سنسور باد لاستیک یا TPMS چیست؟

سنسور باد لاستیک

آنچه خواهید خواند

لاستیک یک خودرو تنها عضوی از آن است که بر روی زمین قرار می‌گیرد و میزان سلامت، جنس مواد سازنده و همچنین فشار باد موجود در آن می‌تواند تأثیر چشمگیری در کیفیت سواری، میزان مصرف سوخت، امنیت سرنشینان و همین‌طور میزان استهلاک خودرو داشته باشد؛ از همین‌رو بسیاری از افراد لاستیک خودرو را قلب دوم آن می‌دانند. درواقع بر خلاف آنچه که به نظر می‌رسد، لاستیک خودرو و فشار باد موجود در آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل در این مطلب از سایت آپشن کار قصد داریم شما مخاطبین عزیز را با اهمیت فشار باد لاستیک و همین‌طور سنسور فشار باد لاستیک آشنا کنیم.

در گذشته‌ تنها راه برای مشاهده و اطمینان از فشار باد لاستیک، استفاده از گیج‌های دستی بود و راننده برای اینکه بتواند باد هر یک از لاستیک‌های اتومبیل خود را بررسی کند، مجبور به خروج از خودرو و اتصال گیج فشارسنج به هر یک از لاستیک‌ها بود. گرچه استفاده از چنین گیج‌هایی هنوز هم در کشور ما مرسوم است و افرادی که ماشین آن‌ها فاقد سنسور فشار باد لاستیک است، هنوز هم از چنین روشی برای اطلاع از وضعیت باد لاستیک خود استفاده می‌کنند، اما در اغلب کشورهای جهان مخصوصا ایالات متحده از سال ۲۰۰۷ به بعد، شرکت‌های خودروسازی ملزم به استفاده از سنسور فشار باد تایر در محصولات تولیدی خود شده‌اند.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که علاقه دارید اطلاعات بیشتری درباره سنسور فشار باد لاستیک یا TPMS به‌دست آورید، یا در صورتی که می‌خواهید برای خرید سنسور فشار باد لاستیک اقدام کنید، تا پایان این مطلب با فروشگاه اینترنتی آپشن کار همراه باشید.

سنسور باد لاستیک

سنسور باد لاستیک یا سیستم کنترل فشار باد لاستیک چیست؟

سنسور باد لاستیک یک قطعه الکترونیکی است که به‌طور لحظه‌ای فشار باد لاستیک تک‌تک چرخ‌های خودرو را اندازه‌گیری می‌کند. چنانچه هریک از چرخ‌های خودرو دچار کمبود فشار باد شود، سیستم کنترل فشار باد لاستیک، از طریق هشدارهای صوتی و همین‌طور نمایش یک علامت نعل اسبی شکل بر روی پشت آمپر خودرو، راننده را از وجود چنین نقصی مطلع می‌کند.

البته در خودروهایی که به صورت استاندارد فاقد سیستم TPMS هستند و نمونه‌های افتر مارکت این سیستم در آن‌ها استفاده شده است، مواردی همچون مقدار فشار باد لاستیک، هشدار کاهش فشار و حتی دمای مربوط به هر یک از تایرها به جای پشت آمپر خودرو، بر روی مانیتور مربوط به همان سیستم به نمایش در می‌آید. بسیاری از سیستم‌های TPMS به‌واسطه فرکانس‌های رادیویی (RF) با واحد کنترل الکترونیکی خودرو یا همان ECU ارتباط برقرار می‌کنند؛ به زبانی ساده‌تر سیگنال‌های ارسالی از سنسور فشار باد لاستیک از طریق امواج رادیویی به ECU منتقل می‌شود تا پس از ترجمه، در قالب اطلاعات مختلف نظیر هشدار کمبود باد لاستیک در اختیار راننده قرار داده شود.

بدیهی است عدم توجه به هشدارهای سیستم کنترل فشار باد لاستیک یا همان اطلاعات ارسالی از سنسور فشار باد لاستیک می‌تواند عواقبی نظیر موارد زیر را برای شما به همراه داشته باشد:

  • افزایش میزان مصرف سوخت
  • کاهش عمر مفید لاستیک
  • احتمال ترکیدگی لاستیک
  • کاهش پایداری اتومبیل
  • کاهش فرمان‌پذیری
  • افت توان ترمزها
  • کاهش چالاکی خودرو

سنسور باد لاستیک

 

 

با انواع سیستم کنترل فشار باد لاستیک آشنا شوید

در حال حاضر اگر بخواهیم سیستم کنترل فشار باد لاستیک را بر اساس نوع عملکرد به دو دسته مجزا تقسیم‌بندی کنیم، می‌توان برخی از آن‌ها را جزو سیستم کنترل فشار باد لاستیک مستقیم (DTPMS‌) و برخی دیگر را در دسته سیستم کنترل فشار باد لاستیک غیرمستقیم (ITPMS) قرار دهیم. اگر تمایل دارید تا اطلاعات بیشتری درباره نحوه عملکرد انواع سیستم کنترل فشار باد لاستیک به‌دست آورید در ادامه با سایت آپشن کار همراه باشید:

 

سیستم کنترل فشار باد لاستیک مستقیم یا DTPMS

سیستم (DTPMS (Direct TPMS اطلاعات مربوط به فشار باد لاستیک‌ را از طریق سنسورهایی که داخل و یا در برخی موارد بیرون از لاستیک کار گذاشته می‌شوند، اندازه‌گیری کرده و به کامپیوتر مرکزی خودرو ارسال می‌کند تا تحت پردازش قرار گیرند. در نمونه‌هایی که سنسور فشار باد تایر در بخش بیرونی لاستیک قرار داده شده‌اند، احتمال سرقت آن‌ها وجود دارد و حتی ممکن است دچار آسیب‌های مختلف شود، اما سنسورهایی که در داخل لاستیک قرار دارند با چنین مشکلاتی همراه نیستند؛ در عوض تعویض باتری، تنظیم و به‌طور کلی دسترسی به آن‌ها کمی سخت‌تر از نمونه‌های خارج از لاستیک است.

این سنسورها به‌طور معمول از باتری‌های لیتیومی بهره می‌برند تا بتوانند مدت زمان نسبتا طولانی‌تری به کار خود ادامه دهند. به محض اینکه کاهش محسوس فشار باد در هر یک از تایرهای اتومبیل به وجود بیاید، چراغ نعل اسبی شکل این سیستم روی پشت آمپر خودرو روشن می‌شود و این مشکل را به اطلاع راننده می‌رساند.

مزایای سیستم کنترل باد لاستیک مستقیم

  • دقت و سرعت عمل بالا
  • نمایش لحظه‌ای فشار و در برخی موارد دمای لاستیک
  • عدم تأثیر تعویض یا جابجایی لاستیک‌ها، در عملکرد سیستم
  • طول عمر بالای باتری‌های لیتیومی استفاده شده در آن‌ها (حدود 10 سال)

معایب سیستم کنترل باد لاستیک مستقیم

  • باتری‌ استفاده شده در این سنسورها قابل تعویض نیستند و پس از اتمام باتری، کل سنسور باید تعویض شود.
  • این نوع سنسورها از ظرافت و حساسیت بالایی برخوردار هستند به همین دلیل هنگام نصب یا باز کردن، احتمال آسیب آن‌ها وجود دارد.
  • هزینه‌های مربوط به استفاده، تعویض و تنظیم سیستم DTPMS، درمجموع بالاتر از سیستم کنترل باد لاستیک غیر مستقیم ارزیابی می‌شود.

سنسور باد لاستیک

 

 

سیستم کنترل فشار باد لاستیک غیرمستقیم یا ITPMS

همان‌طور که از نام این سیستم می‌توان حدس زد، ITPMS برخلاف DTPMS فشار باد لاستیک خودرو را مستقیما و از طریق مقدار باد موجود در آن نمی‌سنجد؛ بلکه از مکانیزم دیگری بهره می‌برد. سیستم TPMS غیرمستقیم (Indirect TPMS)، سرعت چرخش هر لاستیک را نسبت به سایر لاستیک‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد و پس از تجزیه و تحلیل پارامترهای دیگری همچون سرعت خودرو، می‌تواند وضعیت باد لاستیک‌های خودرو را محاسبه و ارزیابی کند.

اگر بخواهیم کمی ساده‌تر نحوه عملکرد این سیستم را توضیح دهیم، می‌توان گفت مسلما لاستیک کم باد از ابعاد کوچک‌تری نسبت به سایر لاستیک‌های استاندارد و پرباد خودرو برخوردار است؛ به همین دلیل برای اینکه بتواند همپای سایر تایرها به حرکت خود ادامه دهد، باید با سرعت بیشتری به چرخش درآید. درواقع افزایش سرعت چرخش یکی از لاستیک‌ها در مقایسه با لاستیک‌های دیگر، نشان دهنده کم شدن باد آن لاستیک است و موجب روشن شدن چراغ هشدار باد لاستیک خواهد شد؛ به همین راحتی!

مزایای سیستم کنترل باد لاستیک غیرمستقیم

  • سیستم TPMS غیرمستقیم، نسبت به نوع مستقیم از قیمت کمتری برخوردار است.
  • هزینه استفاده، تعویض و تنظیم سیستم ITPMS کمتر از DTPMS است.

معایب سیستم کنترل باد لاستیک غیرمستقیم

  • بعد از تنظیم باد لاستیک‌های خودرو، تنظیم سیستم ITPMS‌ باید دوباره انجام شود.
  • اگر اندازه لاستیک‌های با یکدیگر یکسان نباشد، می‌تواند دقت سیستم را کاهش دهد.
  • فرسایش ناهماهنگ لاستیک‌ها ممکن است عملکرد سیستم را دچار اختلال کند.
  • در صورت جابه‌جایی تایرهای جلو و عقب، تنظیم سیستم ITPMS باید دوباره انجام شود.

سنسور باد لاستیک

 

خرید سنسور فشار باد لاستیک

همان‌طور که در این مطلب به این موضوع اشاره کردیم، سنسور فشار باد لاستیک چه از نوع مستقیم باشد و چه از نوع غیر مستقیم، می‌تواند مزایای فراوانی برای شما به همراه داشته باشد و از وقوع بسیاری از حوادث تلخ و ناخواسته جلوگیری کند.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که قصد خرید سیستم TPMS یا سنسور فشار باد لاستیک را دارید، تنها کافی است روی این لینک کلید کرده و وارد صفحه مربوط به خرید سنسور فشار باد لاستیک شوید.

 

 

محصولات پر طرفدار
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها