با توجه به نقش غیرقابل انکار ترمزها در پیشگیری از تصادف، هر روز شاهد معرفی سیستمهای کمکی ترمز پیشرفتهتری از سوی خودروسازان هستیم. یکی از این سیستمهای کمکی، سیستم BAS است که این روزها بسیار متداول است و در بسیاری از خودروها، حتی نمونههای اقتصادی نصب میشود. به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از «فروشگاه اینترنتی آپشن کار» به سراغ بررسی سیستم BAS، نحوه عملکرد و کاربرد آن برویم. اگر شما هم دوست دارید بیشتر با این آپشن ایمنی متداول اما بسیار مفید و کاربردی آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.
سیستم BAS چیست؟
سیستم BAS (Brake Assist System) یک سیستم کمکی ترمز است که البته از سوی برخی خودروسازان با نام BA (Brake Assist) یا EBA (Emergency Brake Assist) هم شناخته میشود. بررسیها نشان داده است که اکثر رانندگان در مواقع اضطراری مثل پریدن ناگهانی یک حیوان یا عابر پیاده جلو خودرو، پدال ترمز را تا انتها فشار نمیدهند و در واقع از حداکثر توان توقف سیستم ترمز خودرو خود بهره نمیبرند. سیستم BAS دقیقاً برای همین منظور طراحی شده است و در مواقعی که نیاز راننده به توقف اضطراری را تشخیص دهد؛ حداکثر نیروی ممکن را به سیستم ترمز خودرو اعمال میکند و مسافت توقف را کاهش میدهد.
مثل بسیاری از دیگر آپشنهای ایمنی خودروها، در سیستم BAS هم ردپای شرکت مرسدس بنز دیده میشود. این خودروساز پیشرو آلمانی از سال 1992 تحقیقات خود را راجع به سیستمهای کمکی ترمز شروع کرد و سیستم BAS را نخستین بار در سال 1996 روی کلاسهای S و SL خود نصب کرد. سال 1998 هم سیستم BAS به آپشنی استاندارد برای تمام مدلهای مرسدس بنز تبدیل شد. بعد از این دیگر خودروسازان مطرح جهانی مثل ولوو و ب ام و هم خیلی زود به اهمیت سیستم BAS پی بردند و این آپشن را به یکی از ویژگیهای استاندارد محصولات خود تبدیل کردند.
نحوه عملکرد سیستم BAS
اصلیترین بخش سیستم BAS یک سنسور به نام Pedal Travel Sensor است که در بوستر ترمز قرار دارد. این سنسور با استفاده از پارامترهایی مثل کورس پدال و سرعت استفاده از آن، وضعیت اضطراری را تشخیص میدهد. در این شرایط، سنسور مذکور از طریق ECU سیستم ABS دستور بازشدن یک سوپاپ سلونوئیدی در مجموعه بوستر را صادر میکند که با بازشدن این سوپاپ، محفظه فشار بوستر به فشار اتمسفر متصل میشود که نتیجه آن، ایجاد حداکثر فشار سیستم هیدرولیک ترمز و توقف خودرو در مسافت کوتاهتر خواهد بود.
سیستم BAS برخلاف سیستم ABS در ترمزگیریهای عادی غیرفعال است و تنها زمانی وارد عمل میشود که راننده پدال ترمز را با نیروی بیش از حد معمول فشار دهد.
کلام پایانی
سیستم BAS یا همان EBA یکی از سادهترین و در عین حال مفیدترین سیستمهای پیشگیری از تصادف است که پایه سیستمهای ایمنی پیشرفتهتری مثل سیستم پیشگیری از برخورد یا CAS ( Collision Avoidance System) محسوب میشود. خوشبختانه این سیستم امروز حتی روی اکثر خودروهای داخلی هم نصب میشود و با توجه به عملکرد هوشمند، جهت فعال شدن نیازی به رعایت نکته خاصی از سوی راننده ندارد.
در این مقاله از فروشگاه اینترنتی آپشن کار سعی کردیم شما را به صورت مختصر و مفید با یکی از آپشنهای مهم ایمنی خودروها آشنا کنیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد لازم به ذکر است که شما میتوانید انواع آپشنهای استاندارد و افتر مارکت بسیاری از خودروهای موجود در بازار ایران را با ضمانت اصل بودن قطعه از فروشگاه آپشن کار خریداری کنید.