مقالات

تاریخ انقضا تسمه تایم – چه زمانی تسمه تایم باید تعویض شود

تسمه تایم

تاریخ انقضا تسمه تایم – نگهداری از خودرو مهم ترین نقش را در طول عمر وسیله نقلیه دارد. و این نگهداری بدون هزینه نیست. این بار می خواهیم به بررسی تسمه تایم و زمان تعویض آن پس از چند کیلومتر بپردازیم. با این مقاله آپشن کار همراه باشید

تسمه تایمینگ تسمه ای است که وظیفه هماهنگ کردن حرکت میل لنگ با میل سوپاپ را دارد. وظیفه میل سوپاپ نیز باز و بسته کردن سوپاپ ها در زمان مناسب است. جایگیری میل سوپاپ نیز در خودروهای مختلف متفاوت است. ولی معمولاً این قطعه در سرسیلندر قرار دارد. تسمه تایم نیرو را از دنده تایمینگ سر میل لنگ گرفته و به دنده تایمینگ میل سوپاپ انتقال می دهد. جایگیری صحیح تسمه تایم نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر تسمه تایم یک یا چند دندانه جابجا شود زمان باز بودن سوپاپ ها به هم ریخته و در کار موتور اختلال پیش می آید.

وقتی زمان تعویض تسمه تایم شما فرا می رسد، احتمالا زمانیست که خودروتان هنگام رانندگی علائم غیرمعمولی از خود نشان می دهد. با خواندن این مطلب نشانه های زمان تعویض تسمه تایم را خواهید آموخت.

چه زمانی تسمه تایم باید تعویض شود (تاریخ انقضا تسمه تایم)

۱٫ دور موتور بد عمل می کند

اگر متوجه شدید هنگام رانندگی دور موتور به ۲ تا ۴ هزار دور رسیده، موتورتان تنظیم نیست و درست کار نمی کند، باید تسمه تایم را چک کنید. اگر شُل شده باشد، شروع به لغزش می کند و همین باعث می شود در حین شتاب گرفتن، دور موتور بالاتر برود. همچنین این می تواند نشانه از بین رفتن دندانه ها نیز باشد.

۲- از بین رفتن دندانه ها

تسمه تایم های کارکرده تر در مدت زمان استفاده شان دچار فرسایش و خوردگی دندانه ها می شوند. در حالی که معمولا پیشنهاد می شود تسمه تایم هر ۶۰ هزار کیلومتر عوض شود، برخی وسائل نقلیه فرق می کنند و این عدد می تواند تا ۱۱۰ هزار کیلومتر هم باشد. همیشه به دفترچه راهنمای خودروی خود برای پی بردن به این عدد مراجعه کنید.

۳٫ مشکلات استارت و حرکت

تسمه تایم یکی از قطعات کاملا دقیق طراحی شده خودروی شماست. بنابراین همیشه باید در حال تنظیم باشد تا بتواند به ازای هر یک بار چرخیدن میل بادامک، دقیقا دو بار میل لنگ را بچرخاند. دریچه ها یا سوپاپ های ورود و خروج گاز با چرخش میل بادامک، باز و بسته می شوند.

این دریچه ها دقیقا متناسب با لحظه حرکت پیستون ها باز و بسته می شوند. بنابراین اگر زمان بندی این چرخه به هم بخورد، بقیه کارها نیز از تنظیم خارج می شوند. این امر می تواند منجر به مشکلاتی در استارت نیز بشود چون زمانبندی غیردقیق تک تک قطعات می تواند باعث شود خودرو درست استارت نخورد.

۴- مشکلات اگزوز

اگر اگزوز شما نسبت به همیشه، دود بیش از حدی تولید می کند، می تواند مربوط به مشکل تسمه تایم باشد. چون موتور باید تلاش بیشتری بکند تا قطعات خود را به حرکت وادارد و فشار بیشتری به آن وارد می شود. همین باعث می شود دود بیشتری از اگزوز خارج شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *