همه چیز درباره رادار تابلو خوان خودرو و مزایای آن

رادار تابلو خوان

آنچه خواهید خواند

چند سالی است که بشر به فکر ساخت خودروهای خودران افتاده است و هرچند هنوز هم تا عملیاتی شدن خودروهای کاملاً خودران و بی‌نیاز از راننده فاصله قابل توجهی داریم، اما تکنولوژی‌های مورد استفاده در این نوع خودروها پیشرفت زیادی داشته است. از این رو، در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های خودروسازی معروف دنیا برخی از محصولات لوکس خود را به آپشن‌هایی مجهز کرده‌اند که می‌تواند به خودرو در تشخیص مسیر و اتخاذ برخی تصمیم‌ها کمک کرده و در واقع آن را به یک محصول نیمه خودران تبدیل کند. یکی از این آپشن‌ها، رادار تابلو خوان خودرو است که قصد داریم در این مقاله از «فروشگاه اینترنتی آپشن کار» به معرفی و بررسی آن بپردازیم. اگر شما هم دوست دارید بیش‌تر با این تکنولوژی مورد استفاده در خودروهای روز دنیا آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

 

معرفی رادار تابلو خوان خودرو و تاریخچه آن

رادار تابلو خوان (Traffic Sign Recognition) که به اختصار با حروف TSR هم شناخته می‌شود، سیستمی است که می‌تواند تابلوهای راهنمایی و رانندگی اطراف جاده را تشخیص و در نمایشگر صفحه کیلومتر یا هدآپ دیسپلی به راننده نشان دهد. به علاوه، رادار تابلو خوان در خودروهای مجهز به کروز کنترل هوشمند (Adaptive Cruise Control) می‌تواند با تشخیص دادن تابلوهای محدودیت سرعت، سرعت خودرو را تنظیم و از افزایش ناخواسته آن به بیش از حد مجاز جلوگیری کند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد دو آپشن نام برده شده در بالا به دست آورید، می‌توانید مقاله «همه چیز درباره سیستم هدآپ دیسپلی یا HUD» و همینطور مقاله «کروز کنترل» را مطالعه کنید.

رادار تابلو خوان خودرو نخستین بار در اواخر سال 2008 و روی خودرو اُپل اینسیگنیا مدل 2009 استفاده شد. اندکی بعد دو غول خودروساز آلمانی یعنی مرسدس بنز و ب ام و هم این تکنولوژی را روی کلاس S و سری 7 خود استفاده کردند و باعث شدند تا این آپشن بیش‌تر شناخته شود. در حال حاضر هم اکثر محصولات نسبتاً گران‌قیمت خودروسازان معروف دنیا، به خصوص خودروسازان اروپایی به رادار تابلو خوان مجهز هستند.

رادار تابلو خوان

نحوه عملکرد رادار تابلو خوان

رادار تابلو خوان ابتدا با استفاده از یک دوربین قرارگرفته در جلو خودرو (که می‌تواند در جلو پنجره یا پشت آینه میانی نصب شده و حتی با دوربین سیستم رادار بین خطوط مشترک باشد) تابلوهای اطراف مسیر را تشخیص می‌دهد و اسکن می‌کند سپس تصویر اسکن شده را به بخش پردازنده سیستم می‌فرستد. پردازنده این سیستم با یک‌سری الگوریتم‌های پیچیده پردازش تصویر برنامه نویسی شده است که این الگوریتم‌ها، نوع تابلو را تشخیص و به راننده نمایش می‌دهند.

عملکرد رادار تابلو خوان خودرو می‌تواند به همین بخش خلاصه شود اما همان‌طور که اشاره کردیم، در بسیاری از خودروها این سیستم همکاری تنگاتنگی با کروز کنترل هوشمند دارد. در این صورت بازهم نیاز است تا یک‌سری پردازش‌ها روی تصویر تابلو تشخیص داده شده انجام و مشخص شود که آیا تابلو مورد نظر از نوع مشخص کننده محدودیت سرعت است یا خیر؟ در صورتی که پاسخ این سؤال مثبت باشد، رادار تابلو خوان سیگنال‌های لازم را به سیستم کروز کنترل هوشمند خودرو ارسال می‌کند تا سرعت خودرو با محدودیت در نظر گرفته شده برای مسیر هماهنگ شود.

رادار تابلو خوان

مزایا و معایب رادار تابلو خوان خودرو

نخستین مزیت سیستم رادار تابلو خوان خودرو افزایش تمرکز راننده است. چرا که در مواقع عبور از مسیرهای جدید و غیر روزمره، عمده توجه راننده متوجه خود مسیر می‌شود و فرصت چندانی برای توجه به تابلوهای اطراف وجود ندارد. در این شرایط، رادار تابلو خوان با نمایش علائم راهنمایی و رانندگی اطراف مسیر در محدوده دید راننده او را از محدودیت‌ها و خطرات پیش‌ رو آگاه خواهد کرد.

دیگر مزیت رادار تابلو خوان خودرو این است که در نمونه‌های مجهز به کروز کنترل هوشمند، سرعت خودرو به صورت اتوماتیک با محدودیت‌های مسیر هماهنگ می‌شود و نیازی نیست راننده نگران تخطی از سرعت مجاز و پیامدهای احتمالی آن باشد.

اما عیب رادار تابلو خوان خودرو این است که امکان دارد سیستم مذکور در برخی اوقات تابلوهای محدودیت سرعت برچسبی نصب شده در قسمت عقبی برخی خودروها (مثل تریلرها) را با علائم جاده‌ای اشتباه بگیرد و سرعت خودرو را به اشتباه تنظیم کند.

کلام پایانی

همان‌طور که باهم بررسی کردیم؛ رادار تابلو خوان خودرو یکی از آپشن‌های جذاب و کاربردی و در عین حال پیچیده و گران قیمت خودروها است که با توجه به پیشرفت خودروهای نیمه خودران و عرضه خودروهای تمام خودران در آینده نزدیک، نقشی بنیادی در آینده صنعت خودرو دنیا بازی می‌کند. هم‌ چنین از آن‌ جایی که رادار تابلو خوان به افزایش تمرکز راننده کمک می‌کند، می‌تواند از بروز بسیاری از حوادث رانندگی جلوگیری کند و از این رو در دسته آپشن‌های ایمنی خودروها قرار می‌گیرد.

از جمله خودروهای موجود در بازار کشور ما که به آپشن رادار تابلو خوان مجهز هستند می‌توانیم به برخی محصولات ولوو (XC90، XC60 تیپ آر دیزاین پلاس و V40 تیپ آر دیزاین پلاس)، محصولات ب ام و (X4 و سری 7) و محصولات مرسدس بنز (S کلاس و E کلاس) اشاره کنیم.

در پایان لازم است یادآوری کنیم که شما می‌توانید انواع آپشن‌های فابریک و افترمارکت خودروهای بازار ایران را با ضمانت اصل بودن قطعه از فروشگاه اینترنتی آپشن کار سفارش دهید و بدون نگرانی از بابت خارج شدن خودرو خود از استانداردها، آپشن‌های آن را ارتقا دهید.

رادار تابلو خوان

محصولات پر طرفدار
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها