کیلس استارت چیست و چطور کار می‌کند؟

کیلس استارت

آنچه خواهید خواند

مطمئنا برای شما هم پیش آمده که در لیست آپشن های برخی خودروها با گزینه‌ای به نام کیلس استارت مواجه شده باشید؛ اگر شما هم جزو افرادی هستید که علاقه دارید که بدانید کیلس استارت چیست و چگونه کار می‌کند در ادامه این مطلب از «فروشگاه اینترنتی آپشن کار» با ما همراه باشید.

کیلس استارت (Keyless Start) که اغلب از آن با نام «سیستم ورود و استارت بدون کلید» نام برده می‌ شود، یکی از بهترین و کارآمدترین تکنولوژی‌هایی است که طی سالهای اخیر در خودروها استفاده شده و به نوعی فراگیر شده است.

به واسطه سیستم کیلس استارت احتیاجی نیست که برای بازکردن درب‌های خودرو پیش از سوار شدن، کلید ریموت یا قفل مرکزی اتومبیل را بفشارید یا حتی پس از قرارگرفتن پشت فرمان هم نیازی نیست که سوئیچ را درون مغزی قرار دهید و با چرخش سوئیچ، خودرو را روشن کنید؛ زیرا در اتومبیل‌ هایی که از سیستم کیلس استارتر استفاده می‌ کنند، به جای محل قرارگیری سوئیچ از یک کلید فشاری برای روشن کردن خودرو استفاده می‌ شود. 

علاوه‌بر این، پیش از باز کردن درب خودروهای مجهز به سیستم ورود و استارت بدون کلید، با فشردن دکمه‌ های تعبیه شده بر روی دستگیره‌ها نیز می‌ توانید برای باز و بسته کردن دربها استفاده کنید. حتی در برخی خودروهای مدرن و صد البته گران‌قیمت‌تر به لطف مجهز شدن دستگیره ها به چراغهای خوش‌آمدگویی، با نزدیک شدن به خودرو اطراف دستگیره روشن می شود و آسان‌تر می توانید در مناطق تاریک دکمه مذکور را پیدا کنید.

کیلس استارت چیست

عملکرد کیلس استارتر چگونه است؟

در یک نگاه کلی می‌توان گفت که کیلس استارتر از دو بخش مختلف تشکیل شده است:

  • بخشی که داخل خودرو نصب می‌ شود و وظیفه کنترل اجزای مختلف خودرو در زمان ارتباط با ریموت کنترل را بر عهده دارد.
  • بخش دوم این سیستم در واقع همان ریموت کنترل کوچکی است که در دستان شما قرار می‌ گیرد تا امواج را به صورت کد گذاری شده و تا محدوده مشخصی ارسال می‌ کند.

در این سیستم، ریموت خودرو شما دارای یک فرستنده رادیویی است که امواج رادیویی با برد کوتاه را مرتبا ارسال می‌ کند. در خودروهای مجهز به این سیستم زمانی که ریموت به خودرو نزدیک ‌شود، این سیگنال توسط کامپیوتر خودرو تشخیص داده می‌ شود. در این مرحله دیگر نیازی به خروج ریموت خودرو از جیب یا کیف خود ندارید و قبل از رسیدن به اتومبیل، قفل دربهای آن باز می‌ شود.

پس از قرار گرفتن درون خودرو نیز دیگر نیازی به چرخاندن سوئیچ نخواهید داشت، زیرا ریموتی که درون جیب شما قرار دارد به نوعی جایگزین کلید و مغزی شده است و شما می‌ توانید با فشردن کلید استارت برای روشن و خاموش کردن اتومبیل خود اقدام کنید.

ناگفته نماند زمانی که ریموت درون جیب شما قرار دارد، اگر از اتومبیل روشن خود چیزی در حدود دو متر فاصله بگیرید به طور خودکار اتومبیل شما خاموش خواهد شد و درهای آن نیز قفل می‌ شوند. البته جزئیات دقیق عملکرد هر خودرویی در چنین مواقعی ممکن است با دیگری متفاوت باشد.

عملکرد کیلس استارتر چگونه است؟

مزایای کیلس استارت

شاید چندان بی‌راه نباشد که بگوییم بهترین مزیت کیلس استارت این است که ما را از دردسرهای به همراه داشتن سوئیچ‌ های سنتی (کلید) راحت کرده است و شما برای روشن کردن موتور خودرو تنها نیاز دارید که ریموت را درون جیب یا کیف خود داشته باشید و پس از آن دکمه استارت را بفشارید. برای قفل کردن در خودرو هم کافی است دستگیره درب خودرو را لمس کنید؛ حتی با دور شدن از خودرو هم درها به صورت خودکار قفل می‌ شوند!

از مزیت‌های دیگر کیلس استارتر، می‌ توان به امکان روشن کردن موتور خودرو از فاصله دور اشاره کرد؛ این سیستم در فصل سرد سال کاربرد زیادی خواهد داشت. چون می‌ توانید موتور خودرو را از راه دور روشن کنید و به محض ورود به ماشین از بخاری استفاده کنید.

همچنین یکی دیگر از مزایایی سیستم Keyless Start که خودروهای مدرن‌تر نظیر رنو تالیسمان یا فولکس تیگوان از آن بهره می‌ برند، باز کردن در صندوق عقب بدون استفاده از سوییچ (صندوق عقب هوشمند) است؛ حتی امکان باز کردن آیینه‌ های بغل یا سانروف را هم می‌ توان به لیست قابلیت‌ های سیستم کیلس استارت اضافه کرد.  

نکته: برد کیلس‌ ها با یکدیگر متفاوت است، نمونه‌ هایی با بردهای بیشتر امکان کنترل خودرو را از فاصله‌های دورتر به شما می‌ دهند، اما ممکن است به همان نسبت تخلیه سریع‌تر باتری را نیز به همراه داشته باشند.

مزایای کیلس استارت

معایب سیستم کیلس استارت

همچون اغلب سیستم‌ های الکترونیکی، کیلس استارت نیز در کنار تمامی مزایای خود از معایبی نیز برخوردار است. به طور مثال همانطور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره شد، ریموت سیستم کیلس از باتری برای تولید امواج استفاده می‌ کند؛ به همین دلیل تمام شدن باتری ریموت یکی از آن دسته مشکلاتی است که می‌ تواند صاحب خودرو را با یک مشکل اساسی مواجه کند.

احتمال خراب شدن ریموت یا سیستم کیلس استارت را نیز جزو مشکلاتی است که باید آن را در نظر بگیرید؛ زیرا مانند هر قطعه الکترونیکی امکان خرابی این سیستم وجود دارد و شما باید هزینه قابل توجهی را برای تعمیر آن در نظر بگیرید.

شاید احتمال آن بسیار ضعیف باشد اما به هر حال از دیگر معایب سیستم کیلس، امکان هک شدن ریموت خودروهای مجهز به کیلس استارتر است. از آن جا که ریموت مبتنی بر سیستم کیلس یک کد رمز ویژه‌ای را برای سنسور ضد سرقت خودرو ارسال می‌ کند، سارقان حرفه‌ای ممکن است بتوانند با دستکاری امواج رادیویی به این کد رمز دسترسی پیدا کنند و درب های خودرو را باز کنند!

معایب سیستم کیلس استارت

خرید کیلس استارت

در مجموع می‌ توان سیستم کیلس استارتر را نمونه کامل‌تر، امن‌تر و همینطور کارآمدتر سوئیچ‌ها و ریموت‌های معمولی در نظر گرفت؛ سیستمی که آمده است تا در کنار سایر امکانات و آپشن‌های یک اتومبیل مجهز و به‌روز ، لذت خریداری و استفاده از یک اتومبیل را برای مالک آن دو چندان کند.

خوشبختانه امکان نصب سیستم استارت بدون کلید روی اغلب‌ خودروهای داخلی و مونتاژی مجهز به استارت معمولی وجود دارد، بنابراین اگر خودروی شما فاقد آپشن کیلس استارت است و تمایل به نصب این سیستم دارید، می‌توانید با ورود به بخش محصولات فروشگاه آپشن کار یا تماس با شماره‌های 02133111699 – 02133110242 و کسب اطلاع از جزئیات و قیمت دقیق این محصول، برای خرید کیلس استارت اتومبیل خود اقدام کنید.

محصولات پر طرفدار
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها