با آپشن های فونیکس اومودا FX آشنا شوید

فونیکس اومودا FX

آنچه خواهید خواند

مدیران خودرو در پاییز 1400 از برند لوکس خود با نام فونیکس رونمایی کرد. از آن زمان تاکنون خودروهای مختلفی تحت این برند به بازار عرضه شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو اشاره کرد. یکی از جدیدترین محصولات مدیران خودرو با این برند، فونیکس اومودا FX است که در واقع با نام چری اومودا C5 در بازار چین شناخته می‌شود. در این مقاله از آپشن‌ کار، به بررسی امکانات و آپشن‌ های فونیکس اومودا FX خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

 

از چری تا فونیکس!

چری پس از راه‌اندازی زیرمجموعه‌ اقتصادی خود با نام جتور، تصمیم گرفت تا بخشی از کسب و کار خود را به عرضه محصولات جوان پسند اختصاص دهد. حاصل این تصمیم تولد برند اومودا بود، برندی که ادعا می‌کند خودروهایی بر اساس مد روز تولید خواهد کرد. البته برند اومودا هنوز یک نشان تجاری منحصر به فرد ندارد و در حال حاضر به عنوان یک دسته بندی از محصولات چری شناخته می‌شود.

این کراس‌اوور در سایر بازارها با نام اصلی خود یعنی چری اومودا C5 عرضه شده است اما به دلیل ملاحظات تجاری بازار ایران، با نام فونیکس اومودا FX به دست ایرانیان خواهد رسید. با این حال زمان معرفی فونیکس اومودا FX به بازار ایران قابل ستایش است. مدیران خودرو مدت کوتاهی پس از معرفی چری اومودا C5 در بازار چین، این محصول را به مشتریان خود در ایران معرفی کرد و بنابراین با خودرویی مواجه هستیم که پس از معرفی در سرزمین مادری، مستقیم به ایران آمده است!

 

مشخصات فنی فونیکس اومودا FX

فونیکس اومودا FX با دو مشخصات فنی به بازار ایران آمده است و مشتریان می‌توانند یکی از این دو موتور را برای خودرو انتخاب کنند. آینده این محصول در ایران به استقبال مشتریان بستگی دارد، اینکه کدام‌یک از دو ترکیب مشخصات فنی مورد استقبال مشتریان قرار خواهد گرفت.

نخستین تیپ فونیکس اومودا FX از ترکیب موتور 1.5 لیتری توربوشارژر و گیربکس CVT بهره می‌برد، یعنی همان ترکیبی که هم‌اکنون در فونیکس تیگو 7 پرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر فونیکس اومودا FX حداکثر 155 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و از سیستم تزریق غیرمستقیم سوخت یا MPi بهره‌مند است؛ در نتیجه سازگاری بهتری با بنزین کم‌کیفیت دارد. گیربکس اتوماتیک CVT در نظر گرفته شده برای این خودرو نیز به صورت مصنوعی نه دنده را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

تیپ قوی‌تر فونیکس اومودا FX به مشخصات فنی مشابه با تیگو 8 پرو مجهز است. مشخصات فنی این خودرو از ترکیب موتور 1.6 لیتری توربوشارژر GDi به همراه گیربکس هفت سرعته دوکلاچه تشکیل شده است. این پیشرانه از سیستم تزریق مستقیم سوخت استفاده می‌کند و به همین دلیل توان و گشتاور بیشتری در اختیار راننده قرار می‌دهد. گیربکس هفت سرعته دوکلاچه این خودرو نیز از نوع تر یا مرطوب است که عملکرد اسپرت را همراه با ماندگاری در اختیار راننده قرار می‌دهد. هر دو تیپ چری اومودا C5 تک دیفرانسیل هستند.

فونیکس اومودا FX

 

امکانات و آپشن‌ های فونیکس اومودا FX

اومودا FX در ایران تحت برند لوکس مدیران خودرو یعنی فونیکس عرضه شده است. بنابراین انتظار داریم تا از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در سطح دو کراس‌اوور دیگر این برند یعنی تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو ظاهر شود.

کابین اومودا FX از جدیدترین اصول طراحی خودروها بهره می‌برد و فاقد هرگونه دکمه اضافه است. از این رو می‌توان گفت که فضای داخلی این خودرو بی‌شباهت به اتومبیل‌های برقی نیست. یک صفحه نمایش دوبل بخش بزرگی از کابین اومودا FX را در اختیار خود دارد و اکثر تنظیمات خودرو از طریق آن انجام می‌شود. در ادامه این کابین و تجهیزات آن را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

آپشن اول، سیستم صوتی سونی و جذابیت‌های بیشتر!

یکی از جذابیت‌های تیگو 8 پرو برای مشتریان ایرانی، سیستم صوتی سونی در این خودرو بود. خوشبختانه این سیستم بدون کم و کاست به اومودا FX منتقل شده است. بخشی از نمایشگر دوبل 12.3 اینچی کابین این خودرو نیز به سیستم صوتی سونی اختصاص یافته است تا کاربر بتواند تنظیمات را از طریق آن اعمال کند.

سیستم چندرسانه‌ای اومودا از اندروید اتو و اپل کارپلی پشتیبانی می‌کند و همچنین به سیستم کارلایف بایدو نیز مجهز است. در کنار این امکانات، کاربر می‌تواند نورپردازی کابین خودرو را از بین 64 رنگ در نظر گرفته شده انتخاب کند.

فونیکس اومودا FX

آپشن دوم، تجهیزات ایمنی کامل!

بزرگترین نقطه قوت بین آپشن‌ های فونیکس اومودا FX به تجهیزات ایمنی این خودرو مرتبط می‌شود. این خودرو به ترکیب کاملی از دستیارهای ایمنی مجهز است که معمولا در دسترس مشتریان ایرانی قرار نداشته‌اند.

چری اومودا C5 به سیستم دستیار هوشمند راننده یا ADAS‌ مجهز است و بنابراین سطحی از خودمختاری را در اختیار راننده ایرانی قرار می‌دهد. از جمله تجهیزات این سیستم می‌توان به رادار نگهدارنده بین خطوط، رادار نقطه کور، رادار خطی، سنسورهای پارک جلو و عقب، ترمز اضطراری خودکار، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، کروز کنترل تطبیقی و سیستم هشدار تصادف از جلو اشاره کرد. بنابراین می‌توان گفت که اومودا FX از خودمختاری سطح 2 بهره‌مند است. علاوه بر تجهیزات یاد شده، فونیکس اومودا FX‌ با شش کیسه هوا به دست مشتریان ایرانی خواهد رسید.

 

آپشن سوم، تجهیزات رفاهی کابین

فونیکس اومودا FX در زمینه امکانات رفاهی نیز قوی عمل کرده است و تجهیزات متعددی را در کابین این خودرو می‌توان مشاهده کرد. از جمله آپشن‌ های فونیکس اومودا FX در بحث رفاهی سیستم تهویه با قابلیت پاکسازی هوای کابین اشاره کرد که یک قابلیت کلیدی برای شهرهای بزرگ و آلوده کشور محسوب می‌شود. همچنین کراس‌اوور کوپه فونیکس به گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو مجهز است. در ضمن این صندلی‌ها به صورت برقی قابل تنظیم هستند.

آینه‌های فونیکس FX‌ به صورت تنظیم شونده برقی طراحی شده‌اند و علاوه بر آن دوربین عقب و دوربین 360 درجه نیز به افزایش دید راننده کمک می‌کنند. شارژر بی‌سیم تلفن همراه، روکش چرمی صندلی‌ها، فرمان برقی دی کات به همراه دکمه‌های کنترلی، سانروف و رینگ‌های 18 اینچی آلومینیومی بخش دیگری از تجهیزات و آپشن‌ های فونیکس اومودا FX محسوب می‌شوند.

فونیکس اومودا FX

فونیکس اومودا FX

 

جمع بندی

مدیران خودرو تا لحظه نگارش این مقاله یعنی آبان 1401، هنوز لیست دقیق امکانات و آپشن‌ های این خودرو را اعلام نکرده است. از آن‌جایی که فونیکس اومودا FX در قالب دو تیپ به بازار عرضه می‌شود، ممکن است تا شرکت عرضه کننده تصمیم بگیرد یک تیپ را با امکانات کمتر و تیپ دیگری را با امکانات بیشتر به بازار عرضه کند. بنابراین توصیه می‌شود قبل از اقدام برای خرید فونیکس اومودا FX، کاتالوگ رسمی محصول و لیست امکانات آن را بررسی کنید.

مهم‌ترین رقیب چری اومودا C5 در بازار ایران، دیگنیتی پرستیژ خواهد بود. هر دو این کراس‌اوورها فرم کوپه دارند و از نظر ابعاد و اندازه نیز در وضعیتی مشابه یکدیگر ارزیابی می‌شوند. به همین دلیل جای تعجب ندارد که این دو خودرو را رقیب مستقیم یکدیگر بدانیم. دیگنیتی پرستیژ در بخش مشخصات فنی قوی‌تر عمل می‌کند اما در سوی دیگر اومودا FX با لیست کاملی از دستیارهای ایمنی به بازار عرضه شده است. بنابراین یک رقابت نزدیک را بین این دو کراس اوور شاهد خواهیم بود.

فونیکس اومودا FX

محصولات پر طرفدار
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها