بررسی هیوندای الانترا 2023

هیوندای الانترا 2023
آنچه خواهید خواند

هیوندای الانترا یکی از خودروهای محبوب و مشهور بازار ایران است. به جرات می‌توان گفت که تمام مشتریان ایرانی هیوندای الانترا را می‌شناسند، چرا که نسل سوم و پنجم این خودرو فروش موفقی را در کشورمان تجربه کردند. خوشبختانه حضور این محصول در بازار ایران ادامه‌دار خواهد بود، چرا که تعداد محدودی هیوندای الانترا 2023 توسط کرمان موتور به بازار ایران عرضه شده‌اند. به همین بهانه در نوشتار امروز، به بررسی هیوندای الانترا 2023 خواهیم پرداخت.

کرمان موتور طی چند سال اخیر وظیفه واردات، مونتاژ و همچنین ارائه خدمات پس از فروش به محصولات هیوندای را بر عهده داشته است. این شرکت در قالب دور جدید واردات خودرو، موفق شد تا هیوندای الانترا 2023 را به دست مشتریان ایرانی برساند. عرضه این خودرو به بازار ایران را بایستی به فال نیک گرفت، چرا که الانترا 2023 یکی از معدود خودروهای غیر چینی وارداتی جدید برای مشتریان ایرانی خواهد بود.

هیوندای الانترا 2023

نگاه اولیه

پیش از آغاز بررسی هیوندای الانترا 2023، باید یادآور شویم که این خودرو در واقع نسل هفتم الانترا به حساب می‌آید. از بین تمامی نسل‌های این خودرو، نسل سوم و پنجم الانترا حضور قدرتمندی را در ایران تجربه کردند و نسل ششم موفق شد تا طی بازه کوتاهی در ایران حضور داشته باشد. اکنون نیز نوبت به نسل هفتم این سدان کوچک کره‌ای رسیده است تا بار دیگر توجه مشتریان ایرانی را نسبت به خود جلب کند. هیوندای الانترا در سبد محصولات این شرکت، جایگاهی مابین هیوندای اکسنت و هیوندای سوناتا را به خود اختصاص می‌دهد و برادر کیا سراتو محسوب می‌شود.

نسل هفتم هیوندای الانترا از سال 2020 وارد بازارهای جهانی شد و اکنون نیز به دست مشتریان ایرانی رسیده است. این نسل از الانترا تفاوت‌های ظاهری چشمگیری را با نسل ششم آن تجربه کرده است. همچنین میزان شباهت‌ها میان نسل هفتم هیوندای الانترا و هیوندای سوناتا بسیار بیشتر از گذشته شده‌اند تا حدی که این خودرو را بچه سوناتا یا سوناتای کوچک لقب داده‌اند. متأسفانه محدودیت‌های واردات سبب شده است تا به تجربه کاربری هیوندای الانترا 2023 در ایران لطمه وارد شود، چرا که واردکننده تنها اجازه داشته تا تیپ‌های پایه این خودرو را ثبت سفارش کند. البته این مشکل نیز راهکاری دارد که در پایان مطلب به شما ارائه خواهیم کرد.

هیوندای الانترا 2023

بررسی طراحی خارجی

بررسی هیوندای الانترا 2023 در نمای خارجی نشان می‌دهد که با یک سوناتا کوچک شده مواجه هستیم. تمامی قطعات خودرو همانند نسل جدید هیوندای سوناتا طراحی شده‌اند و تنها تفاوت آن‌ها به ابعاد کوچک‌تر قطعات خلاصه می‌شود.

نسل جدید خودروهای هیوندای از زبان طراحی جدیدی استفاده می‌کنند که حاصل آن کاپوت کشیده، جلوپنجره پهن و چراغ‌های باریک است. تمامی این المان‌های طراحی در نسل هفتم الانترا مشاهده می‌شوند و لوگو بزرگ H‌ شکل هیوندای نیز در محل اتصال کاپوت و جلوپنجره قرار گرفته است.

در نمای جانبی الانترا، خطوط تیز و شکسته متعددی را می‌بینیم که در ترکیب با یکدیگر فرورفتگی کوچکی را شکل داده‌اند. رینگ‌های خودرو نیز طرح جذابی دارند و ذات اسپرت طراحی خودرو را تقویت کرده‌اند. در نمای عقب نیز شاهد یک بازآفرینی کامل از چراغ‌ها و طراحی هیوندای سوناتا هستیم. البته درب صندوق در این بخش تورفتگی دارد و روی آن عبارت الانترا درج شده است. خوشبختانه طراحان هیوندای از اضافه کردن خروجی‌های اگزوز تقلبی به محصول خود منصرف شده‌اند و در لحظه آخر جای آن‌ها را با پلاستیک عوض کرده‌اند.

می‌توان گفت که کیا و هیوندای در جهت عکس یکدیگر حرکت می‌کنند. تا پیش از این کیا سراتو به عنوان یک سدان با روحیه اسپرت شناخته می‌شد و هیوندای الانترا نقش سدان خانوادگی و آرام را ایفا می‌کرد. حال سبک طراحی دو شرکت متحول شده است. کیا سراتو از طراحی فانتزی فاصله گرفته و همچون یک سدان آرام به نظر می‌رسد، در حالی که هیوندای الانترا طی نسل ششم و هفتم اسپرت‌تر از گذشته شده است.

 

بررسی طراحی داخلی

برخلاف ظاهر خارجی الانترا 2023 که طراحی متفاوتی نسبت به کیا سراتو دارد، در نمای داخلی شاهد شباهت‌هایی میان این دو خودرو هستیم. بررسی هیوندای الانترا 2023 در بخش طراحی داخلی، ما را به الگوهای مرسوم داشبورد خودروها رهنمون می‌کند، جایی که دو نمایشگر به هم چسبیده در قالب یک کلاستر بزرگ وظیفه نمایش هم‌زمان اطلاعات حیاتی خودرو و تنظیمات سیستم سرگرمی را بر عهده دارند. البته در نسخه‌های وارداتی بازار ایران به دلیل پایه بودن تیپ خودرو، کلاستر دیجیتالی مربوط به پشت آمپر حذف شده است و نشانگرهای آنالوگ به جای آن قرار گرفته‌اند.

خوشبختانه طراحان هیوندای تنظیمات سیستم تهویه را با نمایشگر خودرو ادغام نکرده‌اند و کنترلرهای سیستم تهویه به صورت جداگانه در قسمت وسط داشبورد جای گرفته‌اند. فرمان الانترا 2023 طراحی منحصر به فردی دارد که آن را از دیگر خودروهای هم‌رده متمایز می‌کند. این فرمان دو شاخه است و دکمه‌های کنترلی مختلفی روی آن قرار گرفته‌اند. فاصله بین دو محور نسل هفتم الانترا نسبت به نسل ششم اندکی افزایش یافته و به رقم 2720 میلی‌متر رسیده است؛ بنابراین سرنشینان سدان کوچک کره‌ای، سواری راحتی را درون کابین این خودرو تجربه خواهند کرد.

 

مشخصات فنی

اولین ضربه قوانین محدودکننده واردات به خودروهای کره‌ای، در بخش بررسی هیوندای الانترا 2023 از نظر مشخصات فنی آشکار می‌شود. به دلیل محدودیت‌های مالی، واردکنندگان تنها قادر هستند تا تیپ‌های پایه با موتورهای کم حجم و تنفس طبیعی را وارد بازار کنند که از نظر راندمان عملکرد متوسطی را به اجرا می‌گذارند. البته این مسئله یک جنبه مثبت نیز دارد و آن استهلاک کمتر پیشرانه‌های تنفس طبیعی و حساسیت کمتر آن‌ها نسبت به سوخت مصرفی است.

زیر کاپوت هیوندای الانترا 2023، پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی قرار دارد که حداکثر 128 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس شش سرعته اتوماتیک نیز وظیفه ارسال قدرت و گشتاور به محور جلو این خودرو را بر عهده دارد. الانترا 2023 خودرو سبکی بوده و وزن خالص آن کمتر از 1200 کیلوگرم است، بنابراین حتی با موتور تنفس طبیعی نیز می‌تواند شتاب مناسبی را به نام خود ثبت کند.

حداکثر سرعت الانترا 2023 معادل 200 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. مصرف سوخت این خودرو نیز 10.4 لیتر در شهر، 8.1 لیتر در جاده و 9 لیتر به صورت ترکیبی به ازای پیمایش هر صد کیلومتر مسیر اعلام شده است. باک خودرو نیز 47 لیتر فضا دارد و اندکی کوچک است، بنابراین در فواصل متوسط نیاز به سوخت‌گیری مجدد با این خودرو خواهید داشت.

 

امکانات و آپشن‌ها

دومین نقطه ضعف سدان محبوب کره‌ای در بررسی هیوندای الانترا 2023 از نظر امکانات و آپشن‌ها نمایان می‌شود، جایی که واردات تیپ پایه این خودرو به کشور موجب شده است تا بسیاری از امکانات رفاهی آن حذف شوند. با این حال همچنان الانترا 2023 می‌تواند رضایت مخاطبان را از یک خودرو اقتصادی بازار جهانی جلب کند، به شرط آن‌که خریدار حساسیت زیادی نسبت به امکانات رفاهی خودرو نداشته باشد.

از جمله امکانات رفاهی و ایمنی هیوندای الانترا 2023 می‌توان به این موارد اشاره کرد: دو کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، چراغ‌های هالوژن، سیستم تهویه الکتریکی با تنظیم دستی، فرمان برقی، سنسور پارک و دوربین عقب، کروز کنترل، سیستم صوتی به همراه نمایشگر با پشتیبانی از بلوتوث، اندروید اتو و اپل کارپلی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، رینگ‌های آلیاژی 16 اینچی و سانروف. هیوندای الانترا 2023 موفق شده است تا امتیاز ایمنی خوب را از موسسه آمریکایی IIHS‌ دریافت کند و بنابراین با خودرویی ایمن از هر نظر مواجه هستیم.

هیوندای الانترا 2023

محدوده قیمت

هیوندای الانترا 2023 در قالب تیپ پایه SE به دست مشتریان ایرانی خواهد رسید که قیمت آن در حدود 20 هزار دلار قرار دارد. با محاسبه عوارض واردات و همچنین پرداخت‌های قانونی خودروهای خارجی، می‌توان تصور کرد که قیمت الانترا 2023 به راحتی محدوده دو میلیارد تومان را به خود اختصاص دهد.

بررسی هیوندای الانترا 2023 به عنوان یک سدان کره‌ای وارداتی با امکانات پایه، نشان می‌دهد که کیا سراتو 2023 رقیب اصلی و عمده این خودرو در بازار خواهد بود. علاوه بر آن سدان‌های چینی جدید بازار همچون کی ام سی J7، آریزو 6 پرو و ریسپکت پرایم بهمن موتور نیز این خودرو را به چالش می‌کشند. خودروهای چینی یاد شده از نظر عملکرد فنی و امکانات رفاهی در سطح بالاتری نسبت به الانترا و سراتو قرار می‌گیرند اما اعتبار برند و همچنین کیفیت ساخت محصولات کره‌ای مزیت آن‌ها در این رقابت خواهد بود. با توجه به نزدیکی قیمت خودروهای چینی در بازار به محصولات وارداتی کره‌ای، رقابت جذابی را میان این خودروها در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود.

هیوندای الانترا 2023

آنچه خواهید خواند
جدیدترین مقالات
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها