بررسی چری تیگو 8 پرو

تیگو 8 پرو

آنچه خواهید خواند

چری تیگو 8 پرو لوکس‌ترین و گران‌ترین خودرو چینی حال حاضر بازار کشور ما است که از اواخر سال 1400 توسط شرکت مدیران خودرو و تحت برند فونیکس معرفی و عرضه شد. این کراس‌اوور متوسط چینی ویژگی‌های جذاب زیادی دارد که آن را در بازار ایران از اکثر هم‌وطنانش متمایز می‌کند. به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از وبلاگ «آپشن کار» به بررسی کامل چری تیگو 8 پرو بپردازیم. اگر شما هم تمایل دارید بیش‌تر با این چینی لوکس آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی چری تیگو 8 پرو

سال 2018 بود که چری بعد از موفقیت محصولاتی مثل تیگو 3 (ام وی ام X33)، تیگو 5 و تیگو 7 تصمیم گرفت بخت خود را در سگمنت‌های بالاتر بازار هم امتحان کند و به این ترتیب، چری تیگو 8 را معرفی و به بازار عرضه کرد. پس از فروش رضایت‌بخش نسخه اولیه این خودرو، چری در سال 2020 یک فیس‌لیفت سنگین از تیگو 8 را نام تیگو 8 پلاس معرفی کرد که سطح آپشن‌های بالاتری داشت و به نوعی نسخه لوکس چری تیگو 8 محسوب می‌شد.

شرکت چری، تیگو 8 پلاس را در خارج از چین با نام تیگو 8 پرو عرضه کرد و بازار کشور ما هم از این موضوع مستثنی نبود. فقط با توجه به مسائل تحریم، چری دیگر نمی‌توانست با برند اصلی خود در ایران فعالیت کند و به همین دلیل، مدیران خودرو برند فونیکس را معرفی کرد و محصولات لوکس چری از جمله تیگو 8 را تحت این برند به بازار کشورمان آورد. فونیکس تیگو 8 پرو از اواخر سال 1400 وارد خیابان‌های ایران شد و علی‌رغم قیمت بالا، تاکنون با استقبال مناسبی از سوی بازار روبه‌رو شده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که مدیران خودرو به زودی نسخه قوی‌تر این خودرو را نیز عرضه خواهد کرد که تیگو 8 پرو مکس نام دارد.

بررسی طراحی چری تیگو 8 پرو

طراحان شرکت چری در طراحی چری تیگو 8 پرو چندان به دنبال مدگرایی و استفاده از ترندهایی مثل چراغ‌های جلو دوقسمتی یا چراغ‌های عقب متصل به‌هم نبوده‌ و ترجیح داده‌اند طرحی ساده اما پرابهت و با توجه به جزئیات را برای این چینی بلندقامت پیاده‌سازی کنند. به‌طوری که این توجه به جزئیات در قسمت‌هایی مثل رینگ‌ها یا گرافیک چراغ‌ها، چهره‌ای مدرن را برای این خودرو ایجاد کرده است و از طرف دیگر، ابعاد بزرگ جلوپنجره و حجم‌ پردازی دقیق قسمت‌هایی مثل درب موتور و گلگیرها، به ابهت و خشونت خودرو افزوده است.

طراحی داخلی چری تیگو 8 پرو برخلاف ظاهر بیرونی، کاملاً متکی به مد روز است که المان‌هایی مثل کنترلرهای لمسی سیستم تهویه، صفحه کیلومتر تمام دیجیتال یکپارچه با مانیتور مرکزی، غربیلک فرمان D کات و دریچه‌های تهویه سرتاسری، این موضوع را تأیید می‌کند. این سبک از طراحی باعث شده است تا سرنشینان فونیکس تیگو 8 پرو حسی خوشایند از نشستن در فضایی لوکس و مدرن را داشته باشند.

تیگو 8 پرو

مشخصات فنی چری تیگو 8 پرو

چری تیگو 8 پرو برخلاف اکثر خودروهای چینی حال حاضر بازار ایران از پیشرانه 1.5 لیتری بهره نمی‌برد و یک قلب تپنده 1.6 لیتری را در سینه دارد. این پیشرانه ساخت شرکت AVL اتریش است و به لطف بهره‌گیری از توربوشارژر و سیستم پاشش مستقیم سوخت (GDI) می‌تواند حداکثر قدرت 197 اسب بخار و حداکثر گشتاور 290 نیوتن‌متر را تولید کند. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) به محور جلو این فرزند ارشد چری منتقل می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد فونیکس تیگو 8 پرو هم به ترتیب برابر با 6.8 لیتر در صد کیلومتر و 8.9 ثانیه است که ارقام بسیار خوبی برای یک کراس‌اوور خانوادگی محسوب می‌شوند.

تیگو 8 پرو فضای کابین بسیار خوبی در ردیف‌های اول و دوم خود دارد اما طبیعی است که فضای ردیف سوم آن چندان دل‌باز و راحت نباشد و دو صندلی انتهایی بیش‌تر مناسب کودکان هستند. از نظر کیفیت سواری هم وضعیت رضایت‌بخش است اما آن میزان نرمی که در برخی کراس‌اوورهای کٌره‌ای دیده می‌شود، در این خودرو قابل لمس نیست و هرازگاهی کوبش‌هایی از سطح مسیر به کابین منتقل می‌شود.

برای آشنایی دقیق‌تر با مشخصات فنی فونیکس تیگو 8 پرو می‌توانید جدول زیر را ببینید:

مدل خودرو فونیکس تیگو 8 پرو
پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها و سیستم پاشش مستقیم سوخت (GDI)
حجم موتور (cc) 1598
حداکثر قدرت 197 اسب بخار در 5500 دور
حداکثر گشتاور 290 نیوتن‌متر در 2000 – 4000 دور
گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) از نوع تَر (wet) با قابلیت تیپ‌ترونیک
مصرف سوخت (ترکیبی) 6.8 لیتر در صد کیلومتر
شتاب صفر تا 100 (S) 8.9
حداکثر سرعت (Km/h) 200
حجم مخزن سوخت (L) 51
حجم صندوق بار (L) 193 (حالت 7 نفره) – 1179 (حالت 5 نفره) – 2101 (حالت 2 نفره)
ابعاد لاستیک‌ها 235/50R19
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب مستقل چند اتصالی (Multi Link)
وزن خالص (Kg) 1541
طول×عرض×ارتفاع (mm) 4722 × 1860 × 1745
فاصله بین دو محور (mm) 2710

مشخصات فنی چری تیگو 8 پرو به خودی خود جذاب هستند اما براساس یک‌سری اطلاعات غیررسمی، نسخه پرو مکس که به زودی وارد بازار خواهد شد؛ از یک پیشرانه 2 لیتری توربو با حداکثر قدرت 252 اسب بخار و حداکثر گشتاور 390 نیوتن‌متر در کنار سیستم دو دیفرانسیل بهره می‌برد که عملکرد به مراتب جذاب‌تری را خواهد داشت.

تیگو 8 پرو

امکانات رفاهی چری تیگو 8 پرو

بدون شک جذاب‌ترین بخش بررسی چری تیگو 8 پرو بخش آپشن‌های آن است. چرا که این خودرو از امکانات جذاب و به‌روزی بهره می‌برد که برخی از آن‌ها تاکنون در هیچ خودرو مونتاژی بازار ایران وجود نداشته‌اند. شاخص‌ترین این آپشن‌ها مجموعه همیار راننده (ADAS) است که با استفاده از تکنولوژی‌هایی مثل کروز کنترل تطبیقی، رادار نقطه کور، رادار تابلوخوان، نگهدارنده هوشمند بین خطوط، سیستم کمکی حرکت در ترافیک، ترمز اضطراری و… می‌تواند در صورت مساعد بودن شرایط مسیر، خودرو را به صورت کاملاً خودران و بدون دخالت راننده کنترل کند.

از دیگر آپشن‌های تیگو 8 پرو هم می‌توانیم به کی‌لس استارتر، سقف پانوراما، سیستم صوتی حرفه‌ای سونی، تهویه مطبوع اتوماتیک سه کاناله با فیلتر N95 تصفیه هوا، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی، گرم‌کن و سردکن، حافظه صندلی راننده، درب صندوق بار برقی و هوشمند، شارژر وایرلس تلفن همراه، کول باکس، رکاب جانبی برقی، چراغ‌های جلو LED با قابلیت چرخش لنز هماهنگ با فرمان (AFS) و نوربالا اتوماتیک، سنسور نور، سنسور باران، دوربین 360 درجه و… اشاره کنیم که لیست بسیار کاملی است و کمبود خاصی در آن دیده نمی‌شود.

اگر تمایل دارید می توانید مقاله <<آپشن های چری تیگو 8 پرو>> را که به صورت اختصاصی به بررسی آپشن های این خودرو پرداخته را در وبلاگ آپشن کار مطاله نمایید. 

تیگو 8 پرو

ایمنی چری تیگو 8

امکانات ایمنی چری تیگو 8 پرو هم مثل امکانات رفاهی آن بسیار کامل هستند و این خودرو با بهره‌گیری از آپشن‌هایی مثل کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS)، ترمز اضطراری، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC)، هشداردهنده نقاط کور (BSD)، هشداردهنده خروج از لاین (LDW)، هشداردهنده تصادف جلو (FCW)، هشداردهنده ترافیک عقب (RCTA) و رادار تابلوخوان (TSR)، از بروز تصادف جلوگیری می‌کند. در صورتی که این امکانات جوابگو نباشند و برخوردی صورت گیرد هم 6 ایربگ 10 نقطه‌ای وظیفه حفاظت از جان سرنشینان را بر عهده دارند.

ایمنی فونیکس تیگو 8 پرو هنوز به صورت مستقل آزمایش نشده است اما با توجه به کسب 5 ستاره ایمنی نسخه اولیه تیگو 8 از مؤسسه چینی C-NCAP، تیگو 8 پرو حتی در سخت‌گیرانه‌ترین شرایط هم قطعاً این میزان امتیاز را کسب خواهد کرد. 

کلام پایانی

در پایان بررسی چری تیگو 8 پرو می‌توانیم از مواردی مثل کابین جادار، آپشن‌های کامل، مشخصات فنی معقول و شبکه خدمات پس از فروش گسترده، به عنوان مزایای این خودرو یاد کنیم. اما در مقابل، قیمت بسیار بالا، سواری نه‌چندان نرم و سازگاری نه‌چندان مناسب پیشرانه با کیفیت سوخت موجود در ایران نیز لیست معایب چری تیگو 8 پرو را تشکیل می‌دهند.

فونیکس تیگو 8 پرو در حال حاضر تقریباً رقیب صفرکیلومتری ندارد و عمده رقبای آن، کراس‌اوورهای کارکرده کُره‌ای و ژاپنی هستند. البته شاید در چند ماه آینده و با عرضه فیدلیتی پرستیژ از سوی بهمن موتور، رقابت سختی بین این خودرو و تیگو 8 پرو شکل بگیرد.  با این اوصاف، افرادی که به صفرکیلومتر بودن خودرو اهمیت بالایی می‌دهند و دوست دارند انبوهی از آپشن را در کابین خودرو خود داشته باشند، بهتر است به سراغ خرید تیگو 8 پرو بروند اما آن دسته از خریدارانی که به اعتبار برند، بازار فروش بهتر و قوای فنی سازگارتر با شرایط ایران فکر می‌کنند، کماکان رقبای کُره‌ای کارکرده این خودرو را ترجیح خواهند داد.

محصولات پر طرفدار
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها