده ای از چه زمانی آغاز می‌شود؟

این خودرو در دور دوم سامانه یکپارچه عرضه خودرو حضور ندارد و بنابراین انتظار می‌رود از دور سوم، این خودرو را در لیست محصولات مدیران خودرو مشاهده کنیم.

  • تفاوت‌های ام وی ام X22 پرو دنده ای با ام وی ام X22‌ دنده‌ای معمولی چیست؟

تفاوت‌های میان ام وی ام X22 پرو دنده‌ای و ایکس 22 دنده‌ای معمولی، شامل تغییرات ظاهری، بهبودهای فنی و همچنین امکانات رفاهی و ایمنی جدید می‌شوند. فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه برقی و گرمکن صندلی‌ها بخشی از تجهیزات اضافه شده به این خودرو هستند.

  • پیشرانه ام وی ام X22‌ پرو دنده ای چیست؟

زیر کاپوت این خودرو موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی مشترک با نسل قبل قرار دارد. این پیشرانه راندمان بهتری در مقایسه با گذشته به اجرا می‌گذارد و به دلیل حذف سیستم هیدرولیک فرمان، فشار کمتری را شاهد است.

Loading

محصولات پر طرفدار
جدیدترین مقالات
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها