سنسور باد لاستیک یا TPMS چیست؟

 In Uncategorized

امروزه یکی از پرکاربردترین و مهمترین ابزار و آپشن خودرو سنسور باد لاستیک می باشد و این امر روز به روز در حال بیشتر شدن است. علم و تکنولوژی  روز به روز در حال پیشرفت است  و آپشن های متفاوت  و کار آمدی در حال ساخته شدن هستند که ایمنی و آسایش راننده و سرنشینان خودرو می دهند.

یکی از مزایای استفاده از این سیستم ها در خودرو ها این است که با پوشش خطاهای احتمالی رانندگان توانسته اند مانع رخ دادن بخش عمده ای از تصادف ها شوند

سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک (A tire-pressure monitoring system)  که یک سیستم الکترونیکی می باشد برای نظارت بر فشار هوا در داخل لاستیک انواع خودروها طراحی شده است. TPMS اطلاعات فشار تایر را به صورت لحظه ای از طریق گیج یا نمایشگر تصویری و یا چراغ هشدار دهنده به راننده وسیله نقلیه گزارش می دهد.

سنسور باد لاستیک

 

سنسور باد لاستیک یا TPMS  را می توان به دو نوع تقسیم کرد

  1. مستقیم (dTPMS)
  2. غیر مستقیم (iTPMS)

 

 هدف های استفاده از سنسور باد لاستیک

  1. جلوگیری از تصادفات
  2. کاهش مصرف سوخت
  3. پیشگیری از ساییدگی لاستیک ها

 

 

تاریخچه سنسور باد لاستیک :

این قابلیت برای اولین بار در دهه  ۱۹۸۰ میلادی در خودروهای لوکس در اروپا اختراع شد و پس از مدتی در خودروهای آمریکایی نیز پیدا شد. و بعد از مدتی از آمریکا به کشورهای روسیه، اتحادیه اروپا، ژاپن، کره جنوبی و بسیاری دیگر از کشورهای آسیایی گسترش یافته است. پورشه ۹۵۹ اولین خودرویی بود که در سال ۱۹۸۶ به سنسور باد لاستیک مجهز شد.

سنسور باد لاستیک

سنسور باد لاستیک در خودروهای رنو

سنسور باد لاستیک برای اولین بار درسال ۱۹۹۶ در خودروهای رنو نصب شد

اولین خودروی که از برند خودرو سازی محبوب رنو نصب شد رنوی سنیک بود.

شرکت فرانسوی رنو در سال ۲۰۰۰ با خودروی رنو لانوگا سیستم سنور باد لاستیک را به تولید انبوه رساند

 

سنسور باد لاستیک غیر مستقیم یا ITPMS چیست؟

TPMS  غیرمستقیم به سنسور چرخ هایی که از سیستم ترمز ضد قفل (ABS)  استفاده می کند وصل میشود. این سنسورها تعداد دورهای هر چرخ را اندازه گیری کرده و اطلاعات را به کامپیوتر خودرو انتقال می دهد تا برای مقایسه با چرخ های دیگر و سایر داده های خودرو استفاده شوند.

کامپیوتر می تواند اندازه نسبی لاستیک ها را براساس میزان چرخش هر چرخ تفسیر کند و در مانیتور نمایش دهد. هنگامی که چرخ کند تر یا سریع تر از حد انتظار میچرخد کامپیوتر محاسبه می کند که تایر کم باد یا پر باد شده است و بر همین اساس به راننده هشدار می دهد. بنابراین، یک سیستم کنترل فشار غیر مستقیم لاستیک یا سنسور باد لاستیک در واقع فشار تایر را اندازه گیری نمی کند بلکه در صورت عدم تطابق اطلاعات چرخ ها به راننده در مورد کم باد بودن با پر بودن لاستیک ها هشدار می دهد

 

مزایای و معایب استفاده از ITPMS یا سنسور باد غیر مستقیم

  1. نسبتاً ارزان در مقایسه با TPMS مستقیم
  2. در طول سال به نگهداری کمتری نسبت به TPMS مستقیم نیاز دارد
  3. در صورت خرید لاستیک بزرگتر یا کوچکتر به درستی عمل نمی کنند
  4. زمانی که لاستیک های خودرو نو نیستند به درستی عمل نمی کنند
  5. باید بعد از باد کردن هر تایر، دوباره تنظیم شود
  6. باید پس از چرخش دوره ای جای تایرها، مجدداً تنظیم مجدد شوند

 

 

سنسور باد لاستیک مستقیم یا  DTPMS چیست؟

سنسور باد لاستیک مستقیم از سنسورهای مانیتورینگ فشار در هر لاستیک استفاده می کند که میزان فشار خاص هر چرخ و میزان چرخش هر چرخ از سیستم ترمز ضد قفل را کنترل می کند.

 

 

سنسورها در DTPMS  یا مستقیم، حتی ممکن است دمای تایر را نیز کنترل کنند. سیستم نظارت بر فشار مستقیم تایر، تمام این داده ها را به کامپیوتر خودرو انتقال میدهد و در آنجا تجزیه و تحلیل می شوند و در صورتی که فشار تایر کمتر از حد مجاز باشد، با روشن شدن چراغ هشدار در صفحه کیلومتر، به راننده هشدار داده می شود.

سیستم نظارت بر فشار یا سنسور باد تایر معمولاً همه این داده ها را بصورت بی سیم ارسال می کند.

 

مزایای و معایب استفاده از DTPMS یا سنسور باد تایر مستقیم

  1. دقت بالا نسبت به غیر مستقیم
  2. در صورت چرخش دوره ای جای تایرها یا تعویض تایرها در معرض عدم دقت نیست
  3. باتریهای داخل سنسورها معمولاً حدود یک دهه عمر می کنند
  4. گران تر از TPMS غیرمستقیم هستند
  5. هماهنگ سازی سنسورهای به ابزارهای پرهزینه ای نیاز دارد

 

هنگامی که  فشار تایرها کم میشود ، نمادی زرد رنگ بر روی صفحه کیلومتر به شکل نعل اسب است با یک علامت تعجب روشن می شود. در صورت روشن شدن این چراغ هشدار بهتر است که در اسرع وقت نسبت به تنظیم فشار باد لاستیک های خودرو اقدام کنید تا از بروز هر گونه حادثه احتمالی جلوگیری شود.

سنسور باد لاستیک

Recent Posts

Leave a Comment

تماس با ما

در صورت داشتن هرگونه سوال یا پیشنهاد با ما در تماس باشید

0