همه چیز درباره سیستم اخطار تصادف از جلو یا FCW

سیستم اخطار تصادف از جلو

آنچه خواهید خواند

در دنیای امروزی هر روز به تعداد خودروهای موجود در معابر و سنگینی ترافیک افزوده می‌شود. این مسئله در کنار زندگی ماشینی و دغدغه‌های ذهنی اجتناب ناپذیر بشر امروزی، ریسک تصادف‌های ناشی از حواس پرتی راننده، به خصوص تصادف‌های جلو به عقب را بسیار بالا برده است. چند سالی است که خودروسازان مطرح دنیا آپشن‌هایی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند در این شرایط و هنگام حواس پرتی راننده هشدارهای لازم را به او بدهد و از بروز برخورد جلوگیری کند. یکی از این آپشن‌ها که اخیراً در برخی از خودروهای مونتاژی بازار کشورمان هم دیده می‌شود؛ سیستم اخطار تصادف از جلو یا FCW است. در این مقاله از «فروشگاه اینترنتی آپشن کار» به سراغ بررسی این آپشن کاربردی رفته‌ایم. اگر شما هم تمایل دارید بیش‌تر راجع به سیستم FCW بدانید، در ادامه با ما همراه باشید.

 

معرفی و بررسی تاریخچه سیستم اخطار تصادف از جلو

سیستم اخطار تصادف از جلو یا Front Collision Warning که به اختصار FCW خوانده می‌شود؛ سیستمی است که به صورت دائمی مسیر پیش‌رو خودرو را اسکن می‌کند و فاصله با موانع ثابت و متحرک جلویی را می‌سنجد. اگر به دلایلی مثل افزایش ناگهانی شتاب خودرو یا ترمز ناگهانی خودروهای جلویی، این فاصله به کم‌تر از حد مجاز تعریف شده در سیستم برسد و راننده در زمان مشخص برای جلوگیری از برخورد به مانع جلویی از ترمزگرفتن یا فرمان دادن استفاده نکند؛ این سیستم به راننده‌های هشدارهای صوتی و تصویری می‌دهد و او را از خطر تصادف آگاه می‌کند.

نخستین جرقه استفاده از سیستم FCW به سال 1959 میلادی برمی‌گردد. در این سال کادیلاک خودرویی مفهومی با نام سایکلون (Cyclone) را معرفی کرد. این خودرو آینده‌نگرانه که با الهام از موشک طراحی شده بود، از یک‌سری سنسورهای راداری برای تشخیص موانع جلویی استفاده می‌کرد. این تکنولوژی در آن دوره بسیار پیشرفته و گران‌قیمت بود و امکان تولید انبوه آن وجود نداشت اما به پایه‌ای برای تحقیق بیش‌تر در این زمینه تبدیل شد.

در بسیاری از خودروها به خصوص انواع گران قیمت، سیستم اخطار تصادف از جلو به تنهایی استفاده نمی‌شود و با سیستم ترمز اضطراری (AEB) همراه است. در واقع زمانی که سنسورهای مربوطه مانعی را در فاصله غیرمجاز از جلو خودرو تشخیص می‌دهند، ابتدا سیستم FCW وارد عمل می‌شود و به راننده هشدار می‌دهد. اما اگر راننده به این هشدارها اعتنایی نکرد؛ نوبت به سیستم AEB می‌رسد تا با درگیرکردن اتوماتیک سیستم ترمز، از برخورد قطعی جلوگیری کند.

از این رو، نخستین نمونه‌های عملیاتی سیستم اخطار تصادف از جلو هم با ترمز اضطراری همراه بودند و در سال 2008 توسط شرکت‌های ولوو (سیستم City Safety) و مرسدس بنز (سیستم Pre – Safe) معرفی و به بازار عرضه شدند.

سیستم اخطار تصادف از جلو

نحوه عملکرد سیستم اخطار تصادف از جلو

سیستم FCW برای سنجش فاصله خودرو تا موانع جلویی از سنسورهای قرارگرفته در زیر سپر جلو یا درون جلو پنجره (سنسورهای راداری یا لیزری) و یا دوربین‌های قرارگرفته در پشت آینه میانی استفاده می‌کند. برخی از انواع پیشرفته سیستم مذکور که قابلیت تشخیص عابر پیاده را هم دارند، از ترکیب سنسور و دوربین بهره می‌برند. در واقع سنسورها برای تشخیص موانع بزرگ‌تر و خودروها کاربرد دارند و دوربین هم برای تشخیص عابرین پیاده، دوچرخه سوارها و موانع کوچک‌تر استفاده می‌شود.

در سیستم اخطار تصادف از جلو هم مثل همه سیستم‌های کنترلی دیگر، یک پردازنده مرکزی داریم که حکم مغز متفکر سیستم را دارد. فاصله تشخیص داده شده توسط سنسورها و دوربین‌های سیستم، به صورت لحظه‌ای به این پردازنده مرکزی ارسال می‌شود و پردازنده آن را با حداقل فاصله مجاز (که از قبل در حافظه‌اش ذخیره شده است) مقایسه می‌کند. به محض این‌که فاصله اندازه‌گیری شده، کوچک‌تر یا مساوی حداقل فاصله مجاز شود، سیستم از طریق روشن کردن چراغ اخطار مخصوص در صفحه کیلومتر یا مانیتور مرکزی خودرو و هم‌چنین به صدا درآوردن یک هشدار صوتی، به راننده اخطار می‌دهد تا برای جلوگیری از برخورد به مانع جلویی، ترمز بگیرد.

ناگفته نماند که سیستم FCW در اغلب خودروها از سرعت‌های بسیار پایین (معمولاً حدود 5 کیلومتر در ساعت) فعال می‌شود.

سیستم اخطار تصادف از جلو

کلام پایانی

سیستم اخطار تصادف از جلو یا FCW یکی از مفیدترین سیستم‌های ایمنی فعال در خودروها است که می‌تواند در بسیاری از شرایط در حکم چشم بینا راننده باشد و حواس پرتی او را تا حدود زیادی جبران کند. هرچند سیستم مذکور زمانی به حداکثر کارایی خود می‌رسد که با سیستم ترمز اضطراری (AEB) ترکیب شود اما از مزایای استفاده مستقل از FCW هم نمی‌توانیم به سادگی بگذریم.

نصب سیستم FCW به تنهایی نیاز به تکنولوژی عجیب و غریب و هزینه بالایی ندارد و امیدواریم خودروسازان داخلی ما هم در آینده نزدیک به سراغ استفاده از آپشن‌های این‌چنینی بروند و ضریب ایمنی محصولات خود را ارتقا دهند.

در صورتی که خودرو شما به سیستم اخطار تصادف از جلو مجهز است، همیشه سعی کنید تا سنسور یا دوربین این سیستم را تمیز نگه دارید تا عملکرد دقیق‌تری را از آن شاهد باشید. ضمن این‌که هرگز سعی در نزدیک شدن عمدی به خودروها جلویی برای تست کردن عملکرد سیستم FCW نداشته باشید.

سیستم اخطار تصادف از جلو

 

در پایان لازم است یادآوری کنیم که اگر دوست دارید آپشن‌های خودرو خود را با استفاده از قطعات اصلی و استاندارد، ارتقا دهید؛ حتماً سری به فروشگاه اینترنتی آپشن کار بزنید.

محصولات پر طرفدار
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها