مقالات

بررسی کیا اسپورتیج 2023

اسپورتیج 2023

مقدمه

از زمان عرضه نخستین خودروهای کیا به بازار ایران، این برند نزد ایرانیان محبوب بوده است. نسل‌های گوناگون از خودروهای کیا همواره در بازار ایران خوش درخشیده‌اند و کیا اسپورتیج 2023 نیز قصد دارد تا راه مدل‌های مطرح پیشین را ادامه دهد. آنچه در مطلب امروز می‌خوانید، بررسی کیا اسپورتیج 2023 به عنوان یکی از محبوب‌ترین و احتمالا گران‌ترین خودروهای خارجی ایران در دور جدید واردات خواهد بود. با آپشن کار همراه باشید. 

کیا اسپورتیج از نخستین روز حضور در بازار ایران و جهان، یک کراس‌اوور محبوب و پرفروش بوده است. نسل‌های این خودرو در طول حیات آن یک دگردیسی را تجربه کرده‌اند تا امروز به کیا اسپورتیج 2023 و ظاهر برون‌گرای آن رسیده‌ایم. این خودرو با ظاهر غیرمتعارف و انبوهی از امکانات و آپشن‌ها، راه خود را از سایر کراس‌اوورهای کوچک کسل کننده جدا کرده است.

 

طراحی

نخستین بخش از بررسی کیا اسپورتیج، طراحی ظاهری آن است. این خودرو به همراه کیا اپتیما سابق یا همان کیا K5 جدید، جزو خودروهایی هستند که از الگوی جدید طراحی شرکت کره‌ای بهره می‌برند. کابین این خودرو نیز تا حدودی شبیه به یکدیگر است، بنابراین می‌توان گفت که هم‌اکنون کیا اسپورتیج 2023 نقش نسخه شاسی بلند کیا K5 را ایفا می‌کند.

طراحی خارجی

همان‌طور که در مقدمه مطلب اشاره کردیم، کیا اسپورتیج در طول نسل‌های مختلف یک دگردیسی را تجربه کرده است. این خودرو در ابتدا با عنوان یک شاسی بلند کوچک و توانمند معرفی شد. با این حال کیا در عرضه نسل‌های بعدی اسپورتیج تصمیم گرفت که این خودرو را به یک کراس‌اوور اسپرت تبدیل کند. بررسی کیا اسپورتیج 2023 به عنوان نسل پنجم این خودرو نشان می‌دهد که طراحان راهی بینابین را در پیش گرفته‌اند تا بتوانند به طور همزمان کارایی و اسپرت بودن را در ظاهر خودرو لحاظ کنند.

قسمت جلوی این خودرو با چراغ‌هایی به شکل بومرنگ و یک جلوپنجره بزرگ تزئین شده است. در قسمت عقب سطوح صاف و چراغ‌های نامنتظم را می‌بینیم که به طور مستقیم از کیا EV6 به اسپورتیج منتقل شده‌اند. نکته جالب در خصوص طراحی کیا اسپورتیج این است که طرح رینگ‌های هر نسخه بر اساس تریم آن تغییر می‌کند. در واقع طراحان کیا تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا این خودرو دیگر با هیوندای توسان اشتباه گرفته نشود. مطابق انتظار نسل پنجم کیا اسپورتیج با افزایش فاصله بین دو محور به میزان 8.5 سانتی‌متر، بار دیگر به یک شاسی بلند کوچک تبدیل شده است.

اسپورتیج 2023

طراحی داخلی

افزایش فاصله بین دو محور خودرو به کیا اسپورتیج 2023 کمک کرده است تا فضای بیشتری را برای سرنشینان و همچنین وسایل آن‌ها فراهم کند. در صورتی که صندلی‌های ردیف عقب را تا کنید، حجم قسمت بار این خودرو به 1132 لیتر می‌رسد که آن را به یکی از بهترین‌ها در کلاس خودش تبدیل کرده است.

طراحی کابین خودرو نیز زیبا است. دو صفحه نمایش 12.3 اینچی سرتاسر کابین این خودرو را در بر گرفته‌اند که یکی از آن‌ها برای نمایش اطلاعات سیستم سرگرمی و دیگری برای نشان دادن اطلاعات خودرو به کار می‌رود. این نمایشگر‌ها در قسمت میانی اندکی به سمت راننده خم شده‌اند تا کار کردن با آن‌ها راحت باشد. البته همچنان تعدادی کنترلر فیزیکی در کابین مشاهده می‌شود که حضور آن‌ها برای رانندگان یک نعمت خواهد بود. کیا برای ساخت داشبورد اسپورتیج 2023، از ترکیب پلاستیک نرم و خشک استفاده کرده است. قطعاتی که در دسترس کاربران قرار دارند از جنس پلاستیک نرم هستند و قسمت‌های دور از دسترس با پلاستیک خشک ساخته شده‌اند.

اسپورتیج 2023

مشخصات فنی

رسم عرضه خودرو در بازار جهانی به مشتریان اجازه می‌دهد تا از بین چند گزینه مختلف برای قوای فنی، یکی را با توجه به بودجه خود انتخاب کنند. به طور معمول پیشرانه‌های قدیمی‌تر و تنفس طبیعی برای تیپ‌های ارزان یک خودرو در نظر گرفته می‌شوند و تیپ‌های گران‌تر به موتورهای پر بازده با توربوشارژر مجهز خواهند بود. بررسی کیا اسپورتیج 2023 نیز نشان می‌دهد که سه ترکیب از قوای فنی برای این خودرو قابل انتخاب است که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم:

موتورگیربکسحداکثر قدرتحداکثر گشتاور
دو لیتری تنفس طبیعی MPiشش دنده اتوماتیک154 اسب بخار192 نیوتن متر
2.5 لیتری تنفس طبیعی GDiهشت دنده اتوماتیک187 اسب بخار245 نیوتن متر
1.6 لیتری توربوشارژرهفت دنده دوکلاچه178 اسب بخار265 نیوتن متر

از بین ترکیب‌های ارائه شده، انتظار داریم تا کیا اسپورتیج با ساده‌ترین نوع آن یعنی موتور دو لیتری تنفس طبیعی و گیربکس شش سرعته اتوماتیک به بازار ما بیاید. به دلیل محدودیت‌های مالی اعلام شده در بحث واردات خودرو، تنها تیپ‌های پایه و کم‌آپشن این خودرو به دست مشتریان ایرانی خواهد رسید که از ضعیف‌ترین قوای فنی بهره می‌برند. باک این خودرو 55 لیتر فضا دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز از 9 لیتر در صد کیلومتر تجاوز نمی‌کند. با این حال نباید انتظار شتاب و کشش قابل توجهی را از کیا اسپورتیج 2023 داشته باشیم، چرا که این قابلیت‌ها تنها در بالاترین تیپ آن به همراه موتور 1.6 لیتری توربوشارژر ارائه می‌شود؛ بنابراین نسخه‌های وارداتی به بازار ایران در بهترین حالت، خودروهایی مناسب برای سفرهای خانوادگی خواهند بود.

کیا اسپورتیج 2023 به صورت پیش‌فرض با سیستم تک دیفرانسیل به بازار عرضه می‌شود و مشتریان برای دریافت سیستم AWD، بایستی هزینه بیشتری را بپردازند. انتظار داریم تا کوشا خودرو کیا اسپورتیج را در قالب چند تیپ به بازار عرضه کند که گران‌ترین نسخه آن احتمالا به سیستم تمام چرخ محرک مجهز خواهد بود.

 

امکانات و آپشن‌ها

بررسی کیا اسپورتیج 2023 در بخش آپشن‌ها کار دشواری است، چرا که تاکنون حتی کوشا خودرو نیز لیست کاملی از امکانات این خودرو ارائه نداده است. با توجه به محدودیت‌های قیمتی تعیین شده برای واردات خودرو، ورود دو تیپ اولیه کیا اسپورتیج یعنی LX‌ و EX به بازار ایران قابل انتظار خواهد بود. این دو تیپ به تعدادی از امکانات استاندارد مجهز هستند که لیست آن‌ها به شرح زیر است:

پنل ابزار دیجیتال، سیستم چندرسانه‌ای به همراه اندروید اتو و اپل کارپلی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه دو نقطه‌ای، هشدار خروج از خط، سیستم جلوگیری از تصادف عقب، تریم چرمی کابین و رینگ‌های آلیاژی 17 یا 18 اینچی.

کیا اسپورتیج 2023 در تست‌های تصادف موسسه آمریکایی IIHS موفق عمل کرده است که حاصل آن کسب عنوان Top Safety Pick برای این خودرو بود. تنها نقطه‌ضعف کیا اسپورتیج 2023 در بخش ایمنی مربوط به لامپ‌های جلو آن بود که در تیپ‌های پایین از نوع هالوژن هستند و قدرت متوسطی دارند.

اسپورتیج 2023

محدوده قیمت و رقبا

مهم‌ترین بخش از بررسی کیا اسپورتیج 2023 برای مشتریان ایرانی، قیمت آن است. این خودرو هرچقدر که مدرن، کارآمد یا خوب باشد، بازهم نیاز به بودجه‌ای دارد که مشتریان برای خرید آن صرف می‌کنند. ارزان‌ترین تیپ این خودرو در بازار امارات متحده عربی حدود 95 هزار درهم قیمت دارد که با احتساب نرخ ارز فعلی، قیمت خالص آن حدود یک میلیارد و 140 میلیون تومان خواهد بود. به این رقم مواردی همچون هزینه حمل و نقل، عوارض واردات خودرو و رقابت احتمالی برای خرید خودرو در بورس را نیز اضافه کنید تا قیمت کیا اسپورتیج 2023 در بازار ایران به بیش از دو میلیارد تومان برسد.

بازمانده‌های آخرین نسل وارد شده از کیا اسپورتیج به بازار ایران که با کد QL‌ شناخته می‌شود، هم‌اکنون با قیمتی در حدود چهار میلیارد و 700 میلیون تومان به فروش می‌رسند؛ بنابراین واردات نسل جدید این خودرو می‌تواند تا حدی موجب شکست قیمت‌ نسخه‌های کارکرده شود. با این حال خرید یک خودرو وارداتی کم آپشن در محدوده قیمتی 2 میلیارد تومان و بالاتر، برای مشتریان ایرانی چندان دلچسب نخواهد بود. در این بازه قیمتی رقیب قدرتمندی همچون تیگو 8 پرومکس قرار دارد که با امکانات رفاهی گوناگون، موتور قدرتمند و سیستم چهارچرخ محرک کیا اسپورتیج 2023 را به چالش دعوت می‌کند؛ بنابراین تنها افرادی نسبت به خرید کیا اسپورتیج اقدام خواهند کرد که برند خودرو، کیفیت آن و امتیاز معتبر ایمنی اهمیت فراوانی نزد آن‌ها داشته باشد و البته بودجه لازم برای خرید این کراس‌اوور را نیز در اختیار داشته باشند.

اسپورتیج 2023

جمع بندی

حضور کیا اسپورتیج 2023 و دیگر محصولات جدید کیا در بازار ایران را باید به فال نیک گرفت. این خودروها موجب می‌شوند تا بازار خودرو انحصاری ایران، رنگ و بوی متفاوتی بگیرد و حداقل چهره‌های جدیدی را در خیابان‌ها مشاهده کنیم. با این حال بررسی کیا اسپورتیج 2023 چندان به سود مشتریان تمام نمی‌شود، چرا که در نهایت آن‌ها یک خودرو گران را با حداقل آپشن‌های ممکن خریداری خواهند کرد.

بدیهی است که در این شرایط مشتریان آپشن پسند ایرانی تجربه دلچسبی را از مالکیت کیا اسپورتیج 2023 به یاد نخواهند داشت. با این حال یک راهکار مناسب برای آن‌ها وجود دارد. خریداران کیا اسپورتیج 2023 می‌توانند با استفاده از قطعات افترمارکت و مشاوره فروشگاه‌های داخلی، بسیاری از امکانات حذف شده را به اتومبیل خود برگردانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *