در روزگاری که خیابانهای کشور ما بیش از هر زمان دیگری رنگ و بوی چینی به خود گرفتهاند و هر روز به آمار خودروهای چینی حاضر در خطوط مونتاژ خودروسازان وطنی اضافه میشود؛ حضور یک خودرو جدید غیر چینی میتواند خبری جالب توجه و امیدوار کننده باشد. در خصوص سانگ یانگ تورس صحبت میکنیم. یک کراساوور جذاب و متفاوت کُرهای که چندی پیش شرکت «نورا موتور پارس» آن را برای بازار کشورمان معرفی کرد و قرار است به زودی آن را عرضه کند. به همین بهانه این مقاله از مجله آپشن کار را به بررسی سانگ یانگ تورس اختصاص دادهایم. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با مشخصات و ویژگیهای این قد بلند کُرهای آشنا شویم.
معرفی سانگ یانگ تورس
سانگ یانگ تورس جدیدترین محصول این خودروساز کُرهای محسوب میشود و نخستین بار در سال 2022 معرفی و به بازار عرضه شده است. سانگ یانگ تورس که نام خود را از پارک ملی «تورس» در منطقه پاتاگونیا آمریکای جنوبی گرفته است؛ روی پلت فرم سانگ یانگ کوراندو ساخته شده اما ابعاد بزرگتری از آن دارد و بعد از رکستون، بزرگترین شاسی بلند سانگ یانگ محسوب میشود.
متولی عرضه سانگ یانگ تورس در بازار ایران شرکت نورا موتور پارس است؛ یعنی همان شرکتی که بعد از ممنوعیت واردات خودرو، سانگ یانگ تیوولی و سانگ یانگ رکستون را در کارخانه خود، واقع در شهرستان ساوه مونتاژ میکرد. البته نورا موتور پارس هیچ وقت شرایط فروش رسمی برای محصولات مونتاژی خود اعلام نکرد و خودروهای خود را تنها به ایفای تعهدات معوق رامک خودرو در خصوص خودروهای وارداتی پیش فروش شده اختصاص میداد؛ اما حالا به نظر میرسد این شرکت قصد دارد وارد فاز جدیدی از فعالیت خود شود و با عرضه سانگ یانگ تورس، سهم خود از بازار را افزایش دهد.
ناگفته نماند که شرکت سانگ یانگ بعد از مدتها دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مالی و رفتن به آستانه ورشکستگی، در سال 2022 توسط هلدینگ KG کُره جنوبی خریداری شد و در ماه مارس 2023 نام آن به «KG Mobility» تغییر کرد. از این رو صحیحتر است که سانگ یانگ تورس را با نام KG موبیلیتی تورس بخوانیم؛ اما به دلیل جا افتادن نام سانگ یانگ در بین عموم مردم کشورمان، ما در ادامه از همان نام سانگ یانگ تورس استفاده خواهیم کرد.
البته در نسخههای ابتدایی معرفی شده از سوی نورا موتور پارس هم نام سانگ یانگ را میبینیم و احتمال دارد که این خودرو برخلاف دیگر بازارهای دنیا، با نام سانگ یانگ تورس در ایران عرضه شود.
بررسی طراحی
یکی از بارزترین وجوه جذابیت سانگ یانگ تورس، طراحی ظاهری آن است که با وجود رگههایی از محصولات خودروسازانی مثل جیپ و لندروور، جلوهای خشن و متفاوت دارد.
در نمای جلو سانگ یانگ تورس، جلوپنجرهای باریک با ستونهای عمودی را میبینیم که مستقیم از روی جلوپنجره محصولات جیپ کُپی شده است. ترکیب این جلوپنجره با چراغهای باریک، کاپوت عضلانی و سپر حجیم، چهرهای عضلانی و نافذ به این نما بخشیده است.
در نمای جانبی سانگ یانگ تورس اثری از خشونت نمای جلو را نمیبینیم اما گلگیرهای حجیم و پُف کرده، در کنار رینگهای زیبا و دو رنگ و همچنین رنگ آمیزی متفاوت ستون C نسبت به بدنه، این نما را از یکنواختی خارج کرده و جلوهای متفاوت به آن داده است.
در نمای عقب سانگ یانگ تورس، برآمدگی حجیم روی درب صندوق بار که شبیه به جای لاستیک زاپاس SUV های آفرودی طراحی شده است، بیش از هر چیزی جلب توجه میکند. چراغهای عقب هم هرچند یک کپی تمام عیار از چراغهای نسل چهارم رنج روور (2012 – 2021) هستند اما هماهنگی خوبی با طرح کلی بدنه دارند و با گرافیک زیبای خود، باعث جذابیت بیشتر سانگ یانگ تورس در تاریکی شب میشوند.
درون کابین سانگ یانگ تورس هم شاهد داشبوردی با سطح کاملاً صاف هستیم که وجود سه مانیتور (یکی به عنوان صفحه نشان دهندهها، یکی سیستم مالتی مدیا و دیگری، تنظیمات تمام لمسی سیستم تهویه مطبوع و یکسری دیگر از آپشنها) در کنار طرح نامتقارن دریچههای تهویه، ظاهری بهروز و البته کاملاً منحصر به فرد به آن بخشیده است. البته غربیلک فرمان نسبت به دیگر اجزای داشبورد بسیار بزرگ طراحی شده و روی تناسب کلی کابین تأثیر منفی قابل توجهی گذاشته است.
در مجموع برای بررسی سانگ یانگ تورس از نظر ظاهری باید بگوییم هرچند این خودرو یک کراساوور است اما طراحان سانگ یانگ، آن را بسیار شبیه به SUVها طراحی کردهاند. با این اوصاف شاید سانگ یانگ تورس به اندازه یکسری از کراساوورهای چینی عامه پسند نباشد اما ظاهری منحصر به فرد دارد و قطعاً طرفداران خاص خود را در بازار خواهد داشت.
بررسی فنی
سانگ یانگ تورس در بازار جهانی تنها یک نسخه بنزینی و یک نسخه برقی دارد. واضح است که نسخه برقی به دلیل عدم وجود زیرساخت مناسب فعلاً وارد بازار کشورمان نخواهد شد و نسخه بنزینی را در ایران خواهیم داشت.
این نسخه از سانگ یانگ تورس مشخصات فنی مشابهی با تیپهای فایتر و اسپشیال سانگ یانگ تیوولی دارد و نیروی خود را از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو با حداکثر قدرت 168 اسب بخار و حداکثر گشتاور 280 نیوتنمتر میگیرد. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به محور جلو یا هر دو محور سانگ یانگ تورس منتقل میشود که خوشبختانه نسخههای در نظر گرفته شده برای بازار کشورمان از نوع دو دیفرانسیل هستند.
مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتا صد سانگ یانگ تورس AWD هم به ترتیب برابر با 8.9 لیتر در صد کیلومتر و 9.4 ثانیه است. با این اوصاف، سانگ یانگ تورس را نمیتوانیم خودرویی تند و تیز محسوب کنیم اما تواناییهای حرکتی آن قابل قبول است و به هیچ عنوان مقابل رقبای خود (که عمدتاً چینی هستند) کم نخواهد آورد.
برای آشنایی کاملتر با مشخصات فنی و ابعاد سانگ یانگ تورس میتوانید جدول زیر را ببینید:
مدل خودرو | سانگ یانگ تورس AWD |
پیشرانه | چهار سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها و سیستم پاشش مستقیم سوخت (GDI) |
حجم موتور (cc) | 1497 |
حداکثر قدرت | 168 اسب بخار در 5000 – 5500 دور |
حداکثر گشتاور | 280 نیوتن متر در 1500 – 4000 دور |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک |
مصرف سوخت (ترکیبی) | 8.9 لیتر در صد کیلومتر |
شتاب صفر تا 100 (S) | 9.4 |
حداکثر سرعت (Km/h) | 191 |
حجم مخزن سوخت (L) | 50 |
حجم صندوق بار (L) | 703 (1662 در صورت تا کردن صندلیهای ردیف عقب) |
ظرفیت سرنشین | 5 نفر |
ابعاد لاستیکها | 235/55R18 |
سیستم تعلیق جلو | مک فرسون |
سیستم تعلیق عقب | مستقل چند اتصالی (Multi Link) |
وزن خالص (کیلوگرم) | 1610 |
طول×عرض×ارتفاع (mm) | 4700 × 1890 × 1720 |
فاصله بین دو محور (mm) | 2680 |
بررسی آپشنها
وقتی پای یک خودرو کُرهای مدرن در میان است، توقع وجود آپشنهای کاملی را از آن داریم. خوشبختانه قرار است نورا موتور پارس هم سانگ یانگ تورس را با لیست کاملی از امکانات رفاهی و ایمنی روانه بازار کشورمان کند تا این خودرو کمبود چندانی مقابل رقبای چینی خود احساس نکند.
در بخش رفاهی، امکاناتی مثل کیلس استارتر، سانروف، کروز کنترل هوشمند، مالتی مدیا با مانیتور 9 اینچی لمسی، پشت آمپر تمام دیجیتال، ترمز پارک برقی با اتوهلد، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن تمامی صندلیها، سردکن صندلیهای جلو، گرمکن غربیلک فرمان، سیستم استارت – استاپ اتوماتیک، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله با دریچه جداگانه برای سرنشینان عقب، نورپردازی داخلی، فرمان سه حالته، دیلایت، سنسور نور، نور بالا اتوماتیک، درب صندوق بار برقی و هوشمند، سنسور باران، شارژر وایرلس تلفن همراه، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS) و… را روی سانگ یانگ تورس بازار ایران خواهیم داشت.
از نظر ایمنی هم سانگ یانگ تورس با وجود آپشنهایی مثل کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل سرعت در شیب (HDC)، هشدار دهنده عدم حرکت بین خطوط (LDWS)، سیستم نگهداشتن اتوماتیک خودرو بین خطوط (LKAS)، سیستم تشخیص حرکت خودرو جلویی (FVSA)، هشدار دهنده خواب آلودگی راننده، هشدار دهنده فاصله ایمنی با خودرو جلویی (SDA)، سیستم ضد واژگونی (ARP) و 7 ایربگ در 11 نقطه (راننده و سرنشین جلو + جانبی سرنشینان جلو + پردهای سرتاسری + محافظ زانو راننده) به خوبی از جان سرنشینان خود محافظت میکند.
در مجموع سانگ یانگ تورس از نظر آپشن بسیار خوب است و جای گله چندانی را باقی نمیگذارد. فقط با توجه به سلیقه خریداران ایرانی و لیست آپشنهای خودروهای رقیب، جای خالی سقف پانوراما به شدت در این خودرو احساس میشود.
کلام پایانی
در پایان بررسی سانگ یانگ تورس باید بگوییم که این خودرو نقاط قوت برجستهای مثل ظاهر خشن و متفاوت، کابین و صندوق بار جادار، کیفیت ساخت مناسب، تواناییهای حرکتی قابل قبول و آپشنهای نسبتاً کامل را دارد که میتوانند نقاط ضعفی مثل طراحی داخلی نه چندان جذاب و یکی دو آپشن کمتر نسبت به رقبای چینی را پوشش دهند. از این رو، سانگ یانگ تورس گزینهای بسیار جذاب برای افرادی خواهد بود که شاید هیچ وقت با خودرو خود به مسیرهای آفرودی سنگین نروند اما عاشق ظاهر خشن خودروهای آفرودی هستند.
قیمت نسخههای مختلف سانگ یانگ تورس در بازار جهانی چیزی بین 20 تا 26 هزار دلار است که با این اوصاف، رقبای این خودرو در بازار کشورمان یکسری از کراساوورهای لوکس چینی خواهند بود. البته هنوز برای قضاوت در خصوص قیمت سانگ یانگ تورس در بازار ایران زود بوده و ممکن است این خودرو به دلیل کُرهای بودن و تشنگی بازار ایران برای خودروهای غیرچینی، به میزان قابل توجهی گرانتر از همردههای چینی خود قیمت گذاری شود.