با آپشن های آریو S300 آشنا شوید

آریو S300

آنچه خواهید خواند

خودرو‌های اتوماتیک و اقتصادی چینی، ستاره‌های فروش بازار ایران طی دوره دوم دهه 1390 بودند. خودروسازان بزرگ کشور در آن سال‌ها خودروهای چینی اقتصادی مختلفی را به بازار روانه کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به آریو S300، برلیانس H330 و دانگ فنگ H30 کراس اشاره کرد. از بین سه خودرو یاد شده، آریو S300 فروش کمتری را نسبت به دو رقیب دیگر خود کسب کرد و از همین رو برخی نسخه‌های آن به سازمان تاکسیرانی فروخته شدند.

با این حال هر سه خودرو آریو S300، برلیانس H330 و دانگ فنگ H30 کراس به سرنوشت یکسانی دچار شدند. تولید آن‌ها همزمان با آغاز دوباره تحریم‌های اقتصادی متوقف شد اما آریو S300 توانست پس از دو سال غیبت بار دیگر به بازار خودرو ایران بازگردد. در این مقاله به بررسی آپشن‌های آریو S300 خواهیم پرداخت، خودرویی که بار دیگر به خیابان‌های ایران بازگشته است.

 

زوتی یا آریو، تفاوت‌های بزرگ و کوچک!

دهه 1390 خورشیدی و دوران پسابرجام، روزگاری خوش برای صنایع خودروسازی ایران به حساب می‌آمد. خودروهای اقتصادی آسیایی همچون میتسوبیشی لنسر یا هیوندای الانترا با قیمتی کمتر از صد میلیون تومان در دسترس مشتریان ایرانی قرار داشتند و رده‌های قیمتی پایین‌تر نیز در تسلط خودروهای چینی و ایرانی بود. در این زمان سایپا تصمیم گرفت تا یک قمار انجام دهد. این شرکت نسخه‌های وارداتی از زوتی Z300 را در رده قیمتی لنسر و الانترا به بازار عرضه کرد. زوتی Z300 یک سدان کوچک و اقتصادی چینی بود که بر اساس پلتفرم تویوتا آلیون شکل گرفته بود و از موتور 1.6 لیتری مشترک با میتسوبیشی لنسر بهره می‌برد.

نتیجه این قمار، یک شکست تمام عیار بود. در نتیجه مدیران سایپا متوجه شدند که زوتی Z300 را با این قیمت نمی‌توان فروخت. مدتی بعد نسخه‌های داخلی این خودرو با نام سایپا S300 و با قیمت بسیار کمتر روانه بازار شدند. روند داخلی سازی زوتی Z300 طی سال‌های بعد گسترش یافت و این خودرو به آریو تغییر نام داد. سایپا این خودرو را در نسخه‌های 1.5 لیتری با گیربکس دستی، 1.6 لیتری با گیربکس دستی و 1.6 لیتری با گیربکس اتوماتیک به بازار عرضه کرد.

آخرین نسخه‌های آریو S300 در سال 1398 از خط تولید شرکت سایپا خارج شدند اما یک واقعه باعث شد تا بار دیگر آریو S300 به خط تولید سایپا بازگردد. شرکت تولیدکننده این خودرو یعنی زوتی مدتی پیش ورشکست شد و امتیاز تولید خودروهایش به همراه قطعات منفصل را به مزایده گذاشت. شرکت‌های واسطه سایپا موفق شدند تا قطعات لازم برای تولید چندین دستگاه از زوتی Z300 را خریداری کنند و در نتیجه تولید این خودرو بار دیگر از سر گرفته شد.

آریو S300

مشخصات فنی آریو S300

در قسمت قبل اشاره کردیم که زوتی Z300 به پیشرانه 1.6 لیتری مشترک با میتسوبیشی لنسر مجهز است. این پیشرانه تنفس طبیعی حداکثر 112 اسب بخار قدرت و 151 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. آخرین نسخه‌های تولیدی آریو که در سال 1401 به دست مشتریان رسیدند، به گیربکس چهار سرعته اتوماتیک مجهز هستند که قدرت را به دیفرانسیل جلو خودرو ارسال می‌کند.

مصرف سوخت ترکیبی آریو 7.2 لیتر در صد کیلومتر است و یکی از مزایای این خودرو محسوب می‌شود. شتاب صفر تا صد رسمی آن نیز 11.5 ثانیه اعلام شده است که بعید به نظر می‌رسد در دنیای واقعی چنین رقمی با آریو قابل دسترسی باشد. حداکثر سرعت این خودرو نیز 170 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است.

آریو S300

آپشن‌های آریو S300

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، آریو S300 در دو نسخه وارداتی و مونتاژی به بازار ایران عرضه شد. نسخه‌های وارداتی فول آپشن بودند اما نسخه‌های مونتاژی با آپشن‌های کمتر به دست مشتریان رسیدند. این تفاوت آپشن‌ها حتی به رنگ بدنه خودروها نیز رسید. در حالی که نسخه‌های وارداتی با تنوع رنگ عرضه شده بودند، نسخه‌های مونتاژی اغلب با رنگ سفید به فروش رسیدند.

جدیدترین نسخه‌های سایپا آریو با مدل 1400 تولید شدند و در سال 1401 به دست مشتریان رسیدند. این نسخه‌ها از ترکیب موتور 1.6 لیتری به همراه گیربکس چهار سرعته اتوماتیک بهره می‌برند و از نظر امکانات رفاهی در سطح متوسطی قرار دارند. در ادامه نگاهی به آپشن‌های آریو S300 در نسخه استاندارد مونتاژ داخل خواهیم داشت:

 

آپشن‌های ایمنی

یکی از مزیت‌های زوتی Z300 برای مشتریان ایرانی، ایمنی بالای این سدان اقتصادی است. زوتی Z300 موفق شد تا در تست تصادف موسسه CNCAP‌ چین، پنج ستاره ایمنی را به خود اختصاص دهد. البته این امتیاز برای نسخه‌های داخلی آریو مورد تردید هستند، چرا که سیستم کنترل پایداری در نسخه‌های داخلی از روی این خودرو حذف شد.

سایپا آریو به ترمزهای دیسکی در چهار چرخ مجهز است و سیستم‌های ABS و EBD‌ را نیز روی خود دارد. سیستم ضد سرقت موتور، دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو و سنسور پارک عقب بخشی دیگر از تجهیزات ایمنی آریو هستند.

آریو S300

چراغ‌ها و روشنایی

خوشبختانه آریو برخلاف بسیاری از خودروهای چینی، به مه شکن‌های جلو و عقب مجهز است که ابزاری کاربردی برای رانندگی در جاده‌های کوهستانی ایران محسوب می‌شوند. چراغ‌های جلو خودرو از نوع هالوژنی هستند که نورپردازی متوسطی را ایجاد می‌کنند اما تعویض لامپ‌های آن‌ها برای مالک ارزان‌تر از چراغ‌های LED خواه بود. چراغ بدرقه نیز دیگر آپشن آریو S300 در بحث روشنایی است.

 

امکانات رفاهی آریو S300

سیستم صوتی آریو S300 از نوع عادی است و چهار بلندگو دارد. البته مالک می‌تواند ، نمایشگر لمسی و توییترهای درون آینه را برای این خودرو خریداری کند. این سیستم از درگاه USB و AUX پشتیبانی می‌کند.

مجموعه نشانگرهای آریو از نوع آنالوگ هستند که نور پس زمینه آن‌ها در تمام مدت فعالیت خودرو، روشن باقی می‌ماند. یک صفحه نمایش کوچک 4.2 اینچی دیجیتالی نیز در میانه مجموعه نشانگرها قرار گرفته است که اطلاعات کامپیوتر سفری را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

سیستم تهویه آریو از نوع دستی است که از طریق سه کنترلر چرخان، می‌توانید وضعیت آن را تغییر دهید. صندلی راننده و سرنشین جلو نیز در شش حالت به صورت دستی تنظیم می‌شوند. خوشبختانه روکش چرمی صندلی‌ها در نمونه‌های تولید داخل از روی خودرو حذف نشده است!

البته فرمان خودرو فاقد روکش چرمی است که برای محافظت از آن، می‌توانید روکش‌های دور فرمان را خریداری کنید. همچنین دکمه‌های کنترلی روی فرمان از این خودرو حذف شده‌اند. بخشی از دکمه‌های کنترلی به سیستم صوتی خودرو مرتبط هستند، در حالی که بخش دیگر فعالیت کروز کنترل را تحت نظارت دارند. در صورت تمایل به خرید دکمه‌های کنترلی روی فرمان و افزایش سطح آپشن‌های آریو S300، می‌توانید این کار را انجام دهید.

آینه‌های جانبی آریو S300 نیز به صورت برقی تنظیم می‌شوند اما فاقد گرمکن و موتور جمع کننده هستند. در صورت تمایل می‌توانید موتور برقی مخصوص برای باز و بسته شدن آینه‌ها را از فروشگاه آپشن کار خریداری کنید تا سطح آپشن‌های آریو S300 را ارتقا دهید.

آریو S300

جمع بندی

آریو S300 یکی از خودروهای ناموفق بازار ایران بود که در طول دوره حضور خود، نتوانست به اندازه دانگ فنگ H30 کراس یا برلیانس H330 پرفروش باشد. بزرگترین دلیل عدم موفقیت آریو در بازار ایران، کمبود امکانات رفاهی این خودرو بود. در حقیقت سایپا با حذف امکانات رفاهی از یک سدان اقتصادی، جایگاه آن را در حد خودروهای اقتصادی داخلی همچون سمند یا پژو پارس تقلیل داد.

مشتریان ایرانی طی دو دهه اخیر و پس از مواجه شدن با انبوه خودروهای چینی و کره‌ای، سلیقه‌ای آپشن پسند پیدا کرده‌اند. از این رو فروش یک خودرو کم آپشن با قیمتی گزاف به آن‌ها با شکست مواجه خواهد شد. تجربه‌ای که سایپا با آریو کسب کرد و از این رو خودرو بعدی یعنی شاهین را با امکاناتی بیشتر به بازار فرستاد تا از شکست دوباره آن جلوگیری کند.

خوشبختانه امکان ارتقا آپشن‌های آریو در حد نسخه‌های وارداتی برای مشتریان ایرانی فراهم است. آن‌ها می‌توانند انواع آپشن‌های رفاهی همچون نمایشگر سیستم صوتی، باندها و توییترهای گوناگون و دوربین عقب را برای این خودرو خریداری کنند. مشتریان حتی می‌توانند با خرید آپشن‌هایی همچون دی لایت، نمایشگر صندلی‌های عقب یا نورپردازی داخلی، سطح آپشن‌های آریو S300 را نسبت به نسخه وارداتی یعنی زوتی Z300 ارتقا دهند. 

محصولات پر طرفدار
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها