بررسی کیا سلتوس 2023

کیا سلتوس 2023

آنچه خواهید خواند

طی چند ماه اخیر، اخبار بسیاری از شرکت کوشا خودرو و اتومبیل‌های وارداتی کیا در محافل خودرویی کشور مطرح شد. این خودروها در صف نخست واردات به ایران بودند و در زمستان 1401، نخستین محصولات کیا به شوروم کوشا خودرو رسیدند. کیا سراتو و کیا ریو سهم قابل توجهی از واردات محصولات کیا را به خود اختصاص داده‌اند، با این حال نباید از بررسی کیا سلتوس 2023 و کیا سونت به عنوان کراس‌اوورهای مقرون به صرفه این برند غافل شد.

کیا سلتوس همانند کیا سونت، یکی از کراس‌اوورهای مقرون به صرفه این برند است که برای عرضه به بازار کشورهای در حال توسعه معرفی شد. اگر کیا سلتوس و کیا سونت را کنار یکدیگر تصور کنید، حتی متوجه خطوط طراحی مشابه این دو خودرو نیز خواهید شد. کیا سلتوس از سال 2019 در سبد محصولات برند کره‌ای حضور دارد و جایگاهی میان کیا سونت و کیا اسپورتیج را به خود اختصاص داده است. به بیان دیگر کیا سلتوس یک قدم از کیا اسپورتیج پایین‌تر است و احتمالاً خرید آن نیز برای مشتریان کشورهای در حال توسعه مقرون به صرفه خواهد بود.

هدف از توسعه این خودرو، مقابله با روند رو به رشد کراس‌اوورهای رنگارنگ چینی در بازارهای خاورمیانه، جنوب شرق آسیا، شمال آفریقا و آمریکای لاتین است. با بررسی کیا سلتوس از آپشن کار همراه ما باشید تا ببینیم آیا این کراس‌اوور نه چندان گران‌قیمت می‌تواند رقبای چینی متعدد خود در بازار ایران را به شکست وادار کند یا خیر.

کیا سلتوس 2023

طراحی خارجی

همان‌طور که در مقدمه مطلب بررسی کیا سلتوس اشاره کردیم، طراحی ظاهری این خودرو و کیا سونت تا حدودی نسبت به دیگر محصولات کیا متفاوت است. تفاوت در طراحی این خودرو و دیگر محصولات کیا به دلیل بازارهای هدف است. کیا سلتوس در اصل برای جلب توجه مشتریان هندی توسعه یافته است و ظاهر آن شباهت قابل توجهی به خودروهای ماهیندرا و تاتاموتورز دارد. برای مثال می‌توان به الگوی طراحی چراغ‌ها و سبک دوگانه آن‌ها اشاره کرد که با جلوپنجره منتظم ترکیب شده‌اند. جلوپنجره کیا سلتوس برخلاف دیگر مدل‌های کیا از ناحیه وسط فرورفتگی ندارد و به صورت منظم طراحی شده است.

در نمای جانبی کیا سلتوس، ترکیبی از حجم‌ها و فرورفتگی‌های فانتزی را می‌بینیم که با ضربه‌گیرها و زه‌های پلاستیکی پایین درب‌ها ترکیب شده‌اند. برای تزریق بیشتر حس اسپرت به این خودرو نیز از سقف مشکی استفاده شده است که ترکیب آن با رنگ‌های روشن بدنه می‌تواند از کیا سلتوس یک خودرو زیبا خلق کند.

با وجود تفاوت عمده در قسمت جلو، بررسی کیا سلتوس در قسمت عقب نشان می‌دهد که طراحان کیا برای این بخش از سبک خودشان استفاده کرده‌اند. چراغ‌های عمودی و باریک که توسط یک خط به یکدیگر متصل شده‌اند، الگوی مرسوم طراحی کراس‌اوورهای کیا هستند. همانند دیگر بخش‌های بدنه، در بخش عقب نیز فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌هایی را می‌بینیم که موجب جذابیت بیشتر این خودرو شده‌اند.

کیا سلتوس 2023

طراحی داخلی

استفاده از کلاسترهای عریض در قسمت بالایی داشبورد خودروها، به امضای طراحی این روزهای صنعت اتومبیل‌سازی تبدیل شده است. بررسی کیا سلتوس در مورد طراحی داخلی نیز ما را به همین نکته می‌رساند که البته حضور آن در یک خودرو اقتصادی بازار جهانی برای مشتریان رضایت‌بخش خواهد بود.

کل کابین خودرو مشکی‌رنگ است و تمامی قطعات آن از پلاستیک تشکیل شده‌اند. تنظیمات سیستم سرگرمی لمسی است، اما دکمه‌های فیزیکی در بخش‌های مختلف کابین مشاهده می‌شوند که تنظیمات رانندگی از طریق آن‌ها صورت می‌گیرد. کیا سلتوس با فاصله محوری 2610 میلی‌متر، هم‌رده سدان‌های کامپکت همچون هیوندای اکسنت یا کیا ریو ظاهر می‌شود؛ بنابراین چهار سرنشین بزرگسال فضای کافی را در کابین این خودرو دریافت خواهند کرد.

کیا سلتوس 2023

مشخصات فنی

بررسی کیا سلتوس در بخش مشخصات فنی، ما را به نقطه ضعف و در عین حال نقطه قوت اصلی این خودرو رهنمون می‌کند. کیا سلتوس در بازار جهانی با پیشرانه‌های متفاوتی عرضه می‌شود اما به دلیل محدودیت‌های واردات خودرو در ایران، این خودرو با موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی مشترک با کیا سراتو 2023 به دست مصرف‌کنندگان ایرانی خواهد رسید.

پیشرانه کیا سلتوس با حجم دقیق 1591 سی‌سی، حداکثر 123 اسب بخار قدرت و 151 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس شش سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو کیا سلتوس را بر عهده دارد. بله درست خوانده‌اید! این خودرو تک دیفرانسیل است و حتی قابلیت عبور از جاده‌های خاکی را ندارد. البته تیپ تمام چرخ محرک سلتوس نیز قابل سفارش است که مشخص نیست آیا به دست مشتریان ایرانی می‌رسد یا خیر.

حاصل ترکیب پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی در کنار وزن 1.5 تنی سلتوس، شتاب و کشش متوسط این خودرو خواهد بود؛ بنابراین نماینده کیا در رقابت با کراس‌اوورهای میان‌رده چینی که به موتورهای 1.5 لیتری توربوشارژر مجهز هستند، هیچ امتیازی در بخش شتاب و سرعت دریافت نخواهد کرد. همچنین اگر چهار سرنشین بزرگسال به همراه چند چمدان را در فضای کابین سلتوس تصور کنیم، احتمالاً با مشکلات جدی در ناحیه شتاب‌گیری این خودرو روبرو هستیم.

با این حال نمی‌توان وجود این موتور را یک شکست تمام عیار برای نماینده کیا دانست. به دلیل عدم عرضه بنزین باکیفیت در جایگاه‌های سوخت کشور، تمامی خودروهای توربوشارژر پس از مدتی با مشکلات کوچک و بزرگ فنی مواجه می‌شوند. این مشکل حتی در پیشرانه‌های تنفس طبیعی نیز رخ می‌دهد، جایی که وجود مواد آلاینده به راحتی انژکتور خودرو را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین وجود پیشرانه تنفس طبیعی در کیا سلتوس می‌تواند به عنوان یک شمشیر دو لبه عمل کند. استفاده از این موتور هیچ جذابیتی را برای عاشقان قدرت و سرعت ایجاد نخواهد کرد اما در سوی دیگر خریداران معمولی در بلندمدت هزینه کمتری را بابت تعمیر و نگهداری کیا سلتوس پرداخت خواهند کرد.

کیا سلتوس 2023

امکانات و آپشن‌ها

سلتوس یکی از محصولات اقتصادی کیا به حساب می‌آید و در سبد محصولات این شرکت، جایگاه پایین‌تری از کیا اسپورتیج را به خود اختصاص می‌دهد؛ بنابراین در زمینه امکانات رفاهی و آپشن‌ها، با خودرویی ضعیف‌تر از اسپورتیج روبرو هستیم. همچنین باید توجه داشت که سلتوس در نسخه‌های کم آپشن وارد بازار ایران خواهد شد. در نتیجه ممکن است بازهم با نقطه ضعف دیگری از ناحیه کراس‌اوور کیا در مقایسه با خودروهای وارداتی روبرو باشیم.

در بررسی کیا سلتوس از نظر امکانات و آپشن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: دو کیسه هوا، سیستم‌های کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، آینه‌های برقی، چراغ‌های LED، رینگ‌های آلیاژی 17 اینچی، سانروف، کروز کنترل، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تریم چرمی فرمان و سیستم کنترل فشار باد تایرها یا TPMS.

کیا سلتوس 2023

قیمت و رقبا

بخش نهایی بررسی کیا سلتوس، قیمت و رقبای این خودرو است. با توجه به عوارض مختلف واردات خودرو و مراحل پر پیچ و خم فروش خودروهای وارداتی در ایران، بایستی منتظر باشیم تا قیمت کیا سلتوس برای مشتریان ایرانی حدود دو برابر نرخ جهانی این خودرو باشد؛ بنابراین در بهترین حالت، قیمت کیا سلتوس برای مشتریان ایرانی در محدوده 1.5 الی 2 میلیارد تومان قرار خواهد داشت.

رقبای اصلی کراس‌اوور اقتصادی کیا در این رده قیمتی، خودروهایی همچون تیگو 7 پرو یا کی ام سی K7 خواهند بود که از نظر ابعاد و اندازه، بزرگ‌تر از سلتوس هستند. رقبای هم‌بخش این خودرو نیز کراس‌اوورهایی همچون ام وی ام X55 پرو، جک S5 نیوفیس و تیگارد X35 خواهند بود که اختلاف قیمت قابل توجهی با سلتوس دارند؛ بنابراین این کراس‌اوور مطلوب مشتریانی خواهد بود که به خرید خودروهای وارداتی علاقه دارند و حاضر هستند تا برای در اختیار گرفتن برند کیا، هزینه بیشتری بپردازند.

کیا سلتوس 2023

محصولات پر طرفدار
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها