سنسور باران چیست؟

سنسور باران

آنچه خواهید خواند

از زمان اختراع سیستم برف پاک کن خودرو در سال 1903 توسط مری اندرسون، خودروسازان به دنبال راهی برای جایگزین کردن این وسیله با قطعه‌ای کارآمدتر بوده‌اند. برف پاک کن‌ها در ابتدا مکانیکی بودند اما از دهه 1930، برف پاک کن‌های الکتریکی به خودروها افزوده شدند. با این حال کنترل برف پاک کن و نحوه حرکت دقیق آن، همواره موضوع مورد بحث بوده است.

فناوری پیشنهادی برای جایگزینی برف پاک کن های سنتی، سنسور باران است که در دهه 1950 میلادی معرفی شد. گرچه این فناوری چندان به‌روز نیست و تاریخ پیدایش آن به حدود 70 سال قبل باز می‌گردد، اما سال‌ها طول کشید تا استفاده از آن در خودروها مرسوم شود. ساز و کار این فناوری نیز بسیار ساده است، سنسور به‌طور دائم سطح شیشه اتومبیل را مورد پایش قرار می‌دهد و در صورتی که وجود آب را حس کند، برف پاک کن خودرو را به صورت اتوماتیک فعال می‌کند.

 

ساز و کار سنسور باران چگونه است؟

سنسور باران یا همان برف پاک کن خودکار، در جایگاهی نزدیک به آینه وسط خودرو نصب می‌شود، به گونه‌ای که با شیشه جلو در تماس باشد. معمولا قسمت کوچکی از شیشه اتومبیل به رنگ مشکی در می‌آید تا سنسور باران پشت آن پنهان شود. دید سنسور باران تنها از طریق یک حفره کوچک که در میانه قسمت مشکی‌رنگ قرار دارد، تأمین می‌شود.

سنسور باران بر اساس اصل بازتاب داخلی و امواج مادون‌قرمز عمل می‌کند. اشعه مادون‌قرمز خروجی از سنسور با زاویه 45 درجه بر سطح شیشه خودرو می‌تابد و در صورتی که شیشه خودرو عاری از قطرات آب باشد، بازتاب این اشعه به سنسور باز می‌گردد.

با این حال در صورتی که شیشه خودرو مرطوب باشد، قطرات آب مانع بازتابش دقیق پرتو‌های مادون‌قرمز ارسالی می‌شوند و تعداد پرتوهای بازتاب شده به سنسور کاهش می‌یابد. در صورتی که تعداد پرتو‌های بازتاب شده به سنسور از حد مشخصی کمتر شود، برف پاک کن خودرو به صورت اتوماتیک فعال خواهد شد.

سنسور باران همچنین سرعت برف پاک کن‌ها را نیز تنظیم می‌کند. میزان رطوبت موجود بر سطح شیشه خودرو بر اساس پرتوهای بازتاب شده اندازه‌گیری می‌شوند و در صورتی که میزان رطوبت کاهش یا افزایش یابد، سرعت حرکت برف پاک کن‌ها بر اساس میزان رطوبت تغییر خواهد کرد.

سنسور باران

مزیت استفاده از سنسور باران چیست؟

میدان دید اصلی راننده با شیشه جلو خودرو ایجاد می‌شود، از این‌رو شفاف بودن و تمیز بودن برای حفظ ایمنی سرنشینان خودرو و سایر اتومبیل‌ها و افراد ضروری است. هنگام بارندگی میزان دید راننده به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد، از این‌رو ضروری است که برف پاک کن‌ها فورا فعال شوند.

فشردن اهرم برف پاک کن و فعال کردن این قطعه، یکی از مسائل اساسی رانندگان طی دهه‌های گذشته بوده است. معمولا دو یا سه حالت برای سرعت برف پاک کن‌ها در نظر گرفته شده که این سرعت لزوما با شدت بارش باران هماهنگ نیست؛ بنابراین راننده به طور دائم بایستی وضعیت حرکت برف پاک کن‌ها را تغییر دهد که این مسئله تمرکز وی از رانندگی را منحرف خواهد کرد و ممکن است موجب وقوع حوادثی ناگوار شود.

در اینجا است که فناوری ساده‌ای همچون سنسور باران به کمک رانندگان می‌آید. این سنسور با پایش دائمی سطح شیشه جلو خودرو، سرعت حرکت برف پاک کن‌ها را تنظیم می‌کند تا راننده بدون نیاز به دستکاری اهرم کنترلی برف پاک کن، تمرکز خود را بر سطح جاده حفظ کند. به نظر می‌رسد حذف درگیری راننده با اهرم کنترل کننده برف پاک کن، تأثیر قابل‌توجهی بر ایمنی خودرو خواهد داشت.

سنسور باران

نکات تکمیلی در رابطه با سنسور باران

اگر نمی‌دانید که اتومبیل شما به سنسور باران مجهز است یا خیر، می‌توانید لیست تجهیزات اتومبیل خود را در سایت سازنده یا وب‌سایت‌های معتبر بررسی کنید. راهکار ساده‌تر نیز رانندگی با خودرو زیر باران است، چرا که اگر خودرو شما به سنسور باران مجهز باشد برف پاک کن‌ها به صورت اتوماتیک فعال می‌شوند.

همان‌طور که در متن اشاره شد، سنسور باران به شیشه جلو خودرو چسبیده است و از این‌رو هنگام تعویض شیشه جلو بایستی سنسور باران نیز تعویض شود؛ بنابراین اگر خودرویی مجهز به سنسور باران خریداری کرده‌اید، باید توجه کنید که هزینه تعویض و تعمیر شیشه جلو خودرو شما بیش از اتومبیل‌های معمولی خواهد بود!

سنسور باران

پیشرفت‌های سنسور باران

سنسور باران از فناوری ساده‌ای بهره می‌برد اما خودروسازان طی سال‌های اخیر به فکر توسعه این آپشن افتاده‌اند. اگر کتابچه‌های قوانین راهنمایی و رانندگی را مطالعه کرده باشید، حتما می‌دانید که به رانندگان توصیه شده است در هوای بارانی چراغ‌های اتومبیل خود را حتما روشن کنند؛ بنابراین برخی خودروسازان تصمیم گرفتند تا فعالیت سنسور نور و سنسور باران را به یکدیگر مرتبط کنند. به همین دلیل در بعضی خودروها همزمان با فعال شدن برف پاک کن‌ها از طریق سنسور باران، چراغ‌های جلو نیز به صورت اتوماتیک روشن می‌شوند.

پیشرفت دیگر حوزه سنسور باران به خودروهای هاچ‌بک و شاسی بلند ترکیبی اختصاص دارد که این‌روزها بازار را تحت سلطه خود درآورده‌اند. این خودروها معمولا به برف پاک کن کوچکی برای شیشه عقب یا شیشه در پنجم مجهز هستند که به صورت دستی کنترل می‌شود، زیرا شیشه عقب به تمیز شدن دائم نیازی ندارد. با این حال برخی خودروسازان ارتباطی را بین سنسور باران و گیربکس برقرار کرده‌اند تا در صورتی که راننده دنده را در وضعیت حرکت به عقب قرار داد، برف پاک کن عقب به صورت اتوماتیک فعال شود.

سنسور باران

محصولات پر طرفدار
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها