سیستم کرال کنترل چیست و چه تفاوتی با کروز کنترل دارد؟

کرال کنترل

آنچه خواهید خواند

کنترل خودرو در مسیرهای سخت و صعب‌العبور یکی از چالش برانگیزترین شرایط برای هر راننده‌ای است و تجربه بالایی را می‌طلبد. به همین دلیل خودروسازان مطرح دنیا در چند سال اخیر سیستم‌های الکترونیکی متعددی را ابداع کرده‌اند که می‌توانند راننده را در پیمایش مسیرهای دشوار کمک کنند. یکی از این سیستم‌ها که چند سالی است روی برخی خودروهای آفرودی نصب می‌شود، سیستم کرال کنترل است که این مقاله از «فروشگاه اینترنتی آپشن کار» را به معرفی و بررسی آن اختصاص داده‌ایم. اگر شما هم تمایل دارید بیش‌تر با این تکنولوژی جذاب خودروهای آفرودی آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

 

سیستم کرال کنترل چیست؟

Crawl به معنی خزیدن است و Crawl Control را می‌توانیم به صورت «کنترل خزش» یا «کنترل خزیدن» معنی کنیم که معنی دقیقی است. چرا که سرعت خودرو در هنگام از استفاده از این آپشن بسیار پایین است و حالتی شبیه به خزیدن روی زمین دارد. سیستم کرال کنترل قدمت چندان زیادی ندارد و نخستین بار در سال 2008 روی تویوتا لندکروزر استفاده شد. در حال حاضر هم تویوتا مشتری پروپا قرص این آپشن است و روی محصولات آفرودی خود مثل لندکروزر، پرادو، فوررانر و تاکوما از کرال کنترل استفاده می‌کند.

کرال کنترل سیستمی است که در مسیرهای سخت آفرودی و زمانی که خودرو در بستر مسیر گیر می‌کند کاربرد دارد و راننده با فعال کردن آن، کنترل ترمز، گاز و نیروی ارسالی به هر چرخ را به این سیستم می‌سپارد و خود تنها فرمان را در اختیار خواهد داشت. در کنار دکمه‌ فعال و غیرفعال کردن سیستم کرال کنترل، یک کلید سلکتوری هم وجود دارد که راننده می‌تواند سرعت خودرو در هنگام استفاده از کرال کنترل را توسط این کلید تنظیم کند. این سلکتور معمولاً 5 حالت دارد و سرعت خودرو با استفاده از آن بین 1 تا 5 مایل در ساعت (1.6 تا 8 کیلومتر در ساعت) قابل تنظیم است.

انتخاب سرعت مناسب برای استفاده از کرال کنترل به سطح مسیر و تجربه راننده بستگی دارد. البته راننده می‌تواند برای راهنمایی بیش‌تر در این خصوص به دفترچه راهنمای خودرو نیز مراجعه کند. به عنوان مثال سرعت‌های 1 و 2 مایل در ساعت برای مسیرهای سنگلاخی و کوهستانی مناسب هستند و سرعت‌های 3 تا 5 مایل در ساعت برای مسیرهای نرم‌تر مثل ماسه یا برف توصیه شده‌اند.

کرال

سیستم کرال کنترل چگونه کار می‌کند؟

سیستم کرال کنترل برای کارکرد دقیق خود به سنسورهای متعددی نیاز دارد و از سنسورهایی مشترک با سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و سیستم ترمز استفاده می‌کند. سنسورهای مذکور اطلاعاتی مثل میزان چرخش هر چرخ را اندازه‌گیری می‌کنند و اگر تشخیص دهند چرخی از خودرو دچار هرزگردی شده است؛ ECU دستورهای لازم را به دریچه گاز، سیستم انتقال قدرت و سیستم ترمز می‌دهد تا با اعمال نیروی بیش‌تر به برخی چرخ‌ها و اعمال ترمز به چرخ‌های دیگر، خودرو بتواند به راحتی از بسترهای صعب‌العبور مثل گل‌ولای، سنگلاخ یا شن‌های نرم عبور کند.

 

چگونه از کرال کنترل استفاده کنیم؟

همان‌طور که اشاره کردیم؛ سیستم کرال کنترل تنها در خودروهای آفرودی که به سیستم چهار چرخ محرک پارت تایم (4WD) مجهز هستند، وجود دارد. برای استفاده از این سیستم بایستی ابتدا توقف کامل کنیم و دنده را در حالت خلاص (N) قرار دهیم. سپس سلکتور سیستم انتقال قدرت (ترنسفر کیس) را روی حالت چهار چرخ محرک سنگین (4L) قرار می‌دهیم و دنده را بنا به نیاز روی D یا R می‌گذاریم. حال می‌توانیم کرال کنترل را فعال و سرعت مورد نظر خود را با توجه به مسیر پیش رو تنظیم کنیم و کنترل گاز و ترمز را به خودرو بسپاریم.

در هنگام استفاده از سیستم کرال کنترل بایستی پای خود را به صورت کامل از روی پدال‌های گاز و ترمز برداریم و هرگونه فشار روی یکی از این پدال‌ها، کرال کنترل را به صورت موقت غیرفعال خواهد کرد. کرال کنترل دائماً از سیستم ترمز و انتقال قدرت استفاده می‌کند و فعال بودن آن برای مدت طولانی می‌تواند استهلاک نسبتاً بالایی را در پی داشته باشد. از این رو، نباید این سیستم را برای مدت طولانی فعال نگه داریم. البته خودروسازان به فکر مدیریت استهلاک محصولات خود هستند. برای مثال در محصولات تویوتا، سیستم کرال کنترل بعد از 12 دقیقه استفاده مداوم، به صورت اتوماتیک خاموش می‌شود.

کرال کنترل

سیستم کرال کنترل چه تفاوتی با کروز کنترل دارد؟

عملکرد سیستم کرال کنترل تا حدودی به کروز کنترل شباهت دارد اما تفاوت این دو سیستم در این است که کرال کنترل تنها برای سرعت‌های بسیار پایین کاربرد دارد و می‌تواند میزان نیروی اعمالی به هر چرخ را به صورت مجزا کنترل کند اما کروز کنترل برای محدوده وسیعی از سرعت‌ها قابل استفاده است و کنترلی روی نیروی اعمالی به چرخ‌ها نیز ندارد.

 

کلام پایانی

همان‌طور که در ابتدا مطلب اشاره کردیم، این روزها سیستم‌های متعددی از سوی خودروسازان معرفی شده است که رانندگان را برای کنترل هرچه بهتر و ایمن‌تر خودرو کمک می‌کنند. یکی از این سیستم‌ها، کرال کنترل است که با عملکرد دقیق و پیچیده خود، به راننده کمک می‌کند تا با تمرکز کامل و در نهایت امنیت، مسیرهای سخت آفرودی را پشت سر بگذارد. از جمله خودروهای موجود در بازار ایران که به سیستم کرال کنترل مجهز هستند هم می‌توانیم به تویوتا لندکروزر 8 سیلندر (VX.R) اتاق 200، تویوتا پرادو نسل چهارم (J150) تیپ آفرود و لکسوس LX 570 اشاره کنیم.

در پایان لازم است اشاره کنیم که شما می‌توانید انواع آپشن‌های فابریک و افترمارکت خودروهای موجود در بازار ایران را از طریق فروشگاه اینترنتی آپشن کار سفارش دهید و با استفاده از قطعات اصلی و باکیفیت، آپشن‌های خودرو خود را ارتقا دهید.

 

 

محصولات پر طرفدار
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها