با دلایل خرابی کروز کنترل آشنا شوید

خرابی کروز کنترل

آنچه خواهید خواند

کروز کنترل یکی از جذاب‌ترین آپشن‌های مورد استفاده در خودروهای امروزی است. استفاده از این آپشن موجب سهولت کار با خودرو در جاده‌های طولانی و اتوبان‌ها خواهد شد. با این حال همانند هر قسمت دیگری در خودرو، احتمال خرابی کروز کنترل نیز وجود دارد. در این مقاله از آپشن کار، به بررسی دلایل احتمالی خرابی کروز کنترل و راهکارهای مرسوم برای برطرف کردن آن‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

کروز کنترل و مشکلات فراتر از انتظار آن

همان‌طور که در مقدمه مطلب اشاره کردیم، کروز کنترل به یکی از آپشن‌های فراگیر خودروهای امروزی تبدیل شده است. محبوبیت این آپشن سبب شده تا حتی خودروسازان داخلی نیز کروز کنترل را به برخی از محصولات خود اضافه کنند. در بازار خودرو جهان، یافتن خودرویی که کروز کنترل نداشته باشد بسیار دشوار است.

خرابی کروز کنترل امکان استفاده از این آپشن را برای راننده غیرممکن می‌کند و حتی ممکن است بر شتاب و کشش خودرو نیز تأثیر منفی داشته باشد. خرابی کروز کنترل به طور معمول مشکلی ساده است اما گاهی اوقات برای رفع مشکل این آپشن به هزینه، قطعات یدکی و تعمیرکار ماهر نیاز خواهید داشت.

خرابی کروز کنترل

دلایل خرابی کروز کنترل

دلیل اول، سوختن فیوز

سوختن فیوز مربوط به کروز کنترل شایع‌ترین دلیل برای خرابی این قطعه است. تمامی سیستم‌های الکتریکی خودرو توسط یک فیوز کنترل می‌شوند و در صورتی که فیوز قسمت مربوطه بسوزد، سیستم فوق از کار خواهد افتاد. کروز کنترل نیز یکی از سیستم‌های خودرو است که ممکن است چنین اتفاقی موجب از کار افتادن آن شود.

خوشبختانه برطرف کردن این اشکال به تلاش خاصی نیاز ندارد. با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو می‌توانید محل فیوز مربوط به سیستم کروز کنترل را پیدا کنید. فیوز را بیرون کشیده و وضعیت آن را چک کنید. در صورتی که فیوز سوخته باشد، دلیل خرابی کروز کنترل اتومبیل شما کشف شده است.

 

دلیل دوم، خرابی سوئیچ پدال ترمز

سیستم‌های کروز کنترل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با فشار پدال ترمز توسط راننده، از مدار خارج شوند و کنترل خودرو را به صورت کامل در اختیار راننده قرار دهند. برای کنترل این قسمت، قطعه‌ای به نام سوئیچ پدال ترمز وجود دارد که وضعیت لحظه‌ای پدال ترمز را مورد بررسی قرار می‌دهد و به واحد کروز کنترل می‌فرستد.

از کار افتادن سوئیچ پدال ترمز، یکی دیگر از دلایل خرابی کروز کنترل محسوب می‌شود. هنگامی که سوئیچ پدال ترمز خراب می‌شود، واحد کروز کنترل فرض می‌کند که پدال ترمز همیشه درگیر است و به همین خاطر امکان فعال‌سازی سیستم تثبیت کننده سرعت را نخواهید داشت.

 

خرابی سوئیچ پدال ترمز کروز کنترل

دلیل سوم، ایراد مکانیکی

در حال حاضر چند نوع از کروز کنترل در بازار قابل دسترسی است. نوع ساده آن کروز کنترل مکانیکی نام دارد که از یک کابل تشکیل شده است. این کابل کنترل دریچه گاز خودرو را بر عهده می‌گیرد و به‌جای راننده پدال گاز را فشار می‌دهد. عضو اصلی در کروز کنترل مکانیکی قطعه‌ای به نام محرک خلا است که شدت کابل را تنظیم می‌کند. در صورتی که این قطعه نشتی پیدا کند، کروز کنترل از کار خواهد افتاد. یافتن این قطعات به مهارت و دانش نیاز دارد، بنابراین بهتر است برای حل این نوع از خرابی کروز کنترل به تعمیرکار خبره مراجعه کنید.

 

مشکلات مکانیکی کروز کنترل

دلیل چهارم، خرابی سنسور سرعت

خودروهای مدرن به سیستم‌های کنترل پایداری و کنترل کشش مجهز هستند که وظیفه این سامانه‌ها، نگه‌داشتن خودرو روی چهارچرخ در تمامی وضعیت‌ها است. یکی از اجزای سیستم کنترل کشش، حسگری به نام سنسور سرعت است. همان‌طور که از نام این سنسور بر می‌آید، وظیفه آن نظارت بر سرعت تایرهای خودرو است. این سنسور سرعت تمامی چرخ‌ها را پایش می‌کند و در صورتی که نیاز به مداخله کنترل کشش باشد، این موضوع را به اطلاع کامپیوتر خودرو می‌رساند.

سنسورهای سرعت یک وظیفه دیگر نیز دارند و آن اعلام سرعت خودرو به سیستم کروز کنترل است. اگر این سنسور خراب شود، سیستم تثبیت سرعت نیز از کار خواهد افتاد و علاوه بر آن سرعت‌سنج نیز عملکرد نادرستی خواهد داشت. خرابی سنسور سرعت با روشن شدن چراغ ABS و چراغ چک به اطلاع راننده خواهد رسید.

 

دلیل پنجم، مشکلات برقی

سیستم تثبیت سرعت یک سامانه برقی است که انرژی الکتریکی آن توسط سیم‌های مختلف تأمین می‌شود. یکی از دلایل خرابی کروز کنترل، ایجاد اشکال در اتصالات الکتریکی این سامانه است که موجب می‌شود انرژی مورد نیاز برای سامانه تثبیت سرعت در اختیار آن قرار نگیرد.

اگر کروز کنترل اتومبیل شما فعال نمی‌شود و موارد قبلی را بررسی کرده‌اید، اکنون نوبت بازبینی سیم‌ها و اتصالات الکتریکی کروز کنترل است. حتی شل شدن یک اتصال یا خوردگی یک سیم می‌تواند موجب از کار افتادن کروز کنترل اتومبیل شما شود.

 

هزینه تعمیر کروز کنترل چقدر است؟

هزینه تعمیر کروز کنترل بستگی به میزان آسیب وارد شده دارد. ارزان‌ترین بخش تعمیر کروز کنترل به تعویض سنسور معیوب مربوط می‌شود که قیمت چندانی ندارد. در سوی مقابل تعمیر و تعویض سنسور سرعت یا سوئیچ پدال ترمز هزینه قابل‌توجهی را برای مالک خودرو به همراه خواهند داشت.

از سوی دیگر هنگامی که قطعاتی همچون پمپ خلا یا اجزای محرک کروز کنترل خراب می‌شوند، هزینه‌های مالک برای تعمیرات سر به فلک خواهد کشید و حتی ممکن است به تعویض کامل سیستم کروز کنترل نیاز پیدا کنید.

توجه به این نکته ضروری است که تعمیر کروز کنترل بر فعالیت بدون ایراد قسمت‌های دیگر اتومبیل شما تأثیر خواهد داشت. خرابی قطعات کروز کنترل بر فعالیت سرعت‌سنج، ترمز و سیستم کنترل پایدار تأثیر می‌گذارد و به همین دلیل لازم است تا دلایل کروز کنترل در کوتاه‌ترین زمان شناسایی شوند و نسبت به برطرف کردن آن‌ها اقدام شود.

 

خرابی کروز کنترل

خرید بهترین کروز کنترل از فروشگاه آپشن کار

یکی از بخش‌های پرطرفدار برای مشتریان در فروشگاه آپشن کار، قسمت کروز کنترل است. نصب کروز کنترل به صورت استاندارد در خودروهای داخلی به‌تازگی شروع شده است و بسیاری از محصولات وطنی موجود در بازار فاقد چنین آپشنی هستند که امکان خرید و نصب آن‌ها از فروشگاه آپشن کار وجود دارد.

در بخش کروز کنترل فروشگاه آپشن کار انواع مختلفی از سیستم‌های تثبیت کننده سرعت برای خودروهای داخلی و خارجی ارائه شده است. هرکدام از این سیستم‌ها مناسب به‌کارگیری در یک خودرو خاص هستند که با توجه به مدل اتومبیل خود و سطح بودجه، قادر به انتخاب یکی از آن‌ها خواهید بود. پیش از انتخاب کروز کنترل مورد نظرتان می‌توانید از طریق تماس با شماره‌های 02133111699 – 02133110242 از تجربه کارشناسان آپشن کار نیز بهره‌مند شوید.

 

 

 

محصولات پر طرفدار
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها