آپشن‌ های دنا پلاس

دنا پلاس

آنچه خواهید خواند

خودروهای ملی در ایران همواره مورد توجه خریداران قرار داشته‌اند، چرا که این خودروها به عنوان نمادی از تولید داخلی شناخته شده‌اند و علاوه برآن با تبلیغات انبوه به مشتریان عرضه می‌ شوند. روند تولید خودروهای ملی از پیکان در دهه 1340 آغاز شد و بعدها به سمند، دنا و دنا پلاس در زمان فعلی رسید. همزمان با این روند تاریخی، خودروهای ملی نیز روز به روز مجهزتر شدند تا بتوانند با رقبای خارجی و داخلی خود مقابله کنند. در این مقاله به بررسی آپشن ‌های دنا پلاس خواهیم پرداخت، خودرویی که نقش نسخه ارتقایافته دنا را در سبد محصولات ایران خودرو ایفا می‌ کند.

پس از آن‌که ایران خودرو محصول ملی جدید خود یعنی دنا را در سال 1393 به بازار عرضه کرد، تمامی سعی خود را به کار گرفت تا مشتریان این خودرو را به عنوان محصولی جدید بپذیرند. با این حال شباهت‌ های دنا و سمند بیش از حدی بود که بتوان این دو خودرو را متمایز از یکدیگر دانست. به همین دلیل ایران خودرو مدتی بعد با اجرای یک فیس‌ لیفت و ارتقاء آپشن های دنا، نسخه جدید این خودرو یعنی دنا پلاس را به بازار عرضه کرد.

تولید و عرضه دنا پلاس از سال 1396 آغاز شد و تا به امروز تولید آن ادامه یافته است. تاکنون چند تیپ از دنا پلاس به بازار عرضه شده که شامل نسخه دنده‌ای ساده، دنده‌ای توربوشارژر و اتوماتیک توربوشارژر می‌شوند. در این نوشتار به بررسی امکانات رفاهی پر تیراژ‌ترین تیپ این خودرو یعنی آپشن‌ های دنا پلاس خواهیم پرداخت تا متوجه تفاوت‌ های آن با دنا عادی و دیگر رقبای هم‌رده بشویم. لازم است توجه داشته باشید که برخی آپشن ‌های دنا پلاس از سال 1398 تاکنون دچار تغییر شده‌اند که در بررسی هرکدام از آپشن‌ها به این تغییرات و موارد حذفی دنا پلاس اشاره خواهیم کرد.

بررسی آپشن های دنا پلاس

به جرات می‌توان گفت که یکی از بزرگترین وجوه تمایز دنا و دنا پلاس، مربوط به سانروف می‌شود. این روزها اکثر خودروهای چینی موجود در بازار ایران مجهز به سانروف هستند و مشتریان ایرانی آن‌قدر به وجود سانروف عادت کرده‌اند که عدم حضور آن در خودرویی را آزاردهنده قلمداد می‌ کنند. به همین دلیل ایران خودرو تصمیم گرفت تا نسخه ارتقایافته دنا را به همراه سانروف عرضه کند.

سانروف دنا پلاس ابعادی نسبتا کوچک دارد و با فاصله قابل توجهی از ستون‌های جانبی قرار گرفته است، از این رو سانروف دنا پلاس در مقایسه با سانروف خودروهای چینی فضای کمتری را به خود اختصاص می‌دهد. تنظیمات سانروف نیز در مرکز سقف قرار گرفته‌اند که از طریق آن می‌ توانید سانروف را در حالت باز، نیمه باز یا کاملا بسته قرار دهید. سانروف دنا پلاس بیش از آن‌که آپشنی کاربردی باشد، تنها نقش ایجاد تمایز بین دنا و دنا پلاس را ایفا می‌ کند و فاصله محصول ایران خودرو را با رقبای چینی کاهش داده است.

ناگفته نماند که سانروف در ابتدای عرضه دنا پلاس یک برتری بزرگ برای این خودرو محسوب می‌ شد اما امروزه یافتن آن در این خودرو چندان آسان نیست. از اواخر سال 1397 و در راستای حذف آپشن‌ها از برخی محصولات ایران خودرو، سانروف نیز نقش یک آپشن سفارشی را پیدا کرد که برای در اختیار گرفتن آن نیاز به پرداخت بودجه بیشتری خواهید داشت. همین مساله سبب شده تا تفاوت‌ میان دنا و دنا پلاس در مقایسه با گذشته کمرنگ شود.

بررسی آپشن های دنا پلاس

تنظیم برقی صندلی‌ ها

سیستم‌ های تنظیم برقی صندلی برای نخستین بار در خودروهای لوکس آلمانی و آمریکایی به کار گرفته شدند و پس از آن به دیگر تولیدات خودرویی نیز راه پیدا کردند. با این حال امروزه تنظیم برقی صندلی‌ها در تمامی خودروهای بازار مشاهده نمی‌ شود و حتی برخی محصولات لوکس چینی و کره‌ای نیز فاقد صندلی‌های تمام برقی هستند. در چنین شرایطی ایران خودرو صندلی‌های تمام برقی را در لیست آپشن‌ های دنا پلاس قرار داده تا بتواند یک مزیت رقابتی بزرگ برای محصول خویش پدید آورد.

هر دو صندلی ردیف جلو دنا پلاس قابلیت تنظیم در هشت جهت به صورت برقی را دارند که این کار با استفاده از دکمه‌ های قرار گرفته در قسمت جانبی صندلی‌ ها انجام می‌ شود. پشت سری‌ های صندلی‌ های دنا پلاس نیز از قابلیت تنظیم ارتفاع پشتیبانی می‌ کنند و قادر هستید تا فضای مناسبی را برای گردن خود مهیا کنید.

صندلی برقی دنا پلاس

کیسه‌ های هوای دنا پلاس

همزمان با تشدید مقررات حوزه ایمنی در سراسر جهان، نهادهای قانون‌گذار در کشورمان نیز تصمیم گرفتند تا نصب کیسه‌های هوا برای سرنشینان جلو و ترمز ضد قفل را اجباری کنند. همین مساله سبب شده تا برخی مشتریان ایرانی نسبت به ایمنی حساس شوند و خودروهایی ایمن را از خودروسازان داخلی مطالبه کنند.

در همین راستا ایران خودرو دنا پلاس را با چهار کیسه هوا روانه بازار کرد و در کنار کیسه‌ های هوای راننده و سرنشین، کیسه‌ های هوای جانبی را نیز برای این خودرو در نظر گرفت. متاسفانه کیسه‌ های هوای اضافه دنا پلاس نیز در جریان حذف آپشن‌ ها از این خودرو حذف شدند و از سال 98 دنا پلاس تنها با دو کیسه هوا به دست مصرف‌کننده می‌ رسد. این اقدام یک عقب‌ گرد از سوی ایران خودرو است که علاوه بر تضعیف جایگاه دنا پلاس در بازار، ایمنی سرنشینان این خودرو را نیز به مخاطره انداخته است.

کیسه‌ های هوای دنا پلاس

سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر

اکثر خودروهای امروزی به سیستم‌های چندرسانه‌ای فوق‌العاده‌ای مجهز هستند، چرا که بهره‌مندی از سیستم پخش مناسب یکی از نیازمندی‌های مشتریان در شرایط فعلی است. ایران خودرو نیز دنا پلاس را به همراه سیستم چندرسانه‌ای متشکل از نمایشگر لمسی، چهار بلندگو و دو تیوتر به دست مشتری می‌رساند که از این نظر یک سر و گردن بالاتر از سدان‌های اقتصادی چینی قرار می‌گیرد.

سیستم چندرسانه‌ای دنا پلاس از بلوتوث، CD و DVD و کارت SD پشتیبانی می‌ کند و قادر است تا فایل‌هایی با فرمت MP4 و MP3 را اجرا کند. همچنین مسیریاب ماهواره‌ای در این سیستم نصب شده است و از طریق نمایشگر می‌ توانید به آن دسترسی پیدا کنید. همچنین در صورتی که دنا پلاس خریداری شده توسط شما به دوربین عقب مجهز باشد، تصاویر دوربین روی نمایشگر به نمایش درخواهد آمد.

سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر

نصب آپشن های دنا پلاس

اگر به سقف دنا دقت کرده باشید، آنتنی پلاستیکی همانند آنتن سمند را مشاهده خواهید کرد که در قسمت جلویی سقف نصب شده است. پس از آن‌که دنا مورد فیس‌ لیفت قرار گرفت و سانروف به سقف آن اضافه شد، بایستی جای آنتن این خودرو نیز تغییر پیدا می‌کرد. در نتیجه طراحان این خودرو آنتن این خودرو را به عقب سقف انتقال دادند و نوع آن نیز از ساده به کوسه‌ای تغییر شکل داد.

امروزه آنتن کوسه‌ای به وجه تمایز دنا پلاس‌‌های قدیمی و جدید تبدیل شده است، چرا که پس از حذف سانروف این قسمت نیز از خودرو حذف شد و جای آن را آنتن ساده گرفت. البته جای نگرانی وجود ندارد، چرا که در صورت تمایل می‌ توانید با خرید آنتن کوسه‌ای از فروشگاه آپشن‌کار، دنا پلاس خود را مجهزتر از دیگر نمونه‌ ها کنید.

نصب آپشن های دنا پلاس

آپشن های اضافی دنا پلاس

چراغ‌های روشنایی در روز یا دی‌لایت در ابتدا به عنوان یکی از آپشن‌ های دنا در نظر گرفته شده بودند اما به دلایلی از این خودرو حذف شده و به دنا پلاس افزوده شدند. این چراغ‌ها در دنا به عنوان چراغ کوچک ایفای نقش می‌ کنند اما در دنا پلاس وظیفه آن‌ها به چراغ‌های روشنایی در روز تغییر پیدا کرده است. چراغ‌های روشنایی در روز دنا پلاس علاوه بر افزایش ضریب ایمنی، موجب زیباتر شدن چهره خودرو نیز شده‌اند.

آپشن های اضافی دنا پلاس

حذف آپشن های دنا پلاس

دنا پلاس در ابتدا قرار بود تا نقش نسخه مجهزتر و بهتر از دنا را ایفا کند اما عرضه همزمان دنا و دنا پلاس از سوی ایران خودرو، سبب شد تا بازار دنا به مخاطره افتد و کمتر کسی به خرید نسخه ساده تمایل نشان دهد. این روند با حذف برخی امکانات رفاهی دنا پلاس همچون سانروف و کیسه‌های هوای جانبی شکل دیگری پیدا کرد، چرا که پسوند پلاس در نام این خودرو معنای خود را از دست داده بود. البته ایران خودرو به این موضوع توجه داشت، چرا که همزمان با دنا پلاس، برخی آپشن‌ های دنا نیز حذف شدند و جایگاه این خودرو از سمند ارتقا یافته به نسخه پایه و بدون آپشن تقلیل یافت.

با وجود اتفاقات مختلفی که در فرآیند تولید و عرضه دنا پلاس رخ داده است، همچنان برخی از آپشن‌ های حذف شده این خودرو همچون آنتن کوسه‌ای، دوربین دید در شب و پخش کننده DVD برای ردیف عقب را از فروشگاه آپشن کار سفارش داده و آنها را در اتومبیل خود نصب کنند. علاوه برآن سایر آپشن‌ های استاندارد دنا پلاس همچون دی‌لایت، آینه‌های برقی و فرمان مجهز به دکمه‌های کنترلی در «فروشگاه آپشن کار» قابل دسترسی هستند و در صورتی که نیاز به خریداری آپشن های دنا پلاس داشته باشید، به راحتی می‌ توانید آنها را از طریق فروشگاه آپشن کار سفارش دهید.

حذف آپشن های دنا پلاس

محصولات پر طرفدار
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها