سیستم اتو پارک (Park Assist) چیست و عملکرد آن چگونه است؟

سیستم اتو پارک

آنچه خواهید خواند

یکی از اهداف مهم خودروسازان مطرح دنیا در سال‌های اخیر، تولید خودروهای خودران بوده است و هرچند هنوز چند سالی با عملیاتی شدن خودروهای تمام خودران و کاملاً مستقل از راننده فاصله داریم اما تلاش‌ها و تحقیقات این راه منجر به ابداع یک‌سری آپشن‌های کاربردی شده است که برای کنترل خودرو، به راننده کمک می‌کنند. یکی از این آپشن‌های جذاب و تکنولوژیک، سیستم کمکی پارک (Park Assist) است که در کشور ما معمولاً آن را با نام اُتو پارک (Auto Park) می‌شناسند. با توجه به سطح بالا تکنولوژی به کار رفته در این آپشن و جذابیت آن برای عموم، تصمیم گرفتیم تا این مقاله «فروشگاه اینترنتی آپشن کار» را به معرفی و بررسی سیستم اتو پارک اختصاص دهیم. اگر شما هم تمایل دارید بیش‌تر با این تکنولوژی جذاب خودرویی آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی و بررسی تاریخچه سیستم اتو پارک

اتو پارک سیستمی است که در هنگام پارک کردن یا خروج از پارک (برخی نمونه‌های پیشرفته) کنترل فرمان خودرو را به عهده می‌گیرد و فقط لازم است که راننده کنترل پدال ترمز و تغییر حالت گیربکس را به عهده داشته باشد. ناگفته نماند که با توجه به سرعت اندک خودرو در هنگام پارک کردن، احتیاجی به استفاده از پدال گاز نیست و رها کردن ترمز، برای حرکت خودرو کفایت می‌کند. البته سیستم اتو پارک مثل سایر آپشن‌های خودرویی، روزبه‌روز در حال پیشرفت است و در برخی نسخه‌های جدید آن، ترمزگیری هم به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.

ابداع کننده سیستم اتو پارک شرکت تویوتا است که نخستین بار این سیستم را در سال 2003 روی تویوتا پریوس مخصوص بازار داخلی ژاپن نصب کرد. تویوتا بعد از حدود سه سال تلاش برای بهبود سیستم مذکور و برطرف کردن ایرادهای آن، از سال 2006 به بعد اتو پارک را روی خودروهای صادراتی خود نیز نصب کرد و از آن‌جایی که سیستم اتو پارک در آن زمان، آپشنی بسیار لوکس و پیشرو محسوب می‌شد؛ تویوتا هم برای معرفی آن لوکس‌ترین محصول زیرمجموعه لوکس‌ساز خود یعنی لکسوس LS را انتخاب کرد.

با توجه به کاربردی بودن سیستم اتو پارک و جذابیت آن برای خریداران، خیلی زود سایر خودروسازان مطرح جهان هم دست به کار شدند و این آپشن را روی محصولات گران‌قیمت خود نصب کردند. در سال‌های اخیر هزینه استفاده از اتو پارک تا حدود زیادی کاهش یافته است و این آپشن علاوه بر خودروهای لوکس، روی برخی از محصولات میان رده خودروسازان مطرح جهانی هم نصب می‌شود.

سیستم اتو پارک

نحوه استفاده و عملکرد سیستم اتو پارک

برای استفاده از سیستم اتو پارک بایستی راننده با سرعت کم در نزدیکی مکان‌هایی که برای پارک کردن مناسب هستند حرکت و سپس این سیستم را فعال کند. این سیستم بعد از فعال شدن با استفاده از سنسورهای پارک و دوربین‌هایی که در جلو، عقب و طرفین خودرو قرار دارند فضای مورد نظر را تشخیص می‌دهد و آن را برای آنالیز به یک پردازنده مرکزی می‌فرستد. در صورتی که این پردازنده تشخیص دهد که فضا برای پارک کردن خودرو کافی است، این موضوع را با علائم گرافیکی و نوشتاری در مانیتور مرکزی یا صفحه نشان دهنده‌ها به راننده اعلام می‌کند و از او می‌خواهد که گیربکس را در حالت دنده عقب (R) قرار دهد.

بعد از قراردادن گیربکس در دنده عقب، راننده باید دستان خود را از فرمان جدا و به آرامی پدال ترمز را رها کند تا فرآیند پارک اتوماتیک شروع شود. تا پایان این فرآیند، کماکان تمامی سنسورها و دوربین‌ها فعال هستند و پردازنده مرکزی سیستم با گرفتن اطلاعات جای پارک و فاصله خودرو نسبت به موانع موجود از این سنسورها و دوربین‌ها، دستورهای لازم جهت تغییر حالت گیربکس از R به D یا بالعکس و هم‌چنین رهاکردن یا فشردن پدال ترمز را به راننده می‌دهد. پس از اتمام کار هم سیستم پیغام موفقیت آمیز بودن فرآیند پارک را به راننده نشان می‌دهد و به صورت اتوماتیک غیر فعال می‌شود.

در صورتی که راننده در فرآیند پارک خطری را احساس کند و یا به هر دلیلی از پارک کردن منصرف شود، می‌تواند با لمس کردن غربیلک فرمان یا فشردن محکم پدال ترمز، سیستم اتو پارک را فوراً غیر فعال کند.

نسل‌های اولیه سیستم اتو پارک تنها قابلیت پارک کردن خودرو به صورت موازی با مسیر (پارک دوبل) را داشتند و خروج از محل پارک را هم کاملاً بر عهده راننده می‌گذاشتند. اما در نسخه‌های جدید این سیستم علاوه بر این‌که فرآیند خروج از پارک هم به صورت اتوماتیک انجام می‌شود؛ راننده می‌تواند به‌جز پارک دوبل، شیوه‌های دیگر پارک کردن مثل پارک عمودی یا مورب را هم انتخاب کند. برخی خودروسازان پا را از این هم فراتر گذاشته و یک‌سری از محصولات لوکس خود را به سیستم اتو پارک با قابلیت کنترل از راه دور (از طریق ریموت خودرو یا اپلیکیشن تلفن همراه) مجهز کرده‌اند.

سیستم اتو پارک

مزایا و معایب سیستم اتو پارک

مهم‌ترین مزیت سیستم اتو پارک، راحتی راننده و اطمینان از عدم برخورد خودرو به دیگر خودروهای پارک شده یا موانع کنار مسیر است. چرا که برخوردهای جزئی گوشه‌های سپر یا گلگیرهای خودرو (در اصطلاح مالیدگی) در هنگام پارک کردن یا خروج از پارک بسیار شایع است که در خودروهای گران‌قیمت می‌تواند موجب افت قابل توجه قیمت شود.

در مورد معایب سیستم اتو پارک هم می‌توانیم بگوییم که نسخه‌های جدید و گران‌قیمت این سیستم که در خودروهای لوکس نصب می‌شود، عملکرد بسیار خوبی دارد و نمی‌توانیم ایراد چندانی به آن وارد کنیم. اما در خودروهای کمی قدیمی‌تر یا نسخه‌های میان رده خودروهای امروزی، انتقاداتی به سیستم مذکور وارد است. برای مثال، سیستم اتو پارک برخی خودروها برای تشخیص مناسب بودن محل پارک، به فضای خیلی زیادی نیاز دارد و شاید فضایی در حدود دو برابر ابعاد خودرو نیاز باشد که بتوانیم خودرو را به صورت اتوماتیک در آن پارک کنیم.

دیگر ایراد شایع سیستم اتو پارک برخی خودروها، عدم توانایی تشخیص موانع کوچک (مثل جدول‌های سیمانی کم ارتفاع کنار خیابان) است که اگر راننده بیش از حد به این سیستم اعتماد کند و دقت کافی نداشته باشد، امکان برخورد خودرو به این موانع در فرآیند پارک اتوماتیک بسیار زیاد است.

سیستم اتو پارک

کلام پایانی

پارک دوبل یکی از مهارت‌های ضروری برای رانندگان است و تسلط به آن از مهم‌ترین شروط قبولی در آزمون عملی اخذ گواهینامه رانندگی محسوب می‌شود اما حقیقت این است که بسیاری از رانندگان تسلط کافی را به این فرآیند ندارند و در مواقع نیاز، خودرو را به صورت نامنظم و کم دقت پارک و یا حتی به خودروها و دیگر موانع موجود برخورد می‌کنند.

سیستم اتو پارک علاوه بر این‌که کار راننده را برای پارک کردن خودرو بسیار راحت می‌کند و از استرس او برای برخورد به موانع می‌کاهد، یکی از مهم‌ترین گام‌های خودروسازان برای حرکت به سمت خودروهای تمام خودران و بی نیاز از وجود راننده است و یک تکنولوژی جذاب و قابل احترام محسوب می‌شود. این آپشن در سال‌های اخیر در کشور ما هم شناخته شده است و طرفداران بسیاری دارد. تا جایی که بسیاری از خریداران، مجهز بودن خودرو خود به سیستم اتو پارک را ملاکی برای فول آپشن بودن آن می‌دانند.

از جمله خودروهای موجود در بازار ایران که به سیستم اتو پارک مجهز هستند هم می‌توانیم به هیوندای سانتافه نسل سوم فول آپشن (2014 – 2018)، کیا سورنتو نسل سوم فول آپشن (2015 – 2018)، رنو کولئوس نسل دوم فول آپشن (2017 و 2018)، مرسدس بنز S کلاس (مدل‌های 2010 به بعد)، ب‌ ام و سری 7 نسل ششم (2017 و 2018) و… اشاره کنیم.

در پایان لازم است یادآوری کنیم که شما می‌توانید انواع آپشن‌های خودروهای موجود در بازار ایران را از فروشگاه اینترنتی آپشن کار خریداری کنید و با استفاده از قطعات اصلی، امکانات خودرو خود را ارتقا دهید.

 

محصولات پر طرفدار
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها