بررسی کیا سراتو 2023

آنچه خواهید خواند

پس از مدت‌ها توقف، بالاخره مسئولان تصمیم گرفتند تا واردات خودرو به کشور را از سر بگیرند. نخستین خودروهای وارداتی بازار ایران از برند کیا هستند و در بین آن‌ها کیا سراتو 2023 شاخص‌ترین خودرو وارداتی برند کره‌ای خواهد بود. از این رو در مطلب پیش رو، به بررسی کیا سراتو ۲۰۲۳ و ابعاد مختلف این خودرو خواهیم پرداخت. لطفا با آپشن کار در بررسی یکی از جدیدترین خودروهای وارداتی ایران همراه باشید.

 

نگاه اولیه

کیا سراتو 2023 یکی از معدود خودروهای سدان باقی‌مانده در بازار جهانی است که همچنان فروش مناسبی را تجربه می‌کند. تولید این خودرو از سال 2003 آغاز شد و تا به امروز در قالب نسل‌های مختلف ادامه یافته است. نخستین مسئله‌ای که در بررسی کیا سراتو ۲۰۲۳ بایستی به آن اشاره کنیم، حضور بلندمدت این خودرو در بازار ایران است. کیا سراتو از زمان معرفی و عرضه نخستین نسل خود تا نسل سوم به صورت یکپارچه و بدون وقفه در بازار ایران حضور داشت. حتی در بازه کوتاهی سایپا نیز نسل دوم این خودرو را مونتاژ کرد. نسل چهارم این خودرو که از سال 2018 روی خط تولید کیاموتورز رفته است، ادامه دهنده راه نسل‌های قبلی این خودرو در بازار ایران خواهد بود.

طراحی خارجی

بررسی کیا سراتو ۲۰۲۳ را با نگاهی به طراحی آن آغاز می‌کنیم. کیا همانند بسیاری دیگر از خودروسازان بزرگ دنیا، تصمیم گرفته است تا هزینه‌های تولید محصولات اقتصادی را کاهش دهد. به همین دلیل طراحان کیا از تغییر کلی سبک طراحی خودرو اجتناب کرده‌اند و به اصلاحات کوچک روی آورده‌اند. طراحی خارجی کیا سراتو 2023 را می‌توان فیس لیفت نسل سوم دانست که در نمای جلو و عقب با تغییراتی همراه بوده است.

چراغ‌های جلو کیا سراتو 2023 اکنون لبه‌های تیز و منظم دارند و جلوپنجره ببرمانند خودرو نیز کوچک‌تر شده است. در نمای عقب تغییرات محدود‌تر هستند. چراغ‌های عقب همچنان سرجای خودشان باقی‌مانده‌اند و تنها گرافیک آن‌ها تغییر کرده است. خوشبختانه سپر عقب کیا سراتو 2023 نیز طرح تازه‌ای دارد و جلوه اسپرت بیشتری به خودرو بخشیده است. با این حال نمای جانبی کیا سراتو 2023 کاملا ساده است و جزئیات آن به رینگ‌های آلیاژی جدید محدود می‌شود.

طراحی داخلی

بررسی کیا سراتو 2023 از نظر طراحی داخلی ساده است. فضای کابین این خودرو دقیقا همانند دیگر سدان‌های اقتصادی این رده است. همه چیز ساده و کاربردی طراحی شده و خوشبختانه انبوهی از کنترلرهای فیزیکی را در فضای داخلی کیا سراتو 2023 شاهد هستیم. استفاده از این کنترلرها هنگام رانندگی بسیار راحت‌تر از کنترلرهای دیجیتالی است.

تریم داخلی کیا سراتو 2023 با توجه به تریم انتخابی آن تغییر می‌کند. با این حال تیپ‌های پایه این خودرو که به ایران راه خواهند یافت، از تریم دو رنگ مشکی و سفید بهره می‌برند. برای کاهش سادگی بیش از حد کابین نیز قطعات کرومی به قسمت‌هایی از داشبورد و فرمان افزوده شده است. فرمان خودرو نیز مجهز به دکمه‌های کنترلی است و صفحه نمایش سیستم سرگرمی به صورت جداگانه روی داشبورد نصب شده است. دریچه‌های سیستم تهویه نیز طراحی یکسانی ندارند. دو دریچه کناری گرد هستند در حالی که دریچه‌های مرکزی به صورت چندضلعی طراحی شده‌اند. کیا سراتو 2023 با در اختیار داشتن فاصله محوری 2700 میلی‌متر، یکی از جادارترین سدان‌های کوچک بازار به شمار می‌آید.

مشخصات فنی

همانند طراحی خارجی، بررسی کیا سراتو 2023 در بخش مشخصات فنی ما را به نتایج یکسانی در مقایسه با نسل قبل می‌رساند. پیشرانه این خودرو همچنان از نوع دو لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است که در نسل‌های دوم و سوم سراتو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پیشرانه به سیستم DOHC مجهز است و حداکثر راندمان آن به 147 اسب بخار قدرت و 179 نیوتن متر گشتاور می‌رسد.

وظیفه انتقال قدرت در کیا سراتو 2023 را نسل جدید گیربکس‌های CVT بر عهده دارد که کیا آن را iVT می‌نامد؛ بنابراین دیگر از ذات نیمه اسپرت سراتو در نسل جدید آن خبری نیست و این خودرو به یک سدان اقتصادی کامل تبدیل شده است. مصرف سوخت ترکیبی کیا سراتو 2023 حدود 8 لیتر در صد کیلومتر است که این رقم برای یک سدان اقتصادی بازار جهانی اندکی بالا به نظر می‌رسد. شتاب صفر تا صد رسمی این خودرو نیز حدود 10.5 ثانیه عنوان شده؛ اما انتظار می‌رود در شرایط واقعی، شتاب این خودرو بیشتر از رقم اعلام شده باشد. حداکثر سرعت کیا سراتو 2023 نیز 200 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

 

امکانات و آپشن‌ها

در بخش امکانات و تجهیزات، سوالات بسیاری پیرامون سدان اقتصادی کیا وجود دارد. بررسی کیا سراتو 2023 از نظر امکانات و آپشن‌ها نشان می‌دهد که تصور ما از یک سدان خوش‌قیمت و پرآپشن به خاطره‌ها پیوسته است، چرا که محدودیت‌های جدید واردات باعث خواهند شد تنها تیپ‌های پایه و کم آپشن سراتو 2023 به ایران راه پیدا کنند. این تیپ‌ها به ابتدایی‌ترین آپشن‌ها مجهز شده‌اند و بنابراین از نظر امکانات رفاهی قابل قیاس با رقبای چینی نیستند.

حتی امکان دارد شرکت واردکننده یعنی کوشا خودرو، کیا سراتو 2023 را در چند نسخه از نظر امکانات رفاهی به بازار عرضه کند تا افراد بیشتری قدرت خرید این خودرو را داشته باشند. با این حال می‌توان به حضور برخی امکانات رفاهی و ایمنی در کیا سراتو 2023 امیدوار بود. این امکانات به شرح زیر هستند:

کیسه‌ هوای راننده و سرنشین و جانبی، سیستم‌های ترمز ABS‌ و EBD، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم کمک حرکت در سربالایی، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر 8 اینچی استاندارد و 10.25 اینچی آپشنال، اندروید اتو و اپل کارپلی، رینگ 15 اینچی فولادی یا 17 اینچی آلیاژی، مجموعه نشانگرهای آنالوگ به همراه نمایشگر دیجیتالی 4.2 اینچی، سیستم کنترل فشار باد تایرها، سیستم ورود و استارت بدون کلید، رکاب جانبی و اسپویلر عقب.

تیپ‌ پایه این خودرو سانروف ندارد و احتمال دارد تیپ‌های گران‌تر این خودرو با سانروف به دست مشتریان برسند. کیا سراتو 2023 موفق به کسب پنج ستاره ایمنی از موسسه انکپ استرالیا یا ANCAP‌ شده است.

قیمت و رقبا

با بررسی کیا سراتو 2023 از نظر قیمت در کشورهای حوزه خلیج فارس، به رقم تقریبی 61 هزار درهم برای این خودرو خواهید رسید. البته این قیمت مربوط به تیپ پایه است و تیپ‌های گران‌تر این خودرو تا 75 هزار درهم نیز قیمت‌گذاری می‌شوند. با این حال بعید است که کیا سراتو با قیمتی کمتر از 1.5 میلیارد تومان به دست مشتریان ایرانی برسد؛ بنابراین این سدان اقتصادی کره‌ای به رقیبی برای خودروهای چینی تبدیل خواهد شد که روز به روز در حال گسترش دامنه فعالیت خود هستند.

سه رقیب بزرگ به انتظار کیا سراتو در بازار ایران نشسته‌اند. این سه خودرو کی ام سی J7 از کرمان موتور، فونیکس آریزو 6 پرو از مدیران خودرو و ریسپکت پرایم از بهمن موتور هستند. هر سه خودرو از پیشرانه‌های توربوشارژر 1.5 لیتری بهره می‌برند و انتظار می‌رود در بحث شتاب و کشش، کیا سراتو را به چالش بکشند. حضور گیربکس دوکلاچه در کی ام سی J7 نیز این خودرو را یک سدان کاملا اسپرت ساخته است، موضوعی که در کیا سراتو 2023 احساس نخواهید کرد.

با این حال نماینده کیا دو مزیت بزرگ دارد. نخستین مزیت آن برند معتبر و جهانی کیا است که به هیچ عنوان با برندهای چینی جایگاه یکسانی نزد مشتریان ندارد. دومین مزیت کیا سراتو 2023 نیز دوام فنی آن خواهد بود. امروزه نسخه‌های نسل اول کیا سراتو را می‌بینیم که پس از حدود 15 سال فعالیت، همچنان به خدمت‌رسانی مشغول هستند. علاوه بر آن پیشرانه تنفس طبیعی کیا سراتو حساسیت کمتری به بنزین مورد استفاده دارد و نگهداری از آن نیز در مقایسه با موتورهای توربوشارژر آسان‌تر است. در نتیجه نمی‌توان برنده قطعی نبرد کیا سراتو 2023 و سدان‌های چینی را از هم‌اکنون مشخص کرد.

جمع بندی

کیا سراتو فارغ از پیشرانه، ظاهر و حتی امکانات رفاهی همواره در ایران به عنوان یک سدان محبوب شناخته شده است. نسل‌های دوم و سوم این خودرو به واسطه چهره اسپرت و جوان‌پسند خود به موفقیت قابل قبولی دست یافتند و انتظار می‌رود نسل چهارم این خودرو نیز موفقیت سایرین را تکرار کند. به واسطه حضور بلندمدت سراتو و سایر خودروهای کیا در ایران نیز مشکلات مرتبط با قطعات و خدمات در مورد این خودرو کمتر بروز پیدا می‌کنند و نگرانی از بابت تعمیر و نگهداری سراتو در اقصی نقاط کشور وجود ندارد. همین چند عامل می‌توانند به سادگی کیا سراتو 2023 را به یک برنده نسبی در بازار آشفته خودرو ایران تبدیل کنند.

محصولات پر طرفدار
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها