بررسی سایپا سهند

سایپا سهند

آنچه خواهید خواند

سایپا در طول دو دهه اخیر، حاکم بلامنازع بازار خودروهای اقتصادی بوده است. این شرکت پس از تولید تیپ‌های مختلف پراید، تیبا و تیبا 2 را به تولید رساند و مدتی بعد نیز کوییک و ساینا را روانه بازار کرد. در حال حاضر نیز سایپا در حال آماده‌سازی برای عرضه نسل جدید خودروهای اقتصادی به بازار ایران است. از این رو با بررسی سایپا سهند، نگاهی به نسل سوم تیبا خواهیم داشت که به زودی جایگزین نسخه‌های قبلی می‌شود.

سایپا سهند به همراه سایپا اطلس، دو محصول جدید و اقتصادی سایپا برای بازار ایران هستند. این خودروها جایگزین نسخه ساده کوییک و ساینا EX خواهند شد؛ در حالی که تولید ساینا S و کوییک S‌ به عنوان نمونه‌های ارزان‌تر از نسل دوم این خودروها ادامه خواهد یافت؛ اما سایپا سهند چه دستاوردهای جدیدی را در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد؟ با ما همراه باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

نگاه اولیه

نخستین خودرو ملی سایپا در کلاس اقتصادی، تیبا بود که بر اساس پلتفرم مشترک با پراید شکل گرفت. حتی موتور این خودرو نیز نسخه حجیم‌ شده موتور پراید بود که سایپا آن را پیشرانه M15 می‌نامد. تیبا یک خودرو اقتصادی مناسب به حساب می‌آمد اما به دلیل محبوبیت فوق‌العاده پراید و همچنین طراحی نه چندان عامه پسند، مورد استقبال گسترده مشتریان قرار نگرفت. در نتیجه سایپا مدتی بعد نسخه فیس‌لیفت این خودرو را با نام ساینا روانه بازار کرد. ساینا برخلاف تیبا مورد استقبال مشتریان قرار گرفت، چرا که احساس جدید بودن را به مصرف‌کننده القا می‌کرد.

تولید ساینا طی دهه 1390 و 1400 ادامه یافت. اکنون نیز نسخه فیس‌لیفت ساینا با نام ساینا S توسط سایپا در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. با این حال سایپا قصد دارد سبد محصولات خود را گسترش دهد. در همین راستا دو محصول جدید توسط این شرکت معرفی شدند. سایپا سهند که نسخه جدید ساینا یا نسل سوم تیبا به حساب می‌آید و سایپا اطلس که نسخه جدید کوییک یا نسل سوم تیبا 2 است. هر دو این خودروها از طراحی ظاهری جدیدی برخوردار هستند و سطح امکانات رفاهی و ایمنی آن‌ها نیز افزایش یافته است. با توجه به حذف برخی خودروهای پرفروش همچون پژو 206، سمند و پژو 405 از خط تولید ایران خودرو، به نظر می‌رسد سایپا سهند و اطلس با استقبال گرمی از سوی مشتریان مواجه شوند. در بررسی سایپا سهند به نکات جالبی برخورد خواهید کرد، پس تا انتهای متن با ما همراه بمانید.

سایپا سهند

طراحی خارجی

بررسی سایپا سهند در بخش طراحی خارجی چندان دشوار نیست. این خودرو حاصل یک فیس‌لیفت اساسی روی ساینا است. از این رو نمای جلو و عقب آن دستخوش تغییرات جدی شده‌اند، اما نمای جانبی بدون تغییر خاصی باقی ‌مانده است.

در نمای جلو شاهد کشیده شدن کاپوت خودرو هستیم، موضوعی که می‌تواند باعث بهبود دید و تسلط راننده شود. همچنین طراحی کشیده بخش جلو و عقبی خودرو، باعث شده است تا طول آن اندکی نسبت به ساینا S بیشتر باشد. با این حال نمای جانبی خودرو بدون تغییر است و حتی قاب درب‌ها نیز تفاوتی با ساینا S ندارد.

در نمای عقب، چراغ‌های کوچک ساینا S حذف شده‌اند و به جای آن‌ها از چراغ‌های کشیده استفاده شده است. این چراغ‌ها به صورت دو تکه طراحی شده‌اند و بخشی از آن‌ها روی درب صندوق قرار گرفته است. نام سهند به همراه نشان پارس خودرو نیز روی درب صندوق این خودرو قرار دارد.

سایپا سهند

طراحی داخلی

کابین سایپا سهند به طور کامل شبیه به دیگر محصول جدید سایپا یعنی اطلس طراحی شده است. این کابین نیز نسخه فیس‌لیفت فضای داخلی ساینا S و کوییک به شمار می‌آید. برخی قسمت‌ها با استفاده از پلاستیک نرم جلوه بهتری پیدا کرده‌اند. همچنین در تیپ‌های فول آپشن سایپا سهند، تریم داخلی خودرو به صورت دو رنگ در خواهد آمد.

یکی از تغییرات چشمگیر کابین سایپا سهند در مقایسه با کوییک و ساینا، محل قرارگیری نمایشگر سیستم سرگرمی است. این نمایشگر اکنون جلوتر از قبل نصب می‌شود تا راننده کنترل بهتری روی آن داشته باشد. با این حال همچنان تنظیمات سیستم تهویه مطبوع در قسمت پایین داشبورد قرار گرفته‌اند و دسترسی به آن‌ها تا حدودی دشوار خواهد بود. دریچه‌های تهویه خودرو نیز الگوی طراحی جدیدی دارند و تا حدودی به دریچه‌های تهویه نسل پیشین خودروهای مرسدس بنز شبیه هستند.

سایپا سهند با دارا بودن فاصله محوری 2.4 متر، یک سدان کامپکت به حساب می‌آید؛ بنابراین فضای پای چندانی را در ردیف عقب دریافت نخواهید کرد. با این حال طراحی ستون و سقف سایپا سهند همانند ساینا و ساینا S است. در نتیجه فضای سر کافی برای سرنشینان جلو و عقب در این خودرو وجود خواهد داشت.

سایپا سهند

مشخصات فنی

بررسی سایپا سهند در بخش مشخصات فنی، شما را حیرت زده نخواهد کرد. این خودرو همچنان به پیشرانه 1.5 لیتری 8 سوپاپ مشهور سایپا مجهز است. البته بهبودهایی در این پیشرانه صورت گرفته است و سایپا نیز نسخه جدید این موتور را M15GSI یا M15‌ پلاس می‌نامد. این پیشرانه اکنون به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها یا VVT-i مجهز است که در نتیجه آن می‌تواند حداکثر 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

این ارقام برای یک پیشرانه 1.5 لیتری در شرایط فعلی چندان جذاب نیستند، اما در مقایسه با نسخه معمولی موتور M15، اعداد بهتری به حساب می‌آیند. همچنین پیشرانه M15 پلاس به استاندارد آلایندگی یورو 5 و دریچه گاز برقی مجهز خواهد بود. در نتیجه نیاز به سوخت باکیفیت در این خودرو احساس می‌شود.

در بخش سیستم انتقال قدرت، سایپا سهند با دو گیربکس در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. جعبه دنده نخست از نوع پنج سرعته دستی است که در تیپ‌های ارزان‌تر خودرو نصب خواهد شد. دیگر گیربکس این خودرو نیز از نوع اتوماتیک CVT است که شش دنده را به صورت مصنوعی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. هر دو این گیربکس‌ها در محصولات فعلی سایپا مورد استفاده قرار گرفته‌اند، بنابراین مشتریان دیدگاه کاملی نسبت به مشخصات فنی سایپا سهند خواهند داشت.

وزن خالص سایپا سهند معادل 1.2 تن اعلام شده است، بنابراین با خودرویی سنگین‌تر از ساینا S‌ روبرو هستیم. با این حال همچنان سایپا اصرار دارد که مصرف سوخت ترکیبی این خودرو، 7 لیتر به ازای صد کیلومتر است. باک خودرو نیز همانند ساینا، 41 لیتر حجم دارد.

 

امکانات و آپشن‌ها

بررسی سایپا سهند در زمینه امکانات رفاهی، نشان می‌دهد که این خودرو در قالب چند تیپ به تولید خواهد رسید؛ بنابراین برخی از امکانات رفاهی تنها در تیپ‌های گران‌تر این خودرو در دسترس کاربران قرار خواهد داشت. البته جای نگرانی وجود ندارد، چرا که مشتریان همواره می‌توانند با استفاده از خدمات فروشگاه آپشن کار، تجهیزات رفاهی اتومبیل خود را ارتقا دهند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها، سایپا سهند به این امکانات مجهز خواهد بود: دو کیسه هوا، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، سنسور فشار باد تایرها، تهویه مطبوع الکتریکی (کولر اتوماتیک)، خروجی برق 12 ولت، تنظیم دستی صندلی راننده در شش جهت، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها، سنسور نور و باران، دی‌لایت و سنسور پارک عقب.

با خرید تیپ فول آپشن سایپا سهند، امکانات بیشتری در اختیار شما قرار خواهد گرفت. این تجهیزات شامل تریم داخلی دو رنگ، فرمان دی‌کات از نوع برقی، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی راننده، روکش چرمی صندلی‌ها و نمایشگر سیستم صوتی هستند. همچنین پارس خودرو تصمیم دارد تا این خودرو را با تریم بدنه دو رنگ تولید کند؛ بنابراین در آینده نه چندان دور شاهد تولید سایپا سهند معمولی و دو رنگ با قیمت‌های متفاوت خواهیم بود. همان گونه که اندکی قبل اشاره کردیم، نیازی نیست تا مشتریان بابت آپشن‌های حذف شده سایپا سهند نگرانی داشته باشند، چرا که تجهیزات اضافه این خودرو از طریق فروشگاه آپشن کار در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

سایپا سهند

قیمت و رقبا

قیمت سایپا سهند در نیمه اول سال 1402 همچنان مشخص نیست، با این حال انتظار داریم که اختلاف قیمتی قابل توجهی میان این خودرو و ساینا S وجود داشته باشد. تولید این خودرو به صورت هم‌زمان انجام خواهد شد. سایپا به تولید ساینا S خواهد پرداخت و پارس خودرو نیز سهند را تولید خواهد کرد؛ بنابراین قیمت این دو خودرو بایستی به گونه‌ای تعیین شود که بر بازار یکدیگر تأثیر منفی نگذارند.

پیش‌بینی می‌شود قیمت سایپا سهند حدود 100 میلیون تومان گران‌تر از ساینا S تعیین شود و در محدوده 300 میلیون تومان قرار گیرد؛ بنابراین سایپا سهند رقیب جدی رانا پلاس ایران خودرو خواهد بود. رقابت میان این خودرو، در بخش تجهیزات رفاهی و عملکرد فنی است. رانا پلاس به واسطه موتور کارآمدتر خود، عملکرد فنی بهتری را نسبت به سایپا سهند ارائه می‌کند. در سوی مقابل سایپا سهند به تجهیزات رفاهی و ایمنی بیشتری مجهز خواهد بود؛ بنابراین تعیین برنده نهایی بین این خودروها به تصمیم نهایی مصرف‌کننده بین مشخصات فنی قوی‌تر یا آپشن‌های بیشتر بستگی دارد.

سوالات متداول

  • سایپا سهند چه زمانی به بازار عرضه می‌شود؟

بنا بر اعلام پارس خودرو، این شرکت تصمیم دارد تا تولید سایپا سهند را از نیمه دوم سال 1402 آغاز کند؛ بنابراین در ابتدای سال 1403، شاهد ورود این خودرو به بازار خواهیم بود.

  • پیشرانه سایپا سهند چیست؟

نسخه بهینه شده موتور M15 با پسوند پلاس، زیر کاپوت سایپا سهند قرار دارد. این پیشرانه حداکثر 90 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

  • قیمت سایپا سهند در چه محدوده‌ای خواهد بود؟

قیمت سایپا سهند گران‌تر از ساینا S تعیین خواهد شد و در محدوده بیش از 300 میلیون تومان قرار خواهد گرفت. البته تیپ‌های اتوماتیک این خودرو با قیمت بیشتری به فروش می‌رسند.

محصولات پر طرفدار
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها