مقالات

بررسی لئو MX8

لئو MX8

بازار خودرو ایران طی چند سال اخیر، از حضور خودروهای قدرتمند با موتورهای حجیم و ابعاد بزرگ بی‌نصیب بوده است. دلیل این ضعف ممنوعیت واردات خودرو و ضعف شرکت‌های تولیدکننده در پاسخ‌دهی به نیاز تمامی بخش‌های بازار است. با این حال شرکت ایستاموتور قصد دارد این نقطه ضعف را برطرف کند. آنچه در ادامه این مطلب از آپشن کار می‌خوانید، بررسی لئو MX8 به عنوان محصول جدید ایستاموتور برای بازار ایران است. با ما همراه باشید.

 

نگاه اولیه

هنگام نگاه اولیه در بررسی لئو MX8، بسیاری تصور می‌کنند با یک خودرو چینی دیگر روبرو هستند اما خوشبختانه باید بگوییم که این تصور تا حد زیادی اشتباه است. لئو MX8 یک خودرو داخلی است که بر اساس ترکیبی از قطعات خودروهای ژاپنی و چینی توسعه یافته است. بخش عمده این محصول بر اساس شاسی نیسان ترا توسعه یافته است. خودرویی که توسط اتحاد دانگ فنگ – نیسان در چین توسعه می‌یابد و البته با نام دانگ فنگ پالازو نیز در بازار چین عرضه شده است. با این حال مشخصات فنی لئو MX8 با محصول نیسان یا دانگ فنگ تفاوت عمده‌ای دارد.

در واقع برای توسعه لئو MX8، از امکانات سه خودروساز استفاده شده است. طراحی خارجی این خودرو مشابه نیسان ترا و در بخش طراحی داخلی از ایده‌های دانگ فنگ پالازو استفاده شده است. در نهایت به بخش قوای فنی خودرو می‌رسیم، جایی که نام میتسوبیشی مطرح می‌شود!

لئو MX8

طراحی خارجی

بررسی لئو MX8 از نظر طراحی خارجی، ما را به نیسان ترا 2022 می‌رساند که البته این زبان طراحی از جلوپنجره V شکل محصول ایستا موتور مشخص است. البته تعدیل‌هایی نیز در طراحی خارجی لئو MX8 صورت گرفته است. برای مثال جلوپنجره این خودرو فاقد نوار کرومی خودروهای نیسان بوده و به صورت یکپارچه مشکی رنگ طراحی شده است. طراحی قسمت چراغ‌های مه شکن نیز تا حدودی متفاوت است.

در نمای جانبی لئو MX8 زبان طراحی کلاسیک شاسی‌بلندهای آفرودی را می‌بینیم. پیچیدگی خاصی در این قسمت مشاهده نمی‌شود و همه چیز در ساده‌ترین حالت ممکن طراحی شده است. تنها مشخصه بارز نمای جانبی لئو MX8 رکاب کرومی این خودرو بوده که برای سهولت سوار شدن یا پیاده شدن از این شاسی بلند در نظر گرفته شده است.

در نمای عقب لئو MX8 نیز شاهد طراحی کاملاً مشابه نیسان ترا 2022 هستیم، البته سپر این خودرو به سبک شاسی بلندهای آفرودی تویوتا یا لکسوس اندکی بیرون زده است. شباهت نمای عقب این خودرو نیز به تویوتا لندکروزر کم نیست و همین مسئله می‌تواند موجب رضایت مشتریان پس از خرید لئو MX8 شود.

لئو MX8

طراحی داخلی

هنگام بررسی لئو MX8 از نظر طراحی داخلی، متوجه شباهت‌های این خودرو با دانگ فنگ پالازو 2022 خواهید شد. در واقع برای طراحی فضای داخلی، از ایده‌های زیباتر محصول چینی استفاده شده است. کابین این خودرو طرحی همانند موج دارد که با استفاده از چند رنگ مختلف طراحی شده است و ظاهر چشم‌نوازی را به مشتری ارائه می‌دهد. یک صفحه نمایش بزرگ به همراه دو کنترلر گرد و تعدادی دکمه نیز در مرکز داشبورد قرار دارند که تنظیمات سیستم‌های رفاهی از طریق آن‌ها صورت می‌پذیرد.

فرمان لئو MX8 از نوع دی‌کات است و تا حدودی ضخیم به نظر می‌رسد. کنسول مرکزی خودرو نیز ابعاد بزرگی دارد و به سبک شاسی‌بلندها یا پیکاپ‌های آمریکایی طراحی شده است. در نتیجه دو صندلی ردیف جلو به صورت کامل از یکدیگر جدا می‌شوند. لئو MX8 با دارا بودن فاصله بین دو محور 2850 میلی‌متر، یکی از جادارترین و بزرگ‌ترین خودروهای سبک بازار ایران لقب گرفته است.

لئو MX8

مشخصات فنی

همان‌طور که در مقدمه بررسی لئو MX8 اشاره کردیم، پیشرانه این خودرو محصولی از میتسوبیشی است. این پیشرانه دو لیتر حجم دارد و به سیستم‌های توربوشارژر و تزریق مستقیم سوخت مجهز است. در نتیجه می‌توان گفت که موتور لئو MX8 از نوع TGDi محسوب می‌شود. حداکثر راندمان این پیشرانه به 225 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر بالغ می‌شود که ارقام مناسبی برای این موتور هستند. وظیفه انتقال قدرت در لئو MX8 نیز بر عهده گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ZF قرار دارد. همان‌طور که احتمالاً حدس زده‌اید، لئو MX8 یک شاسی بلند چهار چرخ محرک است و قابلیت آفرود دارد!

لئو MX8 به صورت پیش فرض یک خودرو دیفرانسیل عقب است و در صورت تمایل راننده، حالات انتقال قدرت به چهار چرخ در وضعیت‌های سبک و سنگین نیز برای او تدارک دیده شده‌اند؛ بنابراین لئو MX8 یک شاسی بلند واقعی بوده که بر اساس ساختار نردبانی توسعه یافته است و توانایی آفرود دارد. آخرین شاسی بلند واقعی بازار ایران که یک آفرودر واقعی به حساب می‌آمد، نیسان رونیز بود که سالیان دور در مجموعه پارس خودرو به تولید می‌رسید؛ بنابراین پس از سال‌ها بار دیگر صنعت خودروسازی ایران میزبان یک شاسی بلند واقعی شده است.

برای لئو MX8 حالت‌های مختلف رانندگی نیز در نظر گرفته شده است که مشخصه بارز شاسی‌بلندهای آفرودی به حساب می‌آید. این حالات شامل نرمال، اسپرت، برف، شن، گل و لای، اقتصادی (اکو) و حالت یکپارچه اتوماتیک می‌شوند. سیستم تعلیق لئو MX8 در جلو از نوع جناغی دوبل و در عقب از نوع مولتی لینک یا چند اتصاله است. تمامی این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تا لئو MX8 بین تمامی خودروهای مونتاژی در ایران، خاص و بی‌رقیب باشد.

 

امکانات و آپشن‌ها

بررسی لئو MX8 در بخش فنی نشان داد که این خودرو بی‌رقیب است اما در مورد آپشن‌ها با چه وضعیتی روبرو هستیم؟ از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز لئو MX8 در وضعیت مناسبی قرار دارد اما اگر هدف شما از خرید لئو MX8 دسترسی به بالاترین سطح امکانات رفاهی است، توصیه می‌شود تا در میان گزینه‌های دیگر بازار به دنبال اتومبیل مطلوب خود باشید.

از جمله امکانات رفاهی و ایمنی لئو MX8 می‌توان به این موارد اشاره کرد: نه کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم جلوگیری از واژگونی خودرو، سیستم صوتی با چهار بلندگو به همراه نمایشگر 10 اینچی با پشتیبانی از اندروید اتو و اپل کارپلی، سیستم تهویه اتوماتیک با دریچه برای ردیف عقب، سانروف، فرمان برقی، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو، سنسور فشار باد تایر، دوربین و سنسور پارک عقب، دوربین 360 درجه، رینگ‌های آلیاژی 18 اینچی، رادار تغییر خط، رادار نقطه کور، سه خروجی برق 12 ولت (شارژر) و آینه‌های تاشو برقی.

لئو MX8

قیمت و رقبا

ایستا موتور تا پایان سال 1401، اظهار نظر دقیقی در مورد قیمت لئو MX8 بیان نکرده است، با این حال اگر شرایط بازار و همچنین قیمت دانگ فنگ پالازو یا نیسان ترا را در نظر بگیریم، توقع اعلام رقمی بالاتر از 2 میلیارد تومان برای لئو MX8 غیرعادی نخواهد بود. در این محدوده رقبای چندانی حضور ندارند. تنها خودرویی که از نظر ساختار قادر به رقابت با لئو MX8 خواهد بود، سانگ یانگ رکستون G4 است که حضور کمرنگی در بازار دارد و مشتریان شناخت چندانی درباره آن ندارند. عرضه این خودرو به بازار نیز بسیار کم‌تعداد بوده است.

بزرگ‌ترین رقیب لئو MX8 در حال حاضر فونیکس تیگو 8 پرومکس است. البته این دو خودرو با یکدیگر اختلاف ساختاری دارند. تیگو 8 پرومکس یک شاسی‌بلند خانوادگی بوده که بر اساس ساختار یکپارچه توسعه یافته است و از سیستم تمام چرخ محرک یا AWD بهره می‌برد؛ بنابراین این خودرو همان اتومبیل مخصوص مسافرت خانواده است که قابلیت عبور از جاده‌های ناهموار را دارد. در سوی مقابل بررسی لئو MX8 ما را به یک شاسی بلند واقعی با قابلیت آفرود رهنمون می‌کند که به طور خاص برای بیراهه نوردی و ماجراجویی ساخته شده است؛ بنابراین خریداران این دو خودرو، دو گروه کاملاً متفاوت خواهند بود.

لئو MX8

جمع‌بندی

لئو MX8 یکی از معدود شاسی‌بلندهای واقعی بازار ایران طی سالیان آتی خواهد بود که در غیاب گزینه‌هایی همچون تویوتا لندکروزر یا نیسان پاترول، می‌تواند عطش ماجراجویی را در بخشی از مشتریان خاموش کند. البته برای خرید این آفرودر، نیاز به پرداخت هزینه قابل توجهی خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *