مقالات

نقد و بررسی لاماری ایما

لاماری ایما

لاماری ایما یکی از جدیدترین کراس‌اوورهای بازار کشور ما است که به لطف چهره بسیار جذاب و مشخصات فنی مطلوبش، موفق شده در همین مدت کوتاه حضور در بازار، آمار فروش بسیار خوبی را ثبت کند و همچنان در بورس کالا با رقابتی قابل توجه معامله می‌شود. به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از «فروشگاه اینترنتی آپشن کار» به سراغ نقد و بررسی لاماری ایما برویم و ببینیم این چینی خوش‌چهره چه ویژگی‌ها و مشخصاتی دارد. اگر شما هم قصد خرید یک کراس‌اوور جوان پسند را دارید، در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی لاماری ایما

گروه بزرگ دانگ فنگ یکی از خودروسازان چینی است که حداکثر استفاده را از شرایط تحریمی کشورمان برد و پس از این‌که برخی خودروسازان معتبر چینی مجبور به ترک بازار ایران شدند، محصولات مختلفی را با همکاری چند شریک تجاری متفاوت، راهی ایران کرد. لاماری ایما هم در اصل محصول یکی از زیرمجموعه‌های دانگ فنگ به نام فورتینگ (Forthing) است و در بازار چین با نام فورتینگ T5 EVO شناخته می‌شود.

این خودرو که پلت‌فرم یکسانی با فورتینگ T5 (همان FMC T5 خودروسازی فردا) دارد و به عنوان نسخه اسپرت و جوان پسند T5 شناخته می‌شود؛ سال 2020 معرفی و به بازار عرضه شد. شرکت آرین موتور هم که در دوره قبلی واردات خودرو جزو بازیگران اصلی بازار بود و محصولات میتسوبیشی ژاپن و DS فرانسه را به ایران وارد می‌کرد، پس از چند سال ممنوعیت واردات تصمیم گرفت وارد عرصه مونتاژ شود و در گام نخست فعالیت خود، فورتینگ T5 EVO را با نام لاماری ایما روی خط مونتاژ خود آورد.

لاماری ایما از اواسط سال 1401 روی خط مونتاژ کارخانه آرین پارس موتور آمد و با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد تا جایی که این خودرو جزو چینی‌هایی است که بیش‌ترین اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد را دارد.

لاماری ایما

بررسی طراحی لاماری ایما

در ظاهر این خودرو شاهد المان‌های به‌روز و جوان‌پسندی مثل چراغ‌های جلو مخفی در سپر، جلوپنجره بزرگ، اگزوزهای چهارتایی، آینه‌های جانبی قرارگرفته روی درب و چراغ‌های عقب به‌هم پیوسته هستیم که استایلی گیرا و خشن را برای این خودرو ایجاد کرده است. ضمن این‌که شیب تند شیشه عقب و خطوط برجسته بدنه، ظاهر کلی لاماری ایما را شبیه به کراس‌اوورهای کوپه کرده است.

کابین لاماری ایما هم هرچند به اندازه ظاهر بیرونی آن اسپرت نیست اما با وجود پشت آمپر تمام دیجیتال یکپارچه با مانیتور مرکزی، غربیلک فرمان D کات، دریچه‌های تهویه مطبوع متفاوت و استفاده گسترده از تزئینات مشکی پیانویی، طراحی به‌روز و چشم‌نوازی دارد.

در مجموع طراحی لاماری ایما بسیار جذاب و جلب توجه کننده است و کم‌تر فردی است که ظاهر این خودرو را نپسندد.

بررسی فنی

لاماری ایما هم مثل اکثر خودروهای چینی به‌روز بازار ایران، مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو است. پیشرانه این خودرو که توسط میتسوبیشی طراحی شده است و با کد 4A95 TD شناخته می‌شود، بازده مناسبی نسبت به حجمش دارد و می‌تواند حداکثر قدرت 195 اسب بخار و حداکثر گشتاور 285 نیوتن‌متر را تولید کند. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه از نوع تَر (WDCT) به محور جلو این چینی جوان پسند می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد رسمی لاماری ایما هم به ترتیب برابر با 6.6 لیتر در صد کیلومتر و 9.5 ثانیه است.

لاماری ایما در عمل هم توانایی‌های حرکتی و لذت رانندگی مناسبی دارد. البته شاید از یک موتور 195 اسب بخاری توقع بیش‌تری داشته باشیم اما در مجموع و با درنظرگرفتن رقبای هم کلاس و هم قیمت، لاماری ایما کراس‌اووری تند و تیز محسوب می‌شود. البته در کمال تعجب گیربکس لاماری ایما فاقد حالت تیپ ترونیک است که برای خودرویی که ادعا جوان پسند بودن و لذت رانندگی بالا را دارد، یک نکته منفی محسوب می‌شود. فضای کابین لاماری ایما هم مناسب است و این خودرو علاوه بر استفاده‌ قشر جوان، می‌تواند برای مسافرت‌های خانوادگی هم کارآمد ظاهر شود.

مشخصات فنی کامل لاماری ایما را می‌توانید در قالب جدول زیر ببینید:

مدل خودرو

لاماری ایما

پیشرانه4 سیلندر توربو با آرایش خطی سیلندرها و سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI)
حجم موتور (cc)1481
حداکثر قدرت195 اسب بخار در 5600 دور
حداکثر گشتاور285 نیوتن متر در 1500 – 4000 دور
گیربکس7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه از نوع تَر (WDCT)
مصرف سوخت (ترکیبی)6.6 لیتر در صد کیلومتر
شتاب صفر تا 100 (S)9.5
حداکثر سرعت (Km/h)
حجم مخزن سوخت (L)55
حجم صندوق بار (L)480
ابعاد لاستیک‌ها235/55R19
سیستم تعلیق جلومک فرسون
سیستم تعلیق عقبمستقل چند اتصالی (Multi Link)
وزن خالص (Kg)1550
طول×عرض×ارتفاع (mm)4565 × 1860 × 1690
فاصله بین دو محور (mm)2715

لاماری ایما

آپشن های لاماری ایما

لاماری ایما از امکاناتی مثل کی‌لس استارتر، ترمز پارک برقی با اتوهلد، مالتی‌مدیا با مانیتور 10.25 اینچی لمسی، تهویه مطبوع اتوماتیک با سیستم تصفیه هوای کابین (AQS) و دریچه برای سرنشینان عقب، تنظیم برقی صندلی راننده، دوربین دید عقب، دوربین ثبت وقایع، فرمان سه‌حالته، انتخاب حالت رانندگی اکو – اسپرت، دی‌لایت، سنسور نور، کروز کنترل، سقف پانوراما، کول‌باکس، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC)، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، 6 ایربگ و… بهره می‌برد.

هرچند این امکانات لیست قابل قبولی را تشکیل می‌دهد اما بایستی بپذیریم که نسبت به این سطح قیمتی و رقبایی که وجود دارند، جای خالی برخی آپشن‌ها به شدت در این لیست احساس می‌شود. البته مدیران آرین موتور وعده داده‌اند که به زودی دوربین 360 درجه، گرم‌کن صندلی‌های جلو و سیستم هشداردهنده نقاط کور را به لیست آپشن‌ های لاماری ایما اضافه خواهند کرد تا مزیت‌های رقابتی آن بیش‌تر شود. اما تاکنون خبری از این امکانات جدید نشده است.

 

کلام پایانی

در پایان بررسی و به عنوان جمع بندی بایستی بگوییم که این کراس‌اوور چینی از ظاهر بسیار زیبا، فضای کابین قابل قبول و مشخصات فنی مطلوبی برخوردار است. ضمن این که هرچند گروه آرین موتور در زمینه مونتاژ خودرو تازه‌کار محسوب می‌شود اما سابقه خوب این شرکت در زمینه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی، تا حدود زیادی خیال خریداران را از بابت پشتیبانی راحت می‌کند.

با این اوصاف اگر به دنبال یک کراس‌اوور به‌روز و اسپرت هستید که علاوه بر جوان‌پسند بودن، برای استفاده‌های روزمره و خانودگی هم مناسب باشد؛ لاماری ایما گزینه‌ای بسیار مطلوب برایتان خواهد بود. البته اگر جزو افرادی هستید که عاشق آپشن هستند و بهره‌مندی خودرو از امکانات روز دنیا برایشان اهمیت بالایی دارد، پیشنهاد می‌کنیم از لاماری ایما صرف‌نظر کنید و یکی از رقبای آپشنال‌تر این خودرو را بخرید. همچنین می توانید مقاله <<آپشن های لاماری ایما>> که به صورت تخصصی به بررسی آپشن های این خودرو پرداخته را در وبلاگ آپشن کار مطالعه نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *