شرکت دیار خودرو به عنوان یکی از خودروسازان بومی استان اصفهان، در نمایشگاه خودرو اصفهان 1401 پرقدرت ظاهر شد و چند محصول جدید و جذاب را معرفی کرد. یکی از این محصولات جدید، بایک BJ40 است که از چند سال پیش در برنامه مونتاژ دیار خودرو قرار داشت اما هربار عرضه آن به تعویق می‌افتاد. اما این بار به نظر می‌رسد که قضیه جدی است و بایک BJ40 تا چند ماه آینده در دو نسخه BJ40F (دو درب) و BJ40C (چهار درب) روی خط مونتاژ دیار خودرو خواهد آمد. به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از «فروشگاه اینترنتی آپشن کار» به سراغ معرفی و بررسی بایک BJ40F برویم و ببینیم این آفرودر جمع‌وجور چینی چه ویژگی‌ها و مشخصاتی دارد. در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی بایک BJ40F

سال 2010 بود که شرکت بایک در نمایشگاه خودرو پکن از یک SUV کانسپت با نام بایک B40 رونمایی کرد. نسخه تولیدی این خودرو، بایک BJ40 نام گرفت و با کم‌ترین تغییرات نسبت به B40 کانسپت، از اواخر سال 2013 روانه بازار شد. بایک BJ40 در چند سال اول عمر خود تنها در قالب SUV دو درب عرضه می‌شد تا این‌که از سال 2016 نسخه چهاردرب آن هم با نام BJ40L به بازار آمد.

بایک BJ40 در اوایل سال 2019 یک فیس‌لیفت مختصر را تجربه کرد و چند ماه بعد، نسخه پیکاپ دو درب آن هم با نام بایک F40 معرفی و به خانواده این محصول بیراهه نورد بایک اضافه شد. شرکت دیار خودرو هم در نمایشگاه خودرو اصفهان، نسخه‌های SUV چهار درب و پیکاپ بایک BJ40 را به ترتیب با نام‌های دیار BJ40C و دیار BJ40F معرفی کرد و قرار است تا قبل از پایان سال 1401، نخستین نمونه‌های مونتاژی این دو خودرو را روانه بازار کند.

ما هم امروز قرار است به سراغ بررسی نسخه اسپرت‌تر این محصول جدید دیار خودرو، یعنی بایک BJ40F برویم. هرچند که شما می‌توانید با خواندن این مقاله، اطلاعات زیادی راجع به بایک BJ40C هم کسب کنید. چراکه این دو نسخه تنها در بحث ابعاد و فضای کابین باهم متفاوت هستند و از نظر فنی و آپشن هیچ تفاوتی بینشان وجود ندارد.بایک BJ40F

بررسی طراحی بایک BJ40F

حتی اگر خیلی هم علاقمند به دنیای خودرو و پیگیر اخبار آن نباشید؛ با دیدن چهره بایک BJ40 تنها به یاد یک خودرو خواهید افتاد، «جیپ رنگلر». کاملاً مشخص است که طراحان بایک در هنگام طراحی BJ40 یک نمونه از جیپ رنگلر را در اختیار داشته‌اند و بایک BJ40 را با الگوبرداری دقیق از این آفرودر اصیل آمریکایی خلق کرده‌اند.

هرچند بایک BJ40 را نمی‌توانیم یک کپی موبه‌مو از جیپ رنگلر محسوب کنیم اما طراحی سقف، ستون‌ها، گلگیرهای برآمده مسطح، لولاهای بیرون‌زده درب‌ها، چراغ‌های عقب و… کاملاً یادآور محصول جیپ است. البته این موضوع را نمی‌توانیم یک نقطه ضعف برای محصول بایک بدانیم. چراکه آفرود سواران ایرانی سال‌های طولانی است که از راندن و حتی دیدن جیپ رنگلر از نزدیک محروم هستند و حالا بایک BJ40 می‌تواند حکم «لنگه کفش در بیابان» را برای ایشان ایفا کند!

ظاهر بایک BJ40F با تیپیکال پیکاپ‌های آفرودی چینی که در سال‌های اخیر وارد بازار کشورمان شده‌اند، کاملاً متفاوت است و بیش‌تر یک SUV دو درب را یادآوری می‌کند که سقف قسمت عقبی آن برداشته شده است. جالب است بدانید که سقف و شیشه جلو بایک BJ40 هم قابل جداشدن هستند تا سرنشینان بتوانند با تبدیل این خودرو به یک نمونه کروک، حس متفاوت‌تری را در هنگام طبیعت گردی تجربه کنند.

کابین بایک BJ40 هم به لطف المان‌هایی مثل دکمه‌های کنترلی بزرگ، دستگیره بزرگ سمت سرنشین و دریچه‌های تهویه مطبوع مدور، حس و حالی آفرودی دارد. اما از طرف دیگر، صفحه نشان‌دهنده‌های تمام دیجیتال و مانیتور ایستاده بالای داشبورد، فضا را کمی تلطیف کرده‌ است و حس نشستن در یک خودرو به‌روز را به سرنشینان القا می‌کند.

بایک BJ40F

بررسی فنی بایک BJ40F

بایک BJ40 قرار است با یک پیشرانه 2 لیتری توربو و یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک روی خط مونتاژ دیار خودرو بیاید. پیشرانه این خودرو که از سیستم پاشش مستقیم سوخت (GDI) بهره می‌برد، قادر است حداکثر قدرت 225 اسب بخار و حداکثر گشتاور 380 نیوتن متر را تولید کند. مصرف سوخت ترکیبی و حداکثر سرعت بایک BJ40 هم به ترتیب برابر با 10.1 لیتر در صد کیلومتر و 180 کیلومتر در ساعت است.

هنوز برای قضاوت در مورد توانایی‌های حرکتی بایک BJ40 زود است اما به نظر می‌رسد که قدرت مناسب پیشرانه در کنار 8 سرعته بودن گیربکس، توانایی‌های حرکتی بسیار خوبی را به این جیپ رنگلر چینی ببخشد. سیستم دو دیفرانسیل پارت تایم (4WD) با سه حالت انتقال قدرت، در کنار قفل دیفرانسیل عقب هم باعث می‌شود تا مالک این خودرو با خیال راحت با آن به بیراهه بزند. در ضمن نسخه BJ40F به دلیل داشتن فاصله محوری کوتاه‌تر نسبت به BJ40C، می‌تواند راحت‌تر مسیرهای آفرودی پر فراز و نشیب را بپیماید.

مشخصات فنی کامل بایک BJ40F را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

مدل خودرو بایک BJ40F
پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها و سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI)
حجم موتور (cc) 1981
حداکثر قدرت 225 اسب بخار در 5500 دور
حداکثر گشتاور 380 نیوتن متر در 1750 – 4500 دور
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک
مصرف سوخت (ترکیبی) 10.1 لیتر در صد کیلومتر
شتاب صفر تا 100 (S)
حداکثر سرعت (Km/h) 180
حجم مخزن سوخت (L) 75
ابعاد لاستیک‌ها 245/65R17
سیستم تعلیق جلو جناغی دوبل
سیستم تعلیق عقب چند اتصالی (Multi Link)
وزن خالص (Kg) 1885
طول×عرض×ارتفاع (mm) 4350 × 1925 × 1851
فاصله بین دو محور (mm) 2465

بایک BJ40F

بررسی آپشن‌های بایک BJ40F

هنوز لیست دقیق آپشن‌های نسخه مونتاژی بایک BJ40 از سوی دیار خودرو منتشر نشده است اما با توجه به نمونه‌های موجود در نمایشگاه خودرو اصفهان می‌توانیم حضور امکاناتی مثل کی‌لس استارتر، کروز کنترل، دی‌لایت، تنظیم برقی صندلی راننده، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سیستم انتقال قدرت (ترنسفرکیس) الکترونیکی سه حالته، سیستم مالتی مدیا با مانیتور 12.3 اینچی لمسی، ماوس کنترلی و 8 بلندگو، تهویه مطبوع اتوماتیک، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سقف جداشونده به صورت دستی، پشت آمپر تمام دیجیتال، آینه‌های جانبی تاشو برقی، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC)، 2 ایربگ و… را در این خودرو تقریباً قطعی بدانیم.

هرچند این امکانات در مقایسه با کراس‌اوورهای روز چینی چندان قابل توجه نیستند اما بایستی یادمان باشد که بایک BJ40F یک کراس‌اوور لوکس نیست و امکانات آن نسبت به کلاس بدنه (پیکاپ آفرودی) قابل قبول خواهد بود.

کلام پایانی

در پایان بررسی بایک BJ40F بایستی بگوییم که این خودرو نسبت به دیگر آفرودرهای چینی حاضر در بازار خودرو کشورمان، کیفیت ساخت بالاتر، چهره جذاب‌تر، برند معتبرتر و قوای فنی به‌روزتری دارد. مجموع این موارد می‌تواند باعث موفقیت این خودرو در کشورمان شود اما متأسفانه شرکت دیار خودرو در طی سال‌های فعالیت خود، در زمینه خدمات پس از فروش عملکرد مناسبی نداشته است و در این موضوع چندان خوش‌نام نیست. بنابراین اگر دیار خودرو می‌خواهد که تجربه تلخ شکست محصولات قبلی‌اش در بازار ایران، گریبان‌گیر بایک BJ40 نشود بایستی ابتدا بخش پشتیبانی خود را تقویت و خاطره بد مشتریان قبلی خود را از ذهن ایشان پاک کند.

قیمت قطعی بایک BJ40 هنوز مشخص نیست اما بایستی بدانید که این خودرو اصلاً محصول ارزان‌ قیمتی نیست و برخی منابع غیررسمی از قیمت‌گذاری نزدیک به 2 میلیارد تومانی آن در زمان عرضه به بازار خبر می‌دهند.

بایک BJ40F

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *