جلوبندی خودرو بخشی از سیستم تعلیق خودرو است که وظیفه دفع ارتعاشات وارد شده به بدنه اتومبیل را برعهده دارد. هیچ خودرویی را نمیتوان یافت که فاقد سیستم جلوبندی باشد و از همین رو تمامی خودروها به نوعی از سیستم تعلیق و جلوبندی مجهز هستند.
مرسومترین سیستم تعلیق جلو برای خودروهای امروزی، سیستم تعلیق مک فرسون است که از قطعات مختلفی تشکیل شده است. سیستم تعلیق خودرو به طور معمول در معرض آسیبهای فراوانی قرار دارد، به همین منظور تولیدکنندگان قطعات خودرو این سیستم را از قطعات مرغوب و مستحکمی میسازند.
با وجود استحکام قابل توجه قطعات جلوبندی خودرو، این قطعات همچنان در دستهبندی لوازم مصرفی خودرو قرار میگیرند. به همین دلیل لازم است تا در بازههای زمانی مختلف نسبت به بررسی آنها و انجام تعمیرات در صورت لزوم توجه داشت. علاوه برآن به دلیل شرایط مختلف امکان دارد جلوبندی خودرو زودتر از موعد نیازمند تعویض و تعمیر باشد. در این مطلب به بررسی دلایل آسیب دیدن جلوبندی خودرو و راهکارهای آن خواهیم پرداخت. با آپشن کار همراه باشید.
جلوبندی خودرو، خط مقدم دفاع در برابر ناهمواریها!
اگر تجربه مالکیت خودرو یا رانندگی با آن را داشته باشید، حتما متوجه شدهاید که سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو خط مقدم مقابله با ناهمواریها است. وظیفه این سیستم به حداکثر رساندن اصطکاک و چسبندگی میان خودرو و سطح جاده است و از سوی دیگر نیز بایستی کابین نرم و آرامی را برای سرنشینان فراهم کند. در نتیجه فشار قابل توجهی به این سیستم وارد میشود.
اجزای سیستم تعلیق و جلوبندی همچون سیبک، محور فرمان، میلههای جناغی و کمک فنرها به صورت روزانه با چالهها، دست اندازها، شن، خاک، ماسه، آب سرد، برف و ناهمواریها بسیار دیگر در کشاکش هستند. همانند هر جنگ در دنیای واقعی، سربازهای سیستم تعلیق و جلوبندی زخمی میشوند و امکان ادامه نبرد را از دست میدهند. قطعات سیستم تعلیق بسیار مقاوم هستند و تا لحظه آخر در مقابل ناهمواریها دفاع میکنند، بنابراین بهتر است تا پیش از پایان کار نسبت به تعویض و تعمیر آنها اقدام کنید.
همانطور که اندکی قبل شرح دادیم، سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو با ناهمواریهای جاده و خیابان در نبرد است و این نبرد انتهایی ندارد. طبیعی است که شما نمیتوانید تمامی جادهها و خیابانهای کشور را به تنهایی تعمیر کنید اما میتوانید با انجام برخی کارهای ساده، آسیب وارد شده به سیستم تعلیق خودرو را حداقل کنید. در ادامه نگاهی به عمدهترین دلایل آسیب دیدن سیستم تعلیق خواهیم پرداخت که از سمت راننده یا مالک خودرو ایجاد میشوند.
چرا جلوبندی خودرو آسیب میبیند؟
جلوبندی خودرو به دلایل مختلفی از جمله تعمیر و نگهداری ضعیف از سوی مالک خودرو آسیب میبیند. در ادامه نگاهی به دلایل وارد شدن آسیب به جلوبندی خواهیم داشت که مالک خودرو به راحتی قادر است آنها را برطرف کند.
تراز نامناسب چرخها
تراز کردن چرخها که در اصطلاح عامه با نام میزان کردن فرمان شناخته میشود، عملی ساده است که نقشی حیاتی در حفظ سلامت سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو دارد. محور فرمان پذیر خودرو باید به معنای واقعی در جهت درست خود حرکت کند و فرمان به سمت چپ یا راست متمایل نشود. همچنین زاویه کمبر و کستر در خودروهای استاندارد باید مشخص شده باشد.
در صورتی که چرخهای محور فرمانپذیر اتومبیل شما تراز نباشند، شاهد ساییدگی لاستیکهای خودرو و وارد آمدن فشار مضاعف بر قطعات جلوبندی خواهید بود که در بلندمدت موجب از کار افتادن آن قطعات میشود. لازم است بدانید که تراز کردن چرخها در دسته عملیات مرسوم تعمیر و نگهداری خودرو قرار میگیرد و بایستی به صورت منظم نسبت به تراز کردن چرخها اقدام کنید. عبور خودرو از چالهها و دستاندازها موجب برهم خوردن تراز چرخها میشود؛ بنابراین هرچقدر مسیر رانندگی شما ناهمواری بیشتری داشته باشد، تراز چرخهای اتومبیل شما در زمان کوتاهتری برهم خواهد خورد.
کمک فنرهای فرسوده
کمک فنرها در زبان انگلیسی دمپر نامیده میشوند که به معنای تعدیل کننده است. وظیفه اصلی کمک فنرها حفظ کردن تایر روی سطح آسفالت است، به نحوی که ارتفاع استاندارد خودرو حفظ شود. کمک فنرها براساس فشار مایعات کار میکنند و در پایان عمر خود دچار نشتی روغن میشوند. در صورتی که کمک فنر اتومبیل شما به پایان عمر خود رسیده باشد و آن را تعویض نکنید، آسیب جدی به دیگر قطعات جلوبندی خودرو وارد خواهد شد. در خودروهایی که ارتفاع استاندارد ندارند و دستخوش کاهش سطح ارتفاع استاندارد شدهاند، خطرات بیشتری کمک فنرها را تهدید میکند.
لزوم توجه به سیبک فرمان
یکی از قطعات مهم و حساس سیستم جلوبندی خودرو، سیبک فرمان است. این قطعه به طور همزمان خودرو را پایدار نگه میدارد و در فرمانپذیری خودرو نیز نقش ایفا میکند. این قطعه کوچک فشار قابل توجهی را تحمل میکند، از این رو امکان آسیب دیدن آن بسیار زیاد است. سیبک فرمان در صورت آسیب جزئی علامت چندانی را از خود نشان نمیدهد و تنها هنگامی شاهد از دست رفتن کنترل فرمان خواهید بود که سیبکها به طور کامل از کار افتاده باشند. یک سیبک آسیب دیده فشار قابل توجهی به سایر قطعات جلوبندی وارد میکند و به مرور زمان موجب فرسودگی آنها خواهد شد. در صورتی که هنگام چرخاندن فرمان به طرفین صدای ناهنجاری را میشنوید، احتمالا اتومبیل شما دچار مشکل در ناحیه سیبکها شده است.
بوشهای فرسوده
بوشها قطعاتی پلاستیکی هستند که قسمتهای مختلف سیستم جلوبندی را به یکدیگر متصل میکند. بوشها در معرض ارتعاشات بسیاری هستند و همچنین ممکن است تا وظیفه چرخش به طرفین را نیز برعهده داشته باشند. این قطعات پلاستیکی عمر محدودی دارند و بایستی در بازههای زمانی مشخص نسبت به تعویض آنها اقدام نمود. بوشهای آسیب دیده برای اتومبیل شما خطرساز هستند و ممکن است هزینههای گزافی را روی دست شما باقی بگذارند. تعویض بوشها هزینه چندانی ندارد، از این رو بهتر است تا در فواصل زمانی مشخص نسبت به تعویض آنها اقدام کنید.
جمعبندی، به جای دستکاری خودرو در نگهداری آن کوشا باشید!
اگر از ابتدای متن با آپشن کار همراه بودید، حتما به این نتیجه رسیدهاید که نگهداری سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو کار چندان دشواری نیست. سیستم جلوبندی خودرو قطعاتی کوچک و پلاستیکی دارد که نقش مهمی در حفظ حیات و دوام آن ایفا میکنند. در صورتی که این قطعات در بازههای زمانی مشخص تعویض شوند، خطر خاصی جلوبندی اتومبیل شما را تهدید نخواهد کرد.