بررسی لاماری ایما هیبرید

لاماری ایما هیبرید

آنچه خواهید خواند

لاماری ایما یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای بازار ایران طی مدت اخیر بوده است. این خودرو که با نام اصلی دانگ فنگ T5 Evo شناخته می‌شود، یک کراس‌اوور اسپرت و جوان‌پسند است. آرین موتور پس از مونتاژ نسخه اصلی این خودرو، اکنون قصد دارد تا نسخه‌ هیبریدی آن را به بازار عرضه کند. به همین دلیل در مقاله امروز از آپشن کار، به بررسی لاماری ایما هیبرید پرداخته‌ایم. لطفا تا پایان این مطلب با ما همراه باشید و نظراتتان را با ما و سایر مخاطبین فروشگاه اینترنتی آپشن کار به اشتراک بگذارید.

لاماری ایما هیبریدنگاه اولیه

پیش از بررسی لاماری ایما هیبرید، لازم است تا نگاهی به تاریخچه کوتاه نسخه اصلی در ایران داشته باشیم. به جرات می‌توان گفت که لاماری ایما از جمله حاشیه‌سازترین خودروهای بازار ایران طی دو سال اخیر بوده است. آرین پارس موتور پس از عدم موفقیت در زمینه مونتاژ میتسوبیشی اکلیپس، تصمیم گرفت تا شانس خود را با اتومبیل‌های چینی امتحان کند. خودرو انتخابی این شرکت برای مونتاژ در ایران، دانگ فنگ T5 Evo بود که نسخه اسپرت و متفاوت از دانگ فنگ T5 اصلی محسوب می‌شود. این خودرو در چین تحت یکی از برندهای زیرمجموعه این شرکت با نام فورتینگ عرضه شده است. در همین حال نیز نسخه اصلی دانگ فنگ T5 توسط فرداموتورز و با نام فردا T5 برای عرضه به بازار ایران معرفی شد.

لاماری ایما یا همان دانگ فنگ T5 Evo، هیچ‌گونه تفاوت فنی نسبت به نسخه اصلی ندارد اما در زمینه طراحی خارجی و داخلی، با خودرویی کاملاً جدید روبرو هستیم. همین طراحی متفاوت سبب شده تا لاماری ایما به یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای بازار ایران بدل شود، به حدی که قیمت آن در بازار آزاد تا دو برابر قیمت کارخانه صعود کرده است.

لاماری ایما یکی از کارآمدترین پیشرانه‌های 1.5 لیتری توربوشارژر را بین خودروهای چینی دارد که ترکیب آن با گیربکس شش سرعته اتوماتیک، عملکرد فوق‌العاده‌ای را برای این خودرو مهیا کرده است. با این حال لاماری ایما در دیدگاه مشتریان ایرانی یک ایراد بزرگ دارد و آن هم کمبود آپشن‌ها است. مطابق وعده آرین پارس موتور، این ضعف در لاماری ایما هیبرید برطرف شده است. نسخه هیبریدی این خودرو که دانگ فنگ T5 HEV نام دارد، در سال 1402 و با نام لاماری ایما هیبرید به بازار ما عرضه خواهد شد.

لاماری ایما هیبرید

تفاوت‌های ظاهری نسخه هیبرید و درون‌سوز

بخش نخست بررسی لاماری ایما هیبرید، به شناسایی تفاوت‌های میان تیپ هیبریدی و درون سوز این خودرو اختصاص دارد. خودروسازان تمایل دارند تا پاک بودن اتومبیل‌ها را به نحوی نشان دهند و دانگ فنگ نیز این کار را با طراحی جلوپنجره جدید برای نسخه هیبریدی نشان داده است. جلوپنجره لاماری ایما هیبرید با نسخه درون‌سوز متفاوت بوده و با سپر خودرو ترکیب شده است. این ترکیب ظاهری برای نخستین بار در لامبورگینی اوروس استفاده شد و اکنون خودروسازان چینی به طور گسترده از آن استفاده می‌کنند.

در نمای جانبی لاماری ایما هیبریدی، رینگ‌های جدیدی نصب شده است که مشابه آن را در دیگر خودروهای هیبریدی آسیایی دیده بودیم. در نمای عقب المان‌های اسپرت بیشتری به لاماری ایما اضافه شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به اسپویلر و طراحی جدید سپر اشاره کرد؛ بنابراین با وجود تغییر پیشرانه و بهبود عملکرد محیط زیستی لاماری ایما، این خودرو همچنان یک کراس‌اوور اسپرت است و قصد تغییر ذات خود را ندارد!

بررسی لاماری ایما هیبرید در زمینه طراحی داخلی و امکانات

تغییرات فضای داخلی لاماری ایما هیبرید نسبت به تغییرات ظاهر خارجی آن محدود‌تر بوده‌اند. بررسی لاماری ایما هیبرید در این بخش نشان می‌دهد که تنها تفاوت‌های طراحی داخلی این مدل و نسخه درون‌سوز، شامل آپشن‌های جدیدی است که به کابین خودرو اضافه شده‌اند. خریداران لاماری ایما هیبریدی و نسخه فول آپشن آن فرمان دی‌کات با روکش چرمی، سقف پانوراما و دو کلاستر 10.25 اینچی را به صورت استاندارد دریافت خواهند کرد.

امکانات ایمنی جدید، نکته مثبت لاماری ایما هیبرید برای مشتریان خواهد بود. این خودرو به هشت کیسه هوا مجهز است که از دستیارهای رانندگی ADAS پشتیبانی می‌کند. این دستیارها شامل مجموعه‌ای از سیستم‌های ایمنی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به کروز کنترل تطبیقی، رادار نگهدارنده بین خط و سیستم هشدار تعویض خط اشاره کرد. این سه سیستم در کنار یکدیگر امکان رانندگی خودکار را برای راننده فراهم می‌کنند، البته به شرطی که دستان راننده همواره روی فرمان قرار داشته باشد.

امکانات رفاهی جدیدی نیز به لاماری ایما هیبریدی اضافه شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به دوربین 360 درجه، سانروف، نورپردازی، سیستم چندرسانه‌ای به همراه مسیریاب، نورپردازی داخلی و سیستم ورود و استارت بدون کلید اشاره کرد. با این حال هنوز از صندوق پران برقی در این خودرو خبری نیست، آپشنی که بسیاری از مشتریان انتظار نصب آن را در ایما داشتند.

مشخصات فنی، نقطه اصلی تفاوت نسخه‌های جدید

مهم‌ترین بخش بررسی لاماری ایما هیبرید، نگاه به مشخصات فنی این خودرو و مشاهده تفاوت‌های آن با نسخه درون‌سوز است. لاماری ایما هیبرید از ترکیب موتور بنزینی 1.5 لیتری توربوشارژر به همراه موتور برقی استفاده می‌کند. دانگ فنگ این پیشرانه را با کد 4E15T معرفی کرده است. راندمان موتور درون سوز لاماری ایما هیبریدی نیز به 167 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور بالغ می‌شود.

از نظر گشتاور، تفاوت خاصی میان نسخه هیبریدی و درون سوز لاماری ایما وجود ندارد اما در زمینه قدرت، نسخه درون‌سوز موفق‌تر ظاهر شده است. این کمبود قدرت و گشتاور توسط موتور برقی جبران می‌شود، جایی که 74 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور از سوی موتور الکتریکی TZ220XYL به کمک موتور درون سوز می‌آید. شتاب صفر تا صد لاماری ایما هیبریدی با کمک دو موتور برقی و بنزینی، 8.17 ثانیه اعلام شده است.

مصرف سوخت کمتر، بزرگ‌ترین مزیت خودروهای هیبریدی برای مصرف‌کننده است. لاماری ایما هیبریدی در رانندگی درون‌شهری، با تکیه بر موتور برقی فعالیت می‌کند و همین مسئله باعث کاهش مصرف سوخت خودرو شده است. مصرف ترکیبی این خودرو 5.3 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده که رقم مطلوبی برای یک کراس‌اوور هیبریدی چینی است، با این حال هنوز چینی‌ها در بحث راندمان به کره‌ای‌ها نزدیک نشده‌اند.

لاماری ایما هیبرید

قیمت و رقبا

یکی از نقاط قوت لاماری ایما در بازار ایران که به موفقیت زودهنگام این خودرو منجر شد، قیمت رقابتی آن در مقایسه با خودروهای مشابه بود. با این حال خودروهای هیبریدی به طور معمول گران‌تر از نسخه‌های درون‌سوز خود هستند که دلیل آن استفاده از پکیج باتری و موتور برقی در این خودروها است. قیمت دانگ فنگ T5 HEV در بازار جهانی حدود 30 هزار دلار است، بنابراین نباید انتظار داشت که این خودرو با قیمتی کمتر از دو میلیارد تومان به دست مشتریان ایرانی برسد.

خوشبختانه تاکنون هیچ‌کدام از خودروسازان داخلی، تصمیم جدی برای عرضه کراس‌اوورهای هیبریدی به بازار اتخاذ نکرده‌اند و بنابراین محصول آرین موتور در صورت عرضه تا مدت‌ها بدون رقیب باقی خواهد ماند. با این حال اگر مدیران خودرو تصمیم بگیرد تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو هیبریدی را به بازار عرضه کند، این روند متفاوت از قبل پیگیری خواهد شد. در صورت عرضه این دو خودرو به بازار ایران، تیگو 7 پرو هیبریدی رقیب اصلی لاماری ایما هیبریدی در ایران خواهد بود.

 

لاماری ایما هیبرید

محصولات پر طرفدار
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها