اتولایت چیست و چه تفاوتی با دی‌لایت دارد؟

اتولایت

آنچه خواهید خواند

دو مورد از آپشن‌های استاندارد خودروهای مدرن و امروزی، اتولایت و دی‌لایت هستند. هر دو این آپشن‌ها در بخش تجهیزات روشنایی خودروها ذکر می‌شوند و همین مسئله سبب می‌شود تا برخی مالکان دچار دوگانگی شوند و پرسش‌هایی همچون اتولایت چیست؟ در ذهن آن‌ها شکل بگیرد. در این مقاله قصد داریم دو سیستم روشنایی خودکار یا اتولایت و روشنایی در روز را دی‌لایت را به صورت موشکافانه بررسی کنیم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

 

اتولایت چیست؟ تکامل چراغ‌ها در طول زمان

چراغ‌های خودرو سیستم اصلی روشنایی در تمامی اتومبیل‌ها هستند. برای سالیان طولانی، کنترل روشن و خاموش شدن چراغ‌های جلو هر اتومبیل با استفاده از یک اهرم یا دکمه صورت می‌گرفت؛ بنابراین در صورتی که راننده به روشنایی نیاز داشت، بایستی با استفاده از اهرم یا دکمه چراغ‌ها را روشن می‌کرد.

با معرفی سیستم اتولایت یا روشنایی خودکار در دهه 1980، سیستم روشنایی اتومبیل‌ها تغییر کرد. اکنون چراغ‌های جلو بر اساس پایش میزان روشنایی محیط و به صورت خودکار روشن یا خاموش می‌شدند. البته راننده همچنان امکان کنترل آن‌ها را دارد. در حقیقت پاسخ درست برای این پرسش که اتولایت چیست؟ به این شرح است:

اتولایت سیستمی است که به صورت خودکار چراغ‌های جلو خودرو را کنترل می‌کند. این کار از طریق پایش نور محیط و سپس اعلام آن به کامپیوتر خودرو صورت می‌گیرد. برای پایش نور محیط، یک حسگر در نظر گرفته شده است که به سنسور نور شهرت دارد. اطلاعات سنسور نور به کامپیوتر خودرو ارسال می‌شوند و این قطعه در مورد روشن یا خاموش کردن چراغ‌ها تصمیم می‌گیرد.

سیستم اتولایت تنها نور استاندارد یعنی نور با سو پایین را به راننده ارائه می‌دهد و برای روشن کردن سو بالا چراغ‌ها، باید این کار را به صورت دستی انجام داد. سیستم دیگری وظیفه کنترل نور بالا را در خودروهای مدرن بر عهده دارد که به آن نور بالا اتوماتیک گفته می‌شود. این سیستم در صورت نزدیک شدن خودرو روبرویی، به صورت خودکار نور بالا را خاموش می‌کند و پس از آن مجددا چراغ‌های خودرو را به وضعیت سو بالا تغییر می‌دهد.

 

اتولایت

دی‌لایت چیست؟ تلاش برای حفظ جان عابرین پیاده

بسیاری از سیستم‌های ایمنی خودروهای امروزی، حاصل تلاش قانون‌گذاران در کشورهای شبه جزیره اسکاندیناوی هستند. چراغ‌های روشنایی در روز یا دی‌لایت و تست موس برخی از دستاوردهای این کشورها هستند. بنابر قانونی در سوئد، چراغ‌های خودرو بایستی در تمام مدت روز روشن باشند. دلیل این قانون به موقعیت جغرافیایی سوئد باز می‌گردد، کشوری که نیمی از سال را در شرایط تاریکی سپری می‌کند و از نور خورشید بی‌بهره است.

قانون روشنایی در طول روز به مرور توسط دیگر کشورها نیز مورد توجه قرار گرفت. متخصصان و دانشمندان متوجه شدند که روشن بودن چراغ‌ها در طول روز، موجب می‌شود تا عابران پیاده توجه بیشتری به خودروها داشته باشند. به همین دلیل خودروسازان را ملزم کردند تا چراغ‌های روشنایی در روز یا دی‌لایت را به اتومبیل‌ها اضافه کنند.

بنابر مقررات اتحادیه اروپا، تمامی خودروهای سبک از سال 2011 و تمامی خودروهای سنگین از سال 2012 ملزم به داشتن سیستم روشنایی در روز یا دی‌لایت هستند. نخستین دی‌لایت‌ها چراغ‌های روشنایی کوچک هالوژنی بودند که در طول روز با نور زرد رنگ روشن می‌شدند. برای درک بهتر نخستین دی‌لایت‌ها، می‌توانید به تصاویر دی‌لایت بی وای دی S6 یا جیلی GC6 پیش از فیس لیفت توجه کنید.

سیستم دی‌لایت یا روشنایی در روز به مرور تکامل پیدا کرد و چراغ‌های هالوژنی زرد رنگ، جای خود را به نواری از LED های سفید رنگ دادند. در همین مدت انواع دی‌لایت‌های افترمارکت نیز در بازار پدیدار شد. برای مثال در بازار کشورمان مالکان خودروهای جک S5 و سراتو نسل دوم موسوم به سراتو سایپایی، با هزینه شخصی خودشان اقدام به نصب نوار دی‌لایت زیر سپرها کردند. لازم به ذکر است که انواع دی‌لایت‌های اصلی و افترمارکت را می‌توانید از فروشگاه اینترنتی آپشن کار تهیه کنید.

استفاده از چراغ‌های LED‌ به جای لامپ‌های هالوژنی، سبب شد تا مصرف انرژی الکتریکی در خودروها به شدت کاهش یابد و نگرانی‌های زیست محیطی ناشی از روشن بودن دائمی چراغ‌ها برطرف شود. چراغ‌های هالوژنی به انرژی بالایی نیاز دارند، به همین دلیل دینام خودرو هنگام روشن بودن دی‌لایت‌های هالوژنی (همچون نمونه نصب شده در بی وای دی S6) اکثر اوقات روشن است تا باتری را شارژ کند. این در حالی است که استفاده از نوارهای LED تأثیر چندانی بر سیستم برق خودرو ندارد، چرا که مصرف الکتریسیته آن‌ها بسیار اندک است و فشار خاصی به مجموعه باتری و دینام وارد نمی‌کنند.

اتولایت

جمع بندی، تفاوت دی‌لایت با اتولایت چیست؟

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، به نظر می‌رسد تا متوجه تفاوت‌های اساسی بین دو سیستم دی‌لایت و اتولایت شده باشید. سیستم دی‌لایت همانند اسم خود روشنایی محدودی را در طول روز فراهم می‌کند. با روشن شدن چراغ‌های اصلی خودرو (به صورت دستی یا خودکار) سیستم دی‌لایت فعالیت خود را متوقف می‌کند و چراغ‌های مختص به آن خاموش می‌شوند. به بیان دیگر چراغ‌های دی‌لایت تنها برای ایجاد روشنایی در طول روز هستند و هنگام تاریکی هوا یا کاهش بیش از حد نور محیط، بایستی چراغ‌های اصلی خودرو روشن شوند.

در سوی دیگر سیستم اتولایت نقش مکمل دی‌لایت را ایفا می‌کند. این دو سیستم به هیچ عنوان در یک زمان روشن نخواهند بود، چرا که یکی از آن‌ها برای شب و دیگری برای روز است. در حقیقت هنگامی که وظیفه دی‌لایت به پایان می‌رسد، اتولایت فعالیت خود را آغاز می‌کند.

سنسورهای نور نصب شده روی هر خودرو به طور دائم روشنایی محیط را مورد پایش قرار می‌دهند. در صورتی که نور محیط از حد مشخصی کمتر شود، کامپیوتر خودرو تصمیم به روشن کردن چراغ‌های اصلی می‌گیرد و در نتیجه آن ، دی‌لایت‌های خودرو خاموش خواهد شد. برای ورود به محیط کم نور لازم نیست تا حتما در شب رانندگی کنید، چرا که تونل‌ها و زیرگذرهای طولانی نیز به عنوان محیط کم نور شناخته می‌شوند.

اما برترین مزیت اتولایت چیست؟ حتما انبوهی از خودروهای دنا پلاس یا پژو 207 را دیده‌اید که هنگام غروب خورشید و تاریکی هوا، با دی‌لایت‌های روشن به رانندگی ادامه می‌دهند و خودروهای دیگر یا عابران را به خطر می‌اندازند. در صورتی که اتومبیلی به سیستم اتولایت مجهز باشد، نمی‌تواند ایمنی دیگران را به خطر بیندازد. سیستم روشنایی خودکار بدون دخالت راننده وارد مدار می‌شود و با خاموش کردن دی‌لایت‌ها، چراغ‌های روشنایی اصلی را فعال می‌کند. چنین ساز و کاری منجر به افزایش ایمنی وسیله نقلیه و دیگر عابران و خودروها خواهد شد.

 

اتولایت

محصولات پر طرفدار
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها