بررسی ام وی ام X33 کراس

ام وی ام X33 کراس

آنچه خواهید خواند

شرکت مدیران خودرو که به عنوان شریک تجاری چری در ایران شناخته می‌شود، عملکرد متفاوتی نسبت به دیگر خودروسازان خصوصی کشور دارد و همیشه جدیدترین محصولات چری را با کم‌ترین اختلاف زمانی نسبت به بازار چین، روی خط مونتاژ خود می‌آورد. بعد از گذشت چند وقت از توقف تولید ام وی ام X33، مدیران خودرو تصمیم گرفته است تا دوباره این نام را زنده کند و یک کراس‌اوور ساب کامپکت را با نام ام وی ام X33 کراس روی خط مونتاژ خود بیاورد. البته ام وی ام X33 کراس شباهت چندانی به نسخه‌های قبلی X33 ندارد و یک نسخه جدید از ام وی ام X22 محسوب می‌شود. به همین بهانه در این مقاله از مجله آپشن کار به سراغ بررسی ام وی ام X33 کراس رفته‌ایم. برای آشنایی بیش‌تر با این محصول آینده مدیران خودرو، در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی ام وی ام X33 کراس

برای بررسی پیشینه ام وی ام X33 کراس باید نگاهی به ام وی ام X22 داشته باشیم. ام وی ام X22 که در خارج از ایران، بسته به بازار هدف با نام چری تیگو 3X یا تیگو 2 شناخته می‌شود، نخستین بار سال 2016 معرفی و به بازار عرضه شد. این کراس‌اوور ساب کامپکت شهری که در واقع نسخه قدبلند چری فالوین 2 (ام وی ام 315) محسوب می‌شود، اواخر سال 1395 روی خط مونتاژ مدیران خودرو آمد و با استقبال خوب خریداران ایرانی مواجه شد.

سال 1400 هم مدیران خودرو ام وی ام X22 پرو را معرفی کرد که نسخه فیس‌لیفت (مدل 2020) چری تیگو 3X بود. X22 پرو هم راه پدر خود را ادامه داد و محبوبیت نسبتاً بالایی در ایران به دست آورد؛ اما به تازگی چری یک فیس‌لیفت مفصل (ماژور) از تیگو 3X را معرفی کرده که قرار است در برخی بازارها، عضوی از خانواده اومودا (Omoda) باشد و با نام چری اومودا 3 عرضه شود.

ام وی ام X33 کراس مدیران خودرو هم در واقع همین چری اومودا 3 است که در آینده خیلی نزدیک و هم‌زمان با دیگر بازارهای هدف چری، در بازار کشورمان هم عرضه خواهد شد.

ام وی ام X33 کراس

بررسی طراحی

با وجود این‌که سازه کلی بدنه ام وی ام X33 کراس با ام وی ام X22 یکسان است، طراحان چری موفق شده‌اند تا حدود زیادی نسبت فامیلی این دو خودرو را پنهان کنند و X33 کراس را خودرویی به‌روزتر و اسپرت‌تر جلوه دهند.

در نمای جلو ام وی ام X33 کراس، ترکیب چراغ‌های اصلی و راهنماها که در گوشه‌های سپر قرار گرفته‌اند نسبت به X22 پرو دست نخورده باقی مانده‌اند؛ اما دی‌لایت‌های جدیدی را می‌بینیم که به صورت 5 پاره خط کوچک هستند و به شکل هوشمندانه‌ای در جلوپنجره بزرگ این خودرو ادغام شده‌اند. همین ترکیب، جلوه‌ای اسپرت و متفاوت از اکثر خودروهای هم‌رده را به این نما از ام وی ام X33 کراس بخشیده است.

نمای جانبی ام وی ام X33 کراس بیش‌ترین وفاداری را به ام وی ام X22 دارد و طراحان تنها با تغییرات جزئی مثل رینگ‌های جدید و رنگ آمیزی نارنجی برخی قطعات پلاستیکی، به دنبال تنوع بخشیدن به این نما بوده‌اند. البته احتمال دارد که در نسخه‌های بازار ایران، رنگ قطعات نارنجی به مشکی براق تغییر کند.

در نمای عقب ام وی ام X33 کراس هم به رسم اکثر خودروهای جدید چینی، چراغ‌های متصل به هم را می‌بینیم که در ترکیب با اسپویلر بزرگ بالای شیشه و سپر حجیم، ظاهری اسپرت را به این قسمت بخشیده است؛ اما بایستی بپذیریم که طرح و ابعاد چراغ‌های عقب چندان متناسب خودرویی با این سایز بدنه نیست و برخی افراد آن را نمی‌پسندند.

به بررسی طراحی داخلی ام وی ام X33 کراس می‌رسیم. جایی که ترکیب داشبورد کاملاً نسبت به X22 پرو تغییر کرده است و به لطف المان‌هایی مثل مانیتور ایستاده در امتداد صفحه نشان دهنده‌ها، دریچه‌های تهویه مطبوع با طرح یکپارچه و دکمه‌های پیانویی سیستم تهویه، شبیه به محصولات گران‌تر چری به نظر می‌رسد. ضمن این‌که به احتمال زیاد ترکیب رنگی کابین ام وی ام X33 کراس در بازار کشورمان، سفید و آبی تیره خواهد بود که هرچند مراقبت بیش‌تری را از سوی مالک می‌طلبد اما جذاب و متفاوت است.

ام وی ام X33 کراس

بررسی فنی

شنیده‌ها حاکی از این است که ام وی ام X33 کراس مثل X22 پرو با 2 نسخه دنده‌ای و اتوماتیک در بازار ایران عرضه خواهد شد. نسخه دنده‌ای ام وی ام X33 کراس از یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 116 اسب بخار و حداکثر گشتاور 143 نیوتن متر، در کنار یک گیربکس 5 سرعته دستی بهره می‌برد که کاملاً مشابه با X22 پرو نسخه MT است.

ساختار کلی پیشرانه نسخه اتوماتیک ام وی ام X33 کراس هم مشابه با ام وی ام X22 پرو است و همان قلب تپنده سه سیلندر 1 لیتری توربو را در این خودرو می‌بینیم. البته این پیشرانه به لطف تغییرات نرم افزاری، کمی نسبت به نسخه قرارگرفته روی X22 پرو قوی‌تر شده است و حالا حداکثر قدرت 112 اسب بخار و حداکثر گشتاور 150 نیوتن متر را تولید می‌کند. گیربکس این نسخه از ام وی ام X33 کراس هم مشابه دیگر محصولات جدید مدیران خودرو، یک نمونه اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) است که در حالت تیپ ترونیک 9 دنده را برای راننده شبیه سازی می‌کند.

این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که ام وی ام X33 کراس یک کراس‌اوور اقتصادی است که با هدف مصرف سوخت پایین و رانندگی نرم شهری ساخته شده و نباید در آن به دنبال دینامیک رانندگی اسپرت و هیجان انگیز باشیم.

ام وی ام X33 کراس

بررسی آپشن‌ها

یکی از مهم‌ترین برگ‌های برنده خودروهای چینی، آپشن‌های کامل آن‌ها نسبت به مبلغ پرداختی است. ام وی ام X33 کراس هم از این قاعده مستثنا نیست و با لیست قابل قبولی از امکانات رفاهی و ایمنی راهی بازار ایران شده است.

در ام وی ام X33 کراس مشابه X22 پرو شاهد امکاناتی مثل کی‌لس استارتر با قابلیت استارت پیشرانه از روی ریموت، تهویه مطبوع الکتریکی، سانروف، سیستم مالتی مدیا با مانیتور لمسی، کروز کنترل، روکش چرمی صندلی‌ها، گرم‌کن صندلی‌های جلو، ترمز پارک برقی با اتوهلد، فرمان با نیروی کمکی برقی (EPS)، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، دی‌لایت، سنسور نور، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، ترمز کمکی اضطراری (BOS)، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، سیستم کنترل سرعت در شیب (HDC)، ایربگ راننده و سرنشین جلو و… هستیم.

علاوه بر این آپشن‌ها، در ام وی ام X33 کراس امکانات جدیدی مثل شارژر وایرلس تلفن همراه، صفحه نشان دهنده‌های تمام دیجیتال و ایربگ‌های جانبی سرنشینان جلو نیز نصب شده است که در ام وی ام X22 پرو موجود نیستند.

ام وی ام X33 کراس

کلام پایانی

در پایان بررسی ام وی ام X33 کراس باید بگوییم که این خودرو از مزایایی مثل ظاهر به‌روز، مصرف سوخت پایین، آپشن‌های قابل قبول و خدمات پس از فروش گسترده برخوردار است. در مقابل، مواردی مثل فضای نه چندان بزرگ سرنشینان عقب، توانایی‌های حرکتی معمولی و حساسیت پیشرانه 1 لیتری توربو به کیفیت سوخت هم نقاط ضعف این محصول جدید مدیران خودرو را تشکیل می‌دهند.

ام وی ام X33 کراس در محدوده قیمتی بالاتری نسبت به X22 پرو وارد بازار می‌شود و احتمالاً در کارخانه کمی بیش از 1 میلیارد تومان قیمت خواهد داشت. با این اوصاف، مهم‌ترین رقبای ام وی ام X33 کراس در بازار کشورمان، خودروهایی مثل جک S3 و پژو 207 اتوماتیک خواهند بود که X33 کراس مقابل آن‌ها کار خیلی سختی نخواهد داشت و به احتمال زیاد جزو محصولات پرفروش مدیران خودرو خواهد شد.

محصولات پر طرفدار
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها