همه چیز درباره سیستم هدآپ دیسپلی یا HUD

هدآپ دیسپلی
آنچه خواهید خواند

هدآپ دیسپلی (Head-up display) که با حروف اختصاری HUD شناخته می‌شود، آپشنی است که در سال‌های اخیر روی برخی از خودروهای پرمیوم و لوکس نصب می‌شود و می‌تواند موجب بهبود تمرکز راننده شود. البته این آپشن هنوز خیلی فراگیر نیست و بسیاری از افراد با آن آشنایی ندارند. به همین دلیل، این مقاله از «فروشگاه اینترنتی آپشن کار» را به معرفی و بررسی سیستم هدآپ دیسپلی اختصاص داده‌ایم. اگر شما هم دوست دارید بیش‌تر راجع به این تکنولوژی جذاب بدانید؛ در ادامه با ما همراه باشید.

هدآپ دیسپلی

 

تاریخچه سیستم هدآپ دیسپلی

هدآپ دیسپلی آپشنی است که از دنیای هوانوردی و جت‌های جنگنده به دنیای خودرو راه پیدا کرده است. با توجه به سرعت بسیار زیاد هواپیماهای جنگنده، لازم است تا تمرکز و سرعت واکنش خلبان بسیار سریع باشد تا بتواند هم‌زمان مانورها و هدف‌گیری‌های خود را انجام دهد. در چنین شرایطی بدون شک نگاه‌ کردن به انبوه نشانگرهای کابین می‌تواند تمرکز خلبان را کاهش دهد و خطرآفرین باشد. به همین دلیل، در میانه دهه 50 میلادی بود که هدآپ دیسپلی توسط نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا اختراع و چند سال بعد توسط نیروی دریایی انگلیس توسعه داده شد که با نمایش یک‌سری اطلاعات ضروری روی شیشه مقابل خلبان، موجب افزایش تمرکز و سرعت عمل وی می‌شد.

حدود سه دهه طول کشید تا هدآپ دیسپلی از دنیای نظامی به زندگی روزمره و خودروهای سواری راه پیدا کند و سال 1988 بود که جنرال موتورز نخستین بار این آپشن را روی نسل پنجم الدزموبیل کاتلاس سوپریم نصب کرد. نسخه‌های اولیه HUD خودرویی تنها سرعت خودرو را به صورت تک‌رنگ روی شیشه جلو نمایش می‌دادند اما از سال 2012 شرکت نامدار پایونیر (Pioneer) هدآپ دیسپلی را متحول و نسخه‌ای از این سیستم را معرفی کرد که می‌توانست اطلاعات بسیار کاملی از جمله هشدارهای نقاط کور و عدم رانندگی بین خطوط، اطلاعات مسیریابی، هشدارهای سیستم دید در شب (نایت ویژن)، اطلاعات سیستم صوتی، دمای آب، میزان سوخت و… را با گرافیکی جذاب روی شیشه جلو به راننده نمایش دهد. اغلب خودروهای امروزی هم از همین نوع HUD پیشرفته بهره می‌برند.

هدآپ دیسپلی

 

نحوه عملکرد سیستم هدآپ دیسپلی

سیستم هدآپ دیسپلی یک پروژکتور دارد که درون داشبورد و بالای صفحه نشان‌دهنده‌های خودرو نصب می‌شود و اطلاعات را به صورت پرتوهای نور مرئی یا اشعه لیزر روی شیشه جلو منعکس می‌کند. البته برای این‌که اطلاعات منعکس شده به‌خوبی دیده شوند، لازم است تا در ساخت شیشه جلو از یک‌سری مواد بازتاب کننده (رفلکتور) استفاده شود که اغلب خودروسازان برای این منظور از فسفر شفاف استفاده می‌کنند.

البته برخی خودروسازان به جای استفاده از شیشه‌های فسفردار و نمایش اطلاعات روی شیشه، یک صفحه رفلکتور جداگانه را برای هدآپ دیسپلی درون داشبورد تعبیه می‌کنند که با فعال شدن HUD، این صفحه از جای خود بیرون می‌آید و اطلاعات روی آن به راننده نمایش داده می‌شود.

هدآپ دیسپلی به صورت دائمی فعال نیست و لازم است راننده با فشردن یک دکمه (که معمولاً عبارت HUD روی آن نوشته شده است) یا از طریق منوهای کامپیوتر سفری خودرو این سیستم را فعال کند. اغلب سیستم‌های هدآپ دیسپلی امروزی تنظیمات بسیار کاملی دارند و راننده می‌تواند علاوه بر انتخاب این‌که چه اطلاعاتی را از طریق این سیستم ببیند، مواردی مثل شدت نور تابیده شده و ارتفاع اطلاعات را نیز تنظیم کند.

هرچند سیستم هدآپ دیسپلی تنها روی خودروهای نسبتاً لوکس نصب می‌شود اما امکان نصب این آپشن به صورت افترمارکت روی خودروهای معمولی هم وجود دارد. در هدآپ دیسپلی‌های افترمارکت، پروژکتور سیستم روی داشبورد قرار می‌گیرد و یک نوار رفلکتور شفاف هم روی شیشه جلو چسبانده می‌شود تا اطلاعات روی آن بازتاب شود.

هدآپ دیسپلی

 

کلام پایانی

دنیای آپشن‌ها در سال‌های اخیر متحول شده است و پیشرفت تکنولوژی هر روز پنجره جدیدی را رو به افزایش راحتی یا ایمنی سرنشینان باز می‌کند. هدآپ دیسپلی هم آپشنی پیشرفته است که علاوه بر جلوه لوکس و ایجاد جذابیت، تمرکز راننده روی مسیر را هم افزایش می‌دهد و به نوعی می‌توان آن را یک آپشن ایمنی هم محسوب کرد.

در این مقاله از مجله آپشن کار سعی کردیم شما را به صورت مختصر و با زبان ساده با یکی از تکنولوژی‌های پیشرفته خودروهای امروزی آشنا کنیم که امیدواریم مورد توجه قرار گرفته باشد. لازم به ذکر است که شما می‌توانید هدآپ دیسپلی و دیگر انواع آپشن‌های فابریک و افترمارکت خودروهای بازار ایران را با ضمانت اصل بودن قطعه از فروشگاه اینترنتی آپشن کار خریداری کنید. 

 

 

آنچه خواهید خواند
0 0 رای ها
امتیاز

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها