برای پژو 207 چه روغن موتوری استفاده کنم؟

روغن موتور پژو 207

آنچه خواهید خواند

پژو 206 پلاس که در بازار ایران با نام پژو 207 شناخته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای بازار است. این هاچ‌بک محبوب طی دو بازه زمانی توسط ایران خودرو به بازار عرضه شد که بازه اول شامل سال‌های 1388 تا 1391 می‌شود و بازه دوم نیز از سال 1395 آغاز شده است و تا به امروز ادامه دارد. تنوع انواع پژو 207 در بازار، سبب شده است تا تقاضا برای روغن موتور پژو 207 از سوی مشتریان افزایش یابد. در این مقاله از آپشن کار با ما همراه باشید تا به بررسی انواع روغن موتور پژو 207 بپردازیم.

 

پژو 207 به چه روغنی نیاز دارد؟

ایران خودرو در طول دوره مونتاژ پژو 207، این خودرو را در قالب تیپ‌های متفاوتی روانه بازار کرده است. با این حال تمامی این تیپ‌ها در یک ویژگی مشترک هستند و آن‌هم استفاده از پیشرانه مشهور TU5 در این خودروها است. این موتور نخستین بار با پژو 206 تیپ 5 به مشتریان ایرانی معرفی شد و سپس در بسیاری از محصولات دیگر ایران خودرو مورد استفاده قرار گرفت. پژو 206 صندوقدار، رانا، پژو پارس LX، پژو 405 SLX و پژو 207 از پیشرانه TU5 به عنوان قوای محرک بهره می‌برند. نسخه بروز شده این موتور یعنی TU5 پلاس نیز در تارا، رانا پلاس و پژو 207 مولتی کالر مورد استفاده قرار گرفته است که از همان اصول پیروی می‌کند.

پیشرانه TU5 که با نام کامل TU5/JP4L4 شناخته می‌شود، یکی از اعضای خانواده موتورهای سری TU پژو سیتروئن است. حجم دقیق این موتور به 1587 سی‌سی بالغ می‌شود و در انواع دیزلی و بنزینی روانه بازار شده است که البته در ایران تنها نسخه بنزینی آن را شاهد هستیم. حداکثر راندمان موتور TU5 بنزینی بین 105 تا 108 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور است. نسخه‌های اولیه این موتور با استاندارد عدم آلایندگی یورو 3 به بازار عرضه شده‌اند اما ایران خودرو هم‌اکنون این پیشرانه را به استاندارد یورو 5 ارتقا داده است.

از آنجایی که مشخصات فنی پژو 207 با پژو 206 و رانا در بخش پیشرانه مشترک است، از یک روغن با استاندارد یکسان برای این خودروها می‌توان بهره گرفت. روغن موتور پژو 207 از نوع 10W40 است که باید از API SN یا API SM تهیه شود.

روغن موتور پژو 207

انواع روغن موتور پژو 207

پیشرانه Tu5 حدود بیست سال است که در صنعت خودرو ما حضور دارد و به نظر می‌رسد این حضور همچنان ادامه‌دار خواهد بود. از این رو شرکت‌های مختلفی به عرضه روغن موتور پژو 207 اقدام کرده‌اند. انواع مختلف این روغن با مبدأ داخلی یا وارداتی در بازار ایران موجود هستند که با توجه به سطح بودجه خود و نظرات کاربران، می‌توانید یکی از آن‌ها را برای اتومبیل خود انتخاب کنید.

 

شماره یک، روغن موتور توتال مدل Quartz 7000

اگر کاپوت پژو 206‌های سری نخست موسوم به پژوهای فرانسوی را بالا بزنید، برچسب توتال را در بخشی از کاپوت خواهید دید. موتورهای پژو بیشترین میزان سازگاری را با روغن‌ موتور توتال دارند و بهترین روغن موتور پژو 207 نیز روغن توتال مدل Quartz 7000 است.

این روغن موتور از گرید 10W40 و API SN بهره می‌برد که بالاترین سطح استاندارد روغن مورد استفاده در پیشرانه TU5 است. دیگر مزیت بزرگ این روغن موتور، ساخت تمام سنتتیک آن است. روغن‌های تمام سنتتیک دوام بالایی در برابر شرایط دشوار دارند و دچار تجزیه مولکولی نمی‌شوند.

تا به اینجای کار روغن موتور توتال مدل Quartz 7000 بهترین روغن موتور پژو 207 و خودروهای مشابه آن است. با این حال یک نقطه ضعف بزرگ در مورد این روغن وجود دارد. قیمت روغن موتور توتال Quartz 7000 در مقایسه با انواع دیگر روغن‌های 10w40 بسیار بالا است و همین مسئله باعث می‌شود تا مشتریان به دنبال گزینه‌های دیگری در بازار باشند.

روغن موتور توتال مدل Quartz 7000

شماره دو، روغن موتور کاسترول مدل مگنتیک

قیمت بالای روغن موتور توتال مانع از آن می‌شود که تمامی مالکان پژو 207 و پژو 206 از این روغن بهره ببرند. گزینه دوم ما برای مالکان این خودروها همچنان یک روغن باکیفیت است. روغن موتور کاسترول مگنتیک 10w40 نیز طرفداران بسیاری در ایران دارد و به عنوان یکی از انواع روغن موتور پژو 207 شناخته شده است. قیمت این روغن حدود نصف روغن توتال است.

روغن موتور کاسترول مگنتیک 10w40‌ با شیوه نیمه سنتتیک ساخته شده است، بنابراین بخشی از آن را مواد آلی و معدنی تشکیل می‌دهند. در نتیجه بایستی توجه لازم را به فواصل زمانی یا مسافتی تعویض روغن موتور داشته باشید و روغن موتور پژو 207 خود را به ازای هر 5000 کیلومتر پیمایش یا شش ماه زمان تعویض کنید.

روغن موتور کاسترول مدل مگنتیک

شماره سه، روغن موتور بهران مدل رانا

برندهای ایرانی همچون بهران نیز طی سالیان اخیر انواع مختلف روغن موتور مناسب موتور Tu5 را روانه بازار کرده‌اند. یکی از بهترین گزینه‌ها در این رده، روغن موتور بهران مدل رانا است که مطابق درجه 10w40 و API SM ساخته شده است. این روغن در مقایسه با انواع خارجی روغن موتور پژو 207 قیمت مناسب‌تری دارد و در عین حال کیفیت قابل قبولی را نیز ارائه می‌دهد.

همانند روغن کاسترول مگنتیک، روغن موتور بهران مدل رانا نیز ساختار نیمه سنتتیک دارد؛ بنابراین در بازه‌های زمانی طولانی و با جذب آلودگی‌های موتور، نیاز به تعویض پیدا می‌کند. این روغن تاکنون در بسته بندی فلزی ارائه می‌شد اما طبق استراتژی جدید بهران، روغن موتور بهران رانا هم‌اکنون با بسته بندی پلاستیکی نیز در بازار عرضه شده است.

روغن موتور بهران مدل رانا

شماره چهار، روغن موتور پونته میلانو مدل 10W40

در گذشته‌های نه چندان دور، تولیدکنندگان روغن موتور در ایران لیسانس برخی محصولات خارجی را خریداری می‌کردند تا آن‌ها را در کارخانه خود به تولید برسانند. خوشبختانه همچنان برخی روغن‌های تولید داخل تحت لیسانس شرکت‌های معتبر را می‌توان در بازار ایران یافت. یکی دیگر از انواع روغن موتور پژو 207، روغن موتور پونته میلانو مدل 10w40 است که با پیشرانه TU5 سازگاری دارد.

روغن 10w40 پونته میلانو با دو API به بازار عرضه شده است که شامل API SM (رنگ بدنه آبی) و API SL‌ (رنگ بدنه سبز) هستند که برای استفاده در موتور پژو 207، بایستی روغن با بدنه آبی رنگ یعنی API SM را خریداری کنید. این روغن همانند گزینه‌های پیشین، ساختار نیمه سنتتیک دارد؛ بنابراین بایستی در موعد مقرر نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

روغن موتور پونته میلانو مدل 10W40

شماره پنج، روغن موتور اسپیدی مدل پلاتینیوم

یکی دیگر از انواع روغن موتور پژو 207 که توسط شرکت‌های داخلی به تولید می‌رسد، روغن موتور اسپیدی مدل پلاتینیوم است. این روغن ارزان‌ترین گزینه موجود در لیست ما است که خرید آن در مقایسه با سایر گزینه‌ها به بودجه کمتری نیاز دارد. روغن موتور اسپیدی پلاتینیوم همچنان در بسته بندی فلزی عرضه می‌شود که این مسئله می‌تواند برای خریداران خوشایند باشد.

روغن موتور اسپیدی پلاتینیوم بر اساس گرید 10w40 و API SM تولید شده است. البته ساختار این روغن از نوع تمام سنتتیک است که آن را به گزینه‌ای بی‌رقیب بین انواع روغن موتور پژو 207 تبدیل می‌کند. البته بنا بر نظرات کاربران و متخصصان حوزه روغن موتور، این روغن نیز بایستی در فواصل منظم سرویس خودرو یعنی به ازای هر 5000 کیلومتر کارکرد تعویض شود.

روغن موتور اسپیدی مدل پلاتینیوم

جمع‌بندی

خرید روغن موتور پژو 207، یکی از نیازهای اساسی بازار طی زمان حال به شمار می‌آید. خوشبختانه پژو 207 از پیشرانه جدیدی استفاده نمی‌کند و همانند نسخه اصلی خود یعنی پژو 206، به موتور TU5‌مجهز است. این پیشرانه یکی از موتورهای مرسوم در صنعت خودروسازی کشور به حساب می‌آید و قطعات یدکی و مصرفی آن به وفور در بازار موجود هستند. خوشبختانه انواع روغن موتور TU5 نیز در بازار ایران عرضه شده است و مشتریان می‌توانند نسبت به خرید روغن مناسب از فروشگاه آپشن کار اقدام کنند.

 

سوالات متداول

  • درجه API روغن موتور به چه معنا است؟

درجه API نشان دهنده سطح کیفیت روغن موتور است. این درجه از دو حرف انگلیسی تشکیل می‌شود که کلمه اول نشان دهنده نوع موتور سازگار با این روغن است. اگر کلمه S در اینجا ذکر شود، به این معنا است که روغن برای استفاده در خودروهای بنزینی مناسب است. کلمه C نیز برای خودروهای دیزلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حرف بعدی درجه API نیز سطح کیفی روغن را نشان می‌دهد و هرچه حرف در الفبای انگلیسی جلوتر باشد، روغن موتور از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود. برای مثال درجه API SN‌ از API SM‌ بالاتر است.

 

  • درجه گرانروی روغن موتور چه معنایی دارد؟

درجه گران‌روی روغن موتور یک معیار شامل دو عدد و یک حرف است. برای مثال در مورد روغن موتور پژو 207 یعنی روغن 10w40، حرف w‌ اول کلمه winter یا زمستان است. درجه گران‌روی این روغن در فصل زمستان 10 و در فصل تابستان 40 است. این درجه میزان غلظت روغن موتور در فصول مختلف را اعلام می‌کند. هر موتور بر اساس توصیه‌های سازنده، به نوع خاصی از روغن نیاز دارد.

 

  • روغن موتور ایرانی بخریم یا خارجی؟

قیمت روغن موتور خارجی همواره از روغن موتور ایرانی بیشتر است و این تفاوت اکنون بیشتر از پیش حس می‌شود. اگر استفاده شما از اتومبیل زیاد است و در طول روز مسافت زیادی را با خودرو طی می‌کنید، خرید روغن موتور ایرانی و تعویض آن در بازه‌های کوتاه برای شما مقرون به صرفه خواهد بود. در غیر این صورت بهتر است با خرید روغن موتور خارجی، دوام قطعات درونی پیشرانه را افزایش دهید.

محصولات پر طرفدار
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها