سیستم پشت سری فعال در خودرو چیست و چه مزایایی دارد؟

سیستم پشت سری فعال در خودرو

آنچه خواهید خواند

خوش‌بختانه در سال‌های اخیر ایمنی سرنشینان خودروها اهمیت خیلی بالایی پیدا کرده است و هر روز شاهد تدوین استانداردهای سخت‌گیرانه‌تر و پیشرفت در آپشن‌های ایمنی خودروها هستیم. یکی از آپشن‌های ایمنی که در یک دهه اخیر روی خودروها فراگیر شده سیستم پشت سری فعال است که نقش مهمی در پیشگیری از آسیب‌های ناحیه سر و گردن سرنشینان ایفا می‌کند. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی آپشن کار تصمیم گرفتیم تا به معرفی و بررسی این آپشن ایمنی کاربردی بپردازیم. اگر شما هم می‌خواهید نحوه عملکرد و مزایای سیستم پشت سری فعال را به صورت دقیق‌تر بدانید، در ادامه با ما همراه باشید.

 

سیستم پشت سری فعال چیست؟

بخش پشت سری صندلی تقریباً از دهه 1960 میلادی روی خودروها فراگیر شد و امروز صندلی‌های جلو همه و عقب درصد بالایی از خودروها دارای این بخش هستند. شاید فکر کنید که وظیفه اصلی این بخش، تأمین راحتی بیش‌تر برای قسمت سر و گردن سرنشینان و جلوگیری از خستگی بیش از حد در طی مسافت‌های طولانی است. البته که درست فکر می‌کنید و به هیچ عنوان نمی‌توانیم نقش رفاهی پشت سری صندلی‌ها را نادیده بگیریم اما وظیفه اصلی پشت سری‌ها، حفاظت از سر و گردن سرنشینان در تصادفات و تأمین ایمنی بیش‌تر برای آن‌ها است.

این نقش حفاظتی وقتی که خودرو از عقب تصادف می‌کند بیش‌تر خود را نشان می‌دهد. چراکه در این تصادفات بدن سرنشینان خودرو به دلیل وجود نیروی اینرسی به سمت عقب پرتاب می‌شود. در این حالت معمولاً قسمت گردن به پایین سرنشینان خیلی سریع توسط سازه اصلی صندلی حمایت و ضربه وارده به آن جذب می‌شود اما به دلیل نحوه نشستن بسیاری از افراد روی صندلی و فاصله داشتن سر و گردن آن‌ها از پشت سری، از این قسمت‌ها حمایت درستی نمی‌شود و با حرکت سریع سر و گردن به سمت عقب، احتمال بروز آسیب‌های جدی به مهره‌های این قسمت وجود دارد.

سیستم پشت سری فعال (Active Head Restraint) که به اختصار با نام AHR نیز شناخته می‌شود؛ دقیقاً برای همین منظور ساخته شده است و با تشخیص تصادف خودرو از عقب، خیلی سریع پشت سری صندلی را به سمت جلو و بالا هدایت می‌کند تا از پرتاب سر و گردن سرنشینان به سمت عقب و بروز آسیب جدی به این بخش‌های حیاتی بدن جلوگیری شود.

 

سیستم پشت سری فعال در خودرو

 

نحوه عملکرد سیستم پشت سری فعال

در خودروهای مجهز به سیستم پشت سری فعال یک‌سری سنسورهای تشخیص ضربه وجود دارند که با توجه به جهت نیروی واردشده به خود، سمت تصادف (جلو یا عقب) را تشخیص می‌دهند و به ECU خودرو ارسال می‌کنند. در صورتی که این سنسورها تصادف از عقب را تشخیص دهند، ECU به سرعت به پشت سری فرمان حرکت رو به جلو و بالا را می‌دهد.

عملگر (Actuator) به کار رفته در این سیستم نیز می‌تواند به صورت گاز تحت فشار یا فنر باشد. در خودروهایی که از گاز تحت فشار استفاده می‌کنند، پشت سری بعد از یکبار عمل کردن دیگر نمی‌تواند به حالت قبلی خود برگردد و بایستی به صورت کامل تعویض شود اما در سیستم‌های مکانیکی پشت سری فعال که از فنر بهره می‌برند، می‌توانیم پشت سری را بعد از عمل کردن به حالت قبلی خود برگردانیم و نیازی به تعویض کل سیستم آن نیست.

سیستم پشت سری فعال در خودرو

 

مزایای سیستم پشت سری فعال

همان‌طور که تاکنون متوجه شده‌اید؛ سیستم پشت سری فعال یک مزیت بسیار مهم دارد و آن جلوگیری از رسیدن آسیب‌های جدی به سر و گردن سرنشینان در تصادفات از عقب است. همین یک مزیت کافی است تا به اهمیت سیستم مذکور پی ببریم. چراکه سر و گردن از حیاتی‌ترین قسمت‌های بدن انسان هستند و در صورت آسیب دیدن این قسمت‌ها در تصادف‌های شدید، ممکن است فرد دچار ضایعه‌های مغزی یا نخاعی شود که غیرقابل جبران هستند و باعث معلولیت‌های دائمی می‌شوند.

 

معایب سیستم پشت سری فعال

این سیستم عیب خاصی ندارد. تنها در برخی موارد گزارش‌هایی مبنی بر فعال شدن ناگهانی این سیستم بدون بروز تصادف منتشر شده است که می‌تواند خطرآفرین باشد و به جای محافظت از سر و گردن سرنشینان موجب بروز آسیب به این قسمت‌ها شود.

 

سیستم پشت سری فعال در خودرو

 

کلام پایانی

با هم دیدیم که سیستم پشت سری فعال یکی از آپشن‌های ایمنی کاربردی است که با عملکرد ساده خود می‌تواند از بروز آسیب‌های جدی به سر و گردن سرنشینان در تصادفات بسیار مؤثر باشد و امیدواریم که خودروسازان داخلی هم کم‌کم به فکر استفاده از این آپشن ایمنی مهم در محصولات خود باشند. البته اگر خودرو شما به سیستم پشت سری فعال مجهز نیست هم چندان جای نگرانی وجود ندارد. چراکه شما می‌توانید با تنظیم صحیح پشت سری‌ها، تا حدود زیادی کار این سیستم را انجام دهید و از بروز آسیب به سر و گردن در تصادفات از عقب جلوگیری کنید. بنابراین همیشه ارتفاع و موقعیت پشت سری صندلی‌های خودرو را متناسب با قد خود تنظیم و تا جایی که امکان دارد سعی کنید در هنگام رانندگی سر خود را به پشت سری تکیه دهید.

در پایان لازم است یادآوری کنیم که شما می‌توانید انواع آپشن‌های فابریک و افترمارکت خودروهای بازار ایران را با ضمانت اصل بودن قطعه از فروشگاه اینترنتی آپشن کار خریداری کنید.

 

 

 

محصولات پر طرفدار
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها