رمز دوم پویا

نحوه گرفتن رمز دوم یکبار مصرف یا رمز دوم پویا

رمز دوم یک بار مصرف یا OTP – one time password که با نام رمز پویا نیز قابل شناختن است. یک عدد هفت رقمی است. که پس از هر بار تولید فقط ۶۰ ثانیه اعتبار دارد و فقط برای یک تراکنش نیز می توان استفاده کرد.

بنا به اعلام بانک مرکزی استفاده از این رمز از تاریخ ۱ دی ماه ۱۳۹۸ به منظور افزایش امنیت کاربران برای انجام تمام تراکنش‌های خرید و یا انتقال وجه اینترنتی اجباری خواهد بود. همچنین کلیه رمزهای دوم ثابت نیز از تاریخ ۱۵ دی ماه غیرقابل استفاده خواهند بود.

استفاده از رمز دوم پویا احتمال سرقت اینترنتی از حساب‌های بانکی را تا حد قابل توجهی کاهش خواهد داد، دقت کنید نمی گوییم کامل از سرقت جلوگیری میشود بلکه می گوییم تا حد قابل توجهی ، زیرا سارقین حتی در صورت به دست آوردن اطلاعات کارت بانکی، باید به سیم‌ کارت صاحب حساب هم درسترسی داشته باشند.

در ادامه با آبشن کار همرا باشید

رمز دوم پویا

نحوه گرفتن رمز دوم پویا

برای این کار چند روش وجود دارد

  1. دریافت رمز دوم پویا از طریق اپلیکیشن معرفی شده توسط بانک‌ها
  2. دریافت رمز پویا از طریق پیامک
  3. دریافت رمز دوم یکبار مصرف از طریق کدهای دستوری (USSD)

بسته به سیاست بانک صادر کننده کارت، ممکن است امکان استفاده تنها از یک یا چند روش گفته شده برای دریافت رمز پویا وجود داشته باشد. همچنین لازم است توجه داشته باشید که به منظور پویاسازی رمز دوم به هیچ عنوان نیازی به ارائه اطلاعات کارت بانکی وجود ندارد.

 

دریافت رمز از روش app یا اپلیکیشن

برای استفاده از این روش ابتدا باید اپلیکیشن معرفی شده توسط بانک صادر کننده کارت‌ تان را از سایت رسمی همان بانک دریافت و نصب کنید.

پس از انجام مراحل مربوط به فعال‌ سازی اپلیکیشن هر بار که برای انجام یک تراکنش نیاز به رمز دوم پویا داشته باشید می‌توانید با باز کردن اپ این رمز را دریافت کرده و از آن استفاده کنید

لازم به ذکر است که اپلیکیشن ها از تکنولوژی اثر انگشت بهره می برند و برای باز کردن اپلیکیشن لازم نیست که یوزرنیم و پسوردتان را از حفظ باشید

 

دریافت رمز دوم یکبار مصرف از طریق پیامک sms

یکی دیگر از روش‌های استفاده از این رمز خواهد بود. در این روش هنگام انجام یک تراکنش در اپلیکیشن‌های پرداخت می‌توانید از گزینه دریافت رمز پویا از طریق پیامک استفاده کنید تا رمز از طریق پیامک برای شما ارسال شود

 

برای اطلاع از نحوه فعال‌ سازی این روش لازم است تا جزییات آن را از بانک صادر کننده کارت‌ خود جویا شوید.

لازم به ذکر است که پیامک فعال سازی رمز دوم از طریق پیامک از سوی بانک به شماره تلفن همراه اعلام شده توسط مشتری در شعبه ارسال خواهد شد؛ بر همین اساس در صورتی که قصد دارید تا رمز دوم یکبار مصرف را در شماره موبایل دیگری دریافت کنید، باید بعد از فعال سازی به شعبه مراجعه و درخواست خود را اعلام کنید تا رمز دوم پویا به سیم کارت دیگر شما ارسال شود.

سنسور باد لاستیک

سنسور باد لاستیک یا TPMS چیست؟

امروزه یکی از پرکاربردترین و مهمترین ابزار و آپشن خودرو سنسور باد لاستیک می باشد و این امر روز به روز در حال بیشتر شدن است. علم و تکنولوژی  روز به روز در حال پیشرفت است  و آپشن های متفاوت  و کار آمدی در حال ساخته شدن هستند که ایمنی و آسایش راننده و سرنشینان خودرو می دهند.

یکی از مزایای استفاده از این سیستم ها در خودرو ها این است که با پوشش خطاهای احتمالی رانندگان توانسته اند مانع رخ دادن بخش عمده ای از تصادف ها شوند

سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک (A tire-pressure monitoring system)  که یک سیستم الکترونیکی می باشد برای نظارت بر فشار هوا در داخل لاستیک انواع خودروها طراحی شده است. TPMS اطلاعات فشار تایر را به صورت لحظه ای از طریق گیج یا نمایشگر تصویری و یا چراغ هشدار دهنده به راننده وسیله نقلیه گزارش می دهد.

سنسور باد لاستیک

 

سنسور باد لاستیک یا TPMS  را می توان به دو نوع تقسیم کرد

  1. مستقیم (dTPMS)
  2. غیر مستقیم (iTPMS)

 

 هدف های استفاده از سنسور باد لاستیک

  1. جلوگیری از تصادفات
  2. کاهش مصرف سوخت
  3. پیشگیری از ساییدگی لاستیک ها

 

 

تاریخچه سنسور باد لاستیک :

این قابلیت برای اولین بار در دهه  ۱۹۸۰ میلادی در خودروهای لوکس در اروپا اختراع شد و پس از مدتی در خودروهای آمریکایی نیز پیدا شد. و بعد از مدتی از آمریکا به کشورهای روسیه، اتحادیه اروپا، ژاپن، کره جنوبی و بسیاری دیگر از کشورهای آسیایی گسترش یافته است. پورشه ۹۵۹ اولین خودرویی بود که در سال ۱۹۸۶ به سنسور باد لاستیک مجهز شد.

سنسور باد لاستیک

سنسور باد لاستیک در خودروهای رنو

سنسور باد لاستیک برای اولین بار درسال ۱۹۹۶ در خودروهای رنو نصب شد

اولین خودروی که از برند خودرو سازی محبوب رنو نصب شد رنوی سنیک بود.

شرکت فرانسوی رنو در سال ۲۰۰۰ با خودروی رنو لانوگا سیستم سنور باد لاستیک را به تولید انبوه رساند

 

سنسور باد لاستیک غیر مستقیم یا ITPMS چیست؟

TPMS  غیرمستقیم به سنسور چرخ هایی که از سیستم ترمز ضد قفل (ABS)  استفاده می کند وصل میشود. این سنسورها تعداد دورهای هر چرخ را اندازه گیری کرده و اطلاعات را به کامپیوتر خودرو انتقال می دهد تا برای مقایسه با چرخ های دیگر و سایر داده های خودرو استفاده شوند.

کامپیوتر می تواند اندازه نسبی لاستیک ها را براساس میزان چرخش هر چرخ تفسیر کند و در مانیتور نمایش دهد. هنگامی که چرخ کند تر یا سریع تر از حد انتظار میچرخد کامپیوتر محاسبه می کند که تایر کم باد یا پر باد شده است و بر همین اساس به راننده هشدار می دهد. بنابراین، یک سیستم کنترل فشار غیر مستقیم لاستیک یا سنسور باد لاستیک در واقع فشار تایر را اندازه گیری نمی کند بلکه در صورت عدم تطابق اطلاعات چرخ ها به راننده در مورد کم باد بودن با پر بودن لاستیک ها هشدار می دهد

 

مزایای و معایب استفاده از ITPMS یا سنسور باد غیر مستقیم

  1. نسبتاً ارزان در مقایسه با TPMS مستقیم
  2. در طول سال به نگهداری کمتری نسبت به TPMS مستقیم نیاز دارد
  3. در صورت خرید لاستیک بزرگتر یا کوچکتر به درستی عمل نمی کنند
  4. زمانی که لاستیک های خودرو نو نیستند به درستی عمل نمی کنند
  5. باید بعد از باد کردن هر تایر، دوباره تنظیم شود
  6. باید پس از چرخش دوره ای جای تایرها، مجدداً تنظیم مجدد شوند

 

 

سنسور باد لاستیک مستقیم یا  DTPMS چیست؟

سنسور باد لاستیک مستقیم از سنسورهای مانیتورینگ فشار در هر لاستیک استفاده می کند که میزان فشار خاص هر چرخ و میزان چرخش هر چرخ از سیستم ترمز ضد قفل را کنترل می کند.

 

 

سنسورها در DTPMS  یا مستقیم، حتی ممکن است دمای تایر را نیز کنترل کنند. سیستم نظارت بر فشار مستقیم تایر، تمام این داده ها را به کامپیوتر خودرو انتقال میدهد و در آنجا تجزیه و تحلیل می شوند و در صورتی که فشار تایر کمتر از حد مجاز باشد، با روشن شدن چراغ هشدار در صفحه کیلومتر، به راننده هشدار داده می شود.

سیستم نظارت بر فشار یا سنسور باد تایر معمولاً همه این داده ها را بصورت بی سیم ارسال می کند.

 

مزایای و معایب استفاده از DTPMS یا سنسور باد تایر مستقیم

  1. دقت بالا نسبت به غیر مستقیم
  2. در صورت چرخش دوره ای جای تایرها یا تعویض تایرها در معرض عدم دقت نیست
  3. باتریهای داخل سنسورها معمولاً حدود یک دهه عمر می کنند
  4. گران تر از TPMS غیرمستقیم هستند
  5. هماهنگ سازی سنسورهای به ابزارهای پرهزینه ای نیاز دارد

 

هنگامی که  فشار تایرها کم میشود ، نمادی زرد رنگ بر روی صفحه کیلومتر به شکل نعل اسب است با یک علامت تعجب روشن می شود. در صورت روشن شدن این چراغ هشدار بهتر است که در اسرع وقت نسبت به تنظیم فشار باد لاستیک های خودرو اقدام کنید تا از بروز هر گونه حادثه احتمالی جلوگیری شود.

سنسور باد لاستیک

راهکار های کاهش مصرف سوخت

با گران شدن بنزین باید تمامی راهکارهای کاهش مصرف سوخت را بیاموزید. در این مقاله راهکارهای طلایی برای کاهش مصرف سوخت را اشاره می کنیم. توصیه می کنم حتما این مقاله را در سایت آپشن کار مطالعه بفرمایید.

راهکار های کاهش مصرف سوخت

در این قسمت میخواهیم به چند مورد از راهکار های کاهش مصرف سوخت اشاره کنیم و روش هایی که من اینجا خدمتتون توصیه میشه برای بالا بردن راندمان کارکرد موتور و نزدیک شدن مصرف سوخت ماشین به اندازه ای که شرکت سازنده خودرو اعلام کرده میباشد.

۱٫تعویض شمع های خودرو

در خودروهای انژکتوری شمع های خودرو باید هر ۲۰٫۰۰۰ بیست هزار کیلومتر تعویض بشوند که تقریبا معادل یک سال کارکرد استاندارد اروپا میباشد و اگر شمع های خودرو به موقع تعویض نشوند باعث احتراق ناقص سوخت و افزایش مصرف سوخت و فشار اوردن به کویل و وایر شمع ها میشود.

۲٫شستشوی انژکتورها

اکثر ما با خودروهای انژکتوری که از سال ۱۳۸۰ تقریبا در ایران رایج و عمومی شده است اشنایی داریم. در خودروهای انژکتوری به طور میانگین باید هر ۵۰٫۰۰۰ پنجاه هزار کیلومتر یک بار باید سوزن های انژکتور شستشو شوند و سپس تست پاشش سوخت از انها انجام شود و مجدد مونتاژ شود.

۳٫تنظیم باد لاستیک ها

تنظیم باد لاستیک ها باید به طور میانگین حداقل هر ماه یک بار انجام شود و اگر چنانچه هر ماه فراموش کردین اول هر فصل حتما تنظیم باد لاستیک ها رو چک کنید.

۴٫فیلتر هوا استاندارد

فیلتر هوا باید از نوع استاندارد و توصیه من به شما فیلتر هوا سرکان است. تعویض فیلتر هوا بستگی به شرایط اب و هوایی هر منطقه دارد و لی به طور میانگین هر ۵٫۰۰۰ پنج هزار کیلومتر یک بار باید تعویض شود

برچسب انرژی و یا مصرف سوخت در ۱۰۰ کیلومتر

مصرف سوخت و یا بنزین هر خودرو که در کتابچه راهنما و یا برچسب انرژی در هر خودرو نوشته شده است. مثلا شرکت پژو برای پژو ۲۰۶ اینگونه است که ۶٫۸L/100 یعنی با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و با دنده ۵ در جاده صاف و کفی که باد مخالف هو نباشد و تمام شرایط فوق در ان رعایت شده باشد, در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت ۶٫۸ لیتر سوخت مصرف میکند.

 

روش چک کردن مصرف سوخت

بهترین راه برای گرفتن مصرف سوخت این است که در هنگام سوختگیری باک رو کاملا پر کنید تا درب باک به طوری که پر شده کامل رو مشاهده کنید و کیلومتر تریپ TRIP ماشین رو صفر کنید و یا اگر امپر ماشین شما TRIP ندارد کیلومتر را یادداشت کنید و پس از طی مسافت ۲۰۰ کیلومتر دوباره باک رو پر کنید و با تقسیم کردن مقداری که سوختگیری کردین با مسافت طی (تقسیم بر ۱۰۰)شده مقدار دقیق مصرف سوخت خودرو شما به دست میاد.

مثال: الان باک رو پر میکنید و پس از طی ۳۰۰ کیلوتر مسافت دوباره باک رو پر میکنید و با ۱۷ لیتر سوختگیری مجدد باک شما پر شد با تقسیم ۱۷ لیتر به ۳ (۳ عدد ۱۰۰ کیلومتر) = ۵٫۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر یعنی به طور دقیق خودرو شما ۵٫۶ لیتر در هر ۱۰۰ مصرف کرده است.

امیدوارم این مطلب واستون مفید باشه و توانسته باشم بخشی از سوالات شما رو در مورد کاهش مصرف سوخت و راهای کاهش اون جواب داده باشم.

با ارزوی موفقیت برای شما عزیزان.

نوشته : مهندس محسن کرابی

رادار نقطه کور

رادار نقطه کور یا BSD چیست؟

رادار نقطه کور یکی از فناوری های بسیار موثر و کارآمد در تمامی خودروها و موتور سیکلت ها است. سازندگان وسایل نقلیه در حین ساخت ماشین و موتور سیکلت همیشه با مشکل نقطه کور مواجه بوده اند. اما الان ما می توانیم با تکنولوژی جدید و با سیستم رادار نقطه کور کاملا بر نقاط کور ماشین نظارت داشته باشیم. سایت آپشن کار سنسور رادار نقطه کور را ارائه می دهد

مدل های رادار نقطه کور

این سیستم دارای دو مدل می باشد

۱٫الکتروسونیک

۲٫الکترو مگنتیک (ماکروویو)

است.

تاریخچه رادار نقطه کور

شرکت ولوو در سال ۲۰۰۵ اولین سیستم نقطه کور را در خودروهای خودش قرار داد و این سیستم اطلاعاتی به نام spot blind  نام گذاری کرد.

در دهه بعد کارخانجات فورد که این سیستم را متعلق به خود می‌دانست در ساخت خودروهای خود تعبیه کرد و آن را کامل‌تر نمود به طوری که به محض عوض کردن لاین هر خودرویی که برای راننده قابل رویت نبود و به ماشین نزدیک می‌شد در آینه دید عقب به سرعت نشان داده می شد و نور به سرعت شروع به چشمک زدن می‌کرد و در جایی که راننده دید کافی نداشت اعلام هشدار می‌کرد.بعد از آن شرکت سازنده آلمانی آئودی این سیستم را کامل‌تر کرد به طوری که سیستم رادار نقطه کور به محض نزدیک شدن خودرو به ماشین شما در فاصله ۴۵/۷ متری سریعا شناسایی می‌کرد و نور در آینه شما سریع شروع به چشمک زدن می‌کرد.

رادار نقطه کور

رادار نقطه کور چیست؟

رادار نقطه یا (BSD) همانطور که از نامش پیداست، یک سیستم هشدار دهنده برای نقاطکور خودرو می‌باشند. مواقعی که شما از آینه وسط ماشین یا آینه‌های بغل خودرو به عقب نگاه می‌کنید و وسیله نقلیه‌ای که به شما نزدیک می‌شود را نمی‌بینید، که معمولا از ستون‌های عقب ماشین می‌باشد، اصطلاحا به آن نقاط کورماشین گفته می‌شود. مواقعی که شما از آینه‌های جانبی یا آینه های وسط به عقب نگاه می‌کنید، این آینه‌ها نمی توانند تمام محوطه عقب وسیله نقلیه را پوشش دهند و نقاط کوری این وسط وجود دارند که در ستون‌های عقب ماشین است

مخصوصا مواقعی رانندگی در اتوبان‌ها و جاده های بزرگ، مواقع عوض کردن لاین، که حداقل برای چند ثانیه ماشین شما دید کافی ندارد.بطور کلی هرچقدر وسیله نقلیه بلندتر و طولانی تر باشد نقطه کور بیشتری دارد، نقاط کور در اطراف وسیله نقلیه هستند اما اندازه و محل آنها با توجه به نوع وسیله نقلیه متفاوت است نقاط اصلی کور در مقابل در عقب و طرفین خودرو قرار دارد.نقطه کور منطقه ای خارج از دید راننده است که نمی تواند توسط راننده نه از طریق آینه‌ها و نه از طریق پنجره ها در حالت عادی دیده شود.

این راداردر انتهای خودرو زیر سپرهای جانبی سنسورهای ماکروویو یا الکترو سونیک نصب می شود و لوگوی رادار نقطه کور روی آینه های خودرو نصب می‌شود. بعد از نصب شما به راحتی می‌توانید تصاویر پردازش شده را با کامپیوتر یا یک دوربین دیجیتال پردازش کنید و آن را تجزیه تحلیل کنید هرگاه که هر ماشینی ازنقطه کوربه ماشین شما نزدیک شود سیستم رادار نقطه کور به شما اعلام خطر کرده و اخطار می‌دهد.  روش هشدار دهنده این سیستم معمولا با ایجاد صدای قابل شنیدن یا چشمک زدن نور در دید محیطی راننده ایجاد می‌شود.

کارایی این سیستم در آن زمان نشان دهنده نزدیک شدن خودروهای دیگر از سمت چپ و یا راست راننده در نقاط کورخودرو بود که ماشین‌ها قابل رویت نبودند که سیستم رادار نقطه کور به شما هشدار می‌داد و یا هرگاه بخواهید از خط خود خارج شوید و به لاین‌های دیگر بروید این سیستم سیگنال نوشتاری خود را تغییر داده و با چشمک زدن نور به شما هشدار می‌دهد که این کار باعث خطر برای خودروی شما می شود و همچنین زمانی که وسیله نقلیه اطراف ماشین شما در سمت عقب چپ و راست نزدیک می‌شود از طریق هشدار روی آینه اعلام خطر می‌کند.

رادار نقطه کور از چه لوازمی تشکیل شده است؟

دو عدد سنسور فابریک که یکی از انواع سنسورهای ماکرو ویو یا الکترو سونیک  بوده، کیت پردازنده سیستم، بیزر هشدار دهنده،  LED های آینه، سیم‌کشی کامل فابریک، آینه‌های جانبی فابریک

دوربین ۳۶۰ درجه خودرو

دوربین ۳۶۰ درجه خودرو چیست و چگونه کار می کنید؟

در سال های اخیر توجه به دوربین ۳۶۰ درجه خودرو بسیار زیاد شده است و تمامی کمپانی های خوب خودرو از دوربین خودرو به عنوان یک آپشن بر روی محصولشان استفاده می کنند. با این وجود دوربین های بسیار متنوعی به صورت جداگانه در بازار موجودند که می توانید با توجه به نوع نیاز و بودجه تان یکی را انتخاب کرده و بر روی خودرویتان نصب کنید. در این مقاله سایت آپشن کار اسمی از دوربین خاصی نمیبرد.

دوربین 360 درجه

دوربین ۳۶۰ درجه با قابلیت دید کلی از اطراف خودرو به راننده امکان پارک راحت و عبور بدون خطر و ایمن از گذرهای باریک می دهد. دوربین های نصب شده زیر آیینه های کناری و روی سپر عقب و روی سپر جلو قابلیت دید ۳۶۰ درجه بر روی مانیتور می دهد.

 

ویژگی های دوربین ۳۶۰ درجه خودرو چیست؟

  1. دوربین ۳۶۰ درجه خودرو دید خیلی خوبی دارد و دید کاملی از تمام ابعاد خودرو به راننده می دهد.
  2. این دوربین جهت پارک در پارکینگ های شلوغ و تردد از کوچه های باریک بی نظیر است و تا حد زیادی از بروز تصادف یا برخورد با موانع جلوگیری می کند.
  3. قابلیت دوربین ۳۶۰ درجه چندان برای رانندگی با سرعت بالا کاربرد ندارد و برای کنترل رانندگی و تهیه فیلم در سرعت بالای خودرو جهت کنترل تصادفات بین شهری و … می توانید به فروشگاه دوربین های حرفه ای ما مراجعه کرده و کالای مناسب خود را تهیه کنید. جهت اطلاع دقیق می توانید به مطلب بهترین دوربین خودرو برای مسافرت نیز سری بزنید.
  4. .دوربین ۳۶۰ درجه خودرو قادر است که علاوه بر ثبت و ضبط رویدادها آن ها را به شکلی کاملا زنده به صاحب خودرو ابلاغ نماید.
  5. این دوربین به سامانه تشخیص صدا مجهز است.
  6. سهولت در پارک خودرو  بخصوص پارک دوبل امتیازی است که راننده با استفاده از دوربین ۳۶۰ درجه خودرو از آن برخوردار می شوید.
  7. یک از مهمترین مزیت های دوربین ۳۶۰ درجه خودرو این است که فرد می تواند به راحتی خودروی خود را از راه دور مشاهده و ردیابی کند.
  8. همچنین به راحتی می تواند آن را در یک پارکینگ بسیار شلوغ از بین انبوده اتومبیل ها پیدا کرده و نگران تلف شدن وقت بابت پیدا کردن خودرو نباشد.
  9. تمامی اتفاقات اطراف خوردو به طور کاملا خودکار ضبط می شود
  10. مالک دوربین ۳۶۰ درجه خودرو می تواند از طریق موبایل خود تمامی اتفاقات اطراف خودرویش را مشاهده کند.
  11. با استفاده از این دوربین شما از تصادف و سایر اتفاقات احتمالی خودرویتان با خبر می شوید و می توانید از عکس و فیلم گرفته شده توسط دوربین جهت پیگیری بیمه و پلیس استفاده کنید.
  12. این دوربین می تواند از جایگاه خودرو شما در هنگامی که خودرو به سرقت رفته است اطلاع دهد.
  13. امکان به اشتراک گذاری عکس ها و فیلم های تهیه شده به وسیله دوربین ۳۶۰ درجه خودرو در شبکه های اجتماعی

 

دوربین 360 درجه

سیستم عامل استفاده در دوربین ۳۶۰ درجه خودرو

سیستم عامل دوربین ۳۶۰ درجه خودرو اندروید ۷ است. لذا شما به سادگی می توانید عکس و ویدیو های تهیه شده را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.

 

تصویر برداری دوربین ۳۶۰ درجه در هنگام تصادف خودرو

استفاده از این دوربین ها سبب می شود که شما بتوانید از برخوردها و تصافات خودروی خود نیز تصویر بگیرید. ویدئوی تصادف را ضبط می کند و عکسی را هم از صحنه تصادف به گوشی راننده ارسال می کند. مالک دوربین ۳۶۰ درجه خودرو از طریق موبایل خود میتواند تمامی اتفاقات اطراف خودرو خود را مشاهده کند. توجه داشته باشید که تمامی این اتفاقات به طور کاملا خودکار ضبط می شود.

دوربین ۳۶۰ درجه خودرو  مجهز به فناوری GPS می باشد. که درصورت سرقت خودرو از حرکت و جایگاه خود به شما اطلاع میدهد