با آپشن های شاهین پلاس آشنا شوید

شاهین پلاس

آنچه خواهید خواند

پس از موفقیت پروژه‌های پلاس سازی ایران خودرو، سایپا هم تصمیم گرفته است تا گران‌ترین محصول ملی خود یعنی شاهین را در نسخه پلاس عرضه کند. شاهین پلاس علاوه بر تجهیز به آپشن‌های جدید، از نظر فنی هم کاملاً تغییر کرده است و با پیشرانه و گیربکس جدیدی راهی بازار می‌شود. البته هنوز شاهین پلاس به صورت رسمی معرفی نشده است و لیست نهایی آپشن‌های آن مشخص نیست اما ما نمی‌توانیم بیش‌تر از این صبر کنیم و تصمیم داریم در این مقاله از «فروشگاه اینترنتی آپشن کار» به استناد یک‌سری تصاویری جاسوسی و برخی صحبت‌های مسئولین شرکت سایپا، به سراغ معرفی و بررسی آپشن های احتمالی شاهین پلاس برویم. اگر شما هم دوست دارید درباره لوکس‌ترین محصول سایپا بیش‌تر بدانید، در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی و بررسی مشخصات فنی شاهین پلاس

سال 1397 بود که سایپا در نمایشگاه خودرو شیراز از محصول ملی جدید خود به نام رهام رونمایی کرد. رهام نخستین محصول روی پلت فرم جدید سایپا موسوم به پلت فرم SP 100 بود و از پیشرانه 1.65 لیتری برلیانس و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بهره می‌برد. شرکت سایپا قبل از عرضه رهام به بازار، بنا به پیشنهاد عده‌ای از فعالان محیط زیست و به منظور حمایت از گونه در خطر انقراض شاهین ایرانی، نام رهام را به شاهین تغییر داد و آماده شد تا تولید انبوه این خودرو را آغاز کند.

اما شروع مراحل پیش تولید شاهین با وضع مجدد تحریم‌ها هم‌زمان شد و عملاً امکان استفاده از پیشرانه برلیانس و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک برای این خودرو از دست رفت. از این رو، سایپا به ناچار به سراغ همان پیشرانه M15 قدیمی خود (پیشرانه خانواده تیبا، ساینا و کوییک) رفت و با اضافه کردن توربوشارژر به آن و یک‌سری اصلاحات ساختاری، شاهین را با این پیشرانه و یک گیربکس 5 سرعته دستی در آخرین روزهای سال 1399 و با مدل 1400 به خریداران تحویل داد.

شاهین پلاس هم نسخه اتوماتیک فول آپشن شاهین است که طبق گفته مسئولین سایپا در نیمه اول سال 1402 به بازار خواهد آمد. پیشرانه شاهین پلاس همان پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی TU5 پلاس ایران خودرو است که البته سایپا آن را با کد ME16 می‌شناسد. گیربکس شاهین پلاس هم مثل پیشرانه آن از محصولات ایران خودرو قرض گرفته شده و همان نسخه 6 سرعته اتوماتیکی است که روی دنا پلاس توربو اتوماتیک، تارا اتوماتیک و پژو 207 MC استفاده می‌شود. هرچند پیشرانه ME16 از نظر قدرت و گشتاور تولیدی برتری قابل توجهی نسبت به پیشرانه فعلی شاهین ندارد اما ساختار جدیدتر و 16 سوپاپه بودن آن می‌تواند تا حدودی ضعف‌های قوای محرکه فعلی شاهین را برطرف کند.

آپشن های شاهین پلاس

نوبت به آن رسیده است که به سراغ اصل مطلب یعنی بررسی آپشن های شاهین پلاس برویم. البته لازم است مجدداً تأکید کنیم که لیست نهایی آپشن‌ های شاهین پلاس هنوز مشخص نیست و ما براساس یک‌سری اطلاعات غیررسمی سعی خواهیم کرد تا لیست آپشن‌های احتمالی این خودرو را حدس بزنیم.

آپشن اول: دوربین 360 درجه

چند ماه پیش تصویری از یک دستگاه شاهین پلاس در پارکینگ سایپا از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد این خودرو در جلوپنجره و زیر آینه‌های جانبی به دوربین مجهز است. این یعنی به احتمال زیاد شاهین پلاس نخستین خودرو ایرانی خواهد بود که به صورت استاندارد با دوربین 360 درجه عرضه می‌شود. این آپشن از 4 دوربین در جلو، عقب و زیر آینه‌های جانبی استفاده می‌کند و با ترکیب کردن تصاویر این دوربین‌ها توسط یک پردازنده داخلی، تصویری مجازی از نمای بالا را از خودرو و موانع اطراف به راننده نمایش می‌دهد. کاربرد اصلی دوربین 360 درجه در هنگام پارک کردن، خروج از پارک و حرکت در معابر باریک است.

آپشن دوم: سیستم مالتی مدیا

سیستم مالتی مدیا آپشنی است که در حال حاضر هم روی نسخه‌های معمولی شاهین وجود دارد و امکاناتی مثل مانیتور 7 اینچی لمسی، USB، AUX، بلوتوث، نویگیشن (مسیریاب) و دکمه‌های کنترلی روی فرمان را ارائه می‌دهد. اما به احتمال زیاد سیستم مالتی مدیا شاهین پلاس از مانیتور بزرگ‌تری با سایز 9 یا 10 اینچ بهره ببرد و قابلیت‌های مثل میرور لینک یا نصب اپلیکیشن‌های مختلف هم به آن اضافه شود. احتمال ضعیف‌تری مبنی بر تعبیه دو مانیتور مجزا برای سرنشینان عقب شاهین پلاس هم وجود دارد.

آپشن سوم: دوربین ثبت وقایع

براساس تصاویر غیررسمی منتشر شده، احتمال دارد تا شاهین پلاس به دوربین ثبت وقایع هم مجهز باشد. دوربین ثبت وقایع، دوربینی است که در پشت شیشه جلو نصب می‌شود و با فیلم برداری از مسیر پیش رو، آن را روی یک کارت SD ذخیره می‌کند. این آپشن می‌تواند برای ثبت مناظر زیبا پیش رو و یا ضبط تصادفات احتمالی به منظور ارائه به کارشناس تصادفات کارایی داشته باشد.

آپشن چهارم: کروز کنترل

یکی از آپشن‌هایی که نصب آن روی نسخه‌های اتوماتیک شاهین از جمله شاهین پلاس قطعی به نظر می‌رسد، کروز کنترل است. چراکه سایپا هم اکنون تکنولوژی این آپشن را در اختیار دارد و از آن روی کوئیک اتوماتیک استفاده می‌کند اما به دلیل کاربرد کم‌تر کروز کنترل روی خودروهای گیربکس دستی، آن را روی شاهین دنده‌ای G نصب نکرده است.

کروز کنترل سرعت خودرو را در مسیرهای اتوبانی روی مقدار دل‌خواه راننده تنظیم می‌کند و دیگر نیازی نیست تا پای راننده به صورت دائمی روی پدال گاز باشد.

آپشن پنجم: رینگ 16 اینچی آلومینیومی

سایپا شاهین از نظر طراحی خودرو کم‌نقصی است اما اندازه نسبتاً کوچک رینگ‌های آن (15 اینچ) روی نمای جانبی این خودرو تأثیر منفی گذاشته است. به نظر می‌رسد که سایپا قصد دارد در نسخه پلاس این نقص طراحی را برطرف و شاهین پلاس را با رینگ‌های 16 اینچی روانه بازار کند. احتمال دارد که این رینگ‌ها نیز از نوع تراش خورده (دو رنگ) باشند.

آپشن ششم: صفحه کیلومتر تمام دیجیتال

صفحه کیلومتر تمام دیجیتال چند سالی است که به تِرِند روز طراحی کابین خودروها تبدیل شده است و حتی اکثر خودروهای چینی جدید بازار ایران هم به این آپشن مجهز هستند. سایپا هم در سال 1400 از صفحه کیلومتر تمام دیجیتال شاهین رونمایی و اعلام کرد که قصد دارد در آینده این آپشن را روی نسخه‌های کامل‌تر شاهین نصب کند. با توجه به این‌که شاهین پلاس نمونه فول آپشن شاهین خواهد بود، به احتمال زیاد این آپشن را روی آن ببینیم. صفحه کیلومتر دیجیتالی علاوه بر جلوه به‌روز و زیبایی که به کابین می‌بخشد، می‌تواند در سال‌های آینده بستری برای نصب یک‌سری آپشن‌های به‌روز مثل هشداردهنده نقاط کور و هشداردهنده خروج از خط باشد.

سایر آپشن های اختصاصی شاهین پلاس

احتمال دارد علاوه بر آپشن‌های مذکور، در شاهین پلاس شاهد امکاناتی مثل روکش کرومی برای دستگیره‌های درب‌ها، حاشیه جلوپنجره و نوار بالای پلاک عقب، شیشه‌های عقب دودی، داشبورد و رودری‌های دورنگ با تزئینات طرح چوب، تنظیم برقی صندلی‌های جلو و ایربگ‌های جانبی سرنشینان جلو نیز باشیم.

سایر آپشن های شاهین پلاس (مشترک با شاهین G دنده‌ای)

با توجه به این‌که شاهین پلاس نسخه فول آپشن اتوماتیک شاهین است؛ قطعاً آپشن‌های نسخه‌های ارزان‌تر را نیز به همراه خواهد داشت. یعنی در این خودرو نیز مثل شاهین G دنده‌ای شاهد آپشن‌های زیر هستیم:

  • کی‌لس استارتر
  • سانروف
  • سنسور نور
  • سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)
  • سنسور پارک عقب
  • دی لایت
  • مه‌شکن جلو و عقب
  • روکش چرمی صندلی‌ها و غربیلک فرمان
  • تهویه مطبوع اتوماتیک
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی
  • کامپیوتر سفری
  • فرمان با نیروی کمکی برقی
  • ترمزهای دیسکی در هر دو محور مجهز به سیستم‌های ABS و EBD
  • ایربگ راننده و سرنشین جلو

کلام پایانی

به عنوان جمع بندی بررسی لیست احتمالی آپشن های شاهین پلاس می‌توانیم بگوییم که اگر این لیست تحقق پیدا کند، شاهین پلاس یکی از فول آپشن‌ترین خودروهای داخلی خواهد بود و می‌تواند با اتکا به این آپشن‌ها در کنار ظاهر زیبا و بهبودهای فنی خود، فروش بسیار خوبی را تجربه کند و گوی سبقت را از رقبای ایران خودرویی خود برباید.

در پایان لازم است یادآوری کنیم که شما می‌توانید انواع آپشن‌های فابریک و افترمارکت خودروهای موجود در بازار ایران را از طریق فروشگاه اینترنتی آپشن کار خریداری کنید و با استفاده از قطعات اصلی، امکانات خودرو خود را ارتقا دهید.

محصولات پر طرفدار
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها